DE VĂZUTTIMP LIBER

La teatru, din sufragerie pe timp de pandemie. Pionierii cu Aplicația E-Theatrum

Teatru pentru copii și pentru oameni mari, povești, păpuși, marionete - orice a ajuns să se poată și online. Povestea asta este o transformare spectaculoasă: un proiect care voia să ajute românii din diaspora să rămână conectați la cultura din țară, a devenit, de când cu pandemia, deschizător de drumuri pe segmentul de teatru online. E-Theatrum le oferă împătimiților de teatru oportunitatea de a urmări piesele preferate, direct de pe micul ecran, din confortul propriei locuințe.

Pandemia de COVID-19 a afectat profund lumea culturală, mai ales teatrul românesc. Actorii isi aduc aminte cu nostalgie de ultimele spectacole ținute în fața publicului, acum opt-nouă luni, pentru că pare să se fi scurs o viață de-atunci.

Asemenea aproape tuturor industriilor, și lumea teatrului de la noi încearcă, mai timid, ce-i drept, să pătrundă serios în mediul online. Un model de succes în acest sens e cel care a început în toamna anului 2013, cu mult înainte de vremurile pandemiei, pe numele său E-Theatrum, realizat de Cătălina Biholar și Cezar Păun.

De ce a apărut E-Theatrum? Ce i-a motivat să pornească acest proiect?

Proiectul, o premieră absolută la nivel mondial, a avut la bază conceptul aplicațiilor de streaming de filme, oferind piese înregistrate, gata de a fi vizionate din confortul propriei locuințe, de pe telefon, tabletă sau calculator. Într-un interviu acordat Radio România Internațional, Cătălina Biholar a povestit cum s-a născut proiectul: „ Eram în maşină când ne-a venit ideea mie şi partenerului meu, Cezar Păun. Veneam de la Botoşani, de la teatrul din Botoşani spre Suceava, un oraş care nu are teatru. Ne-am gândit că ar trebui cumva să aducem cultura mai aproape şi de oamenii care nu au acces nici măcar la infrastructură pentru astfel de cultură, pentru că în Suceava nici nu există nici măcar o sală de teatru, există doar o casă de cultură. Ne-am spus că e cel mai uşor să folosim internetul pentru că teatrul ar ajunge şi la românii din străinătate, o parte foarte importantă din publicul nostru. Filmăm spectacole jucate în special de teatrele naţionale din ţară, dar şi spectacole jucate de trupe de debutaţi sau independenţi. De cele mai multe ori filmăm cu public în sală, folosim 5 camere de filmat full HD după care edităm spectacolul, filmăm şi imagini din culise, din locuri unde publicul nu are acces în mod obişnuit, interviuri cu actorii, cu regizorii, facem un trailer şi le arătăm publicului ca să îşi poată alege spectacolul, şi le urcăm pe internet unde pot fi vizionate.”

„Aventurile lui Gulliver” la E-Theatrum

Pe cine aveau drept public țintă la început?

Publicul țintit inițial: românii din Diaspora și locuitorii orașelor din țară unde nu mai există un teatru funcțional în prezent. Conținutul este de asemenea adaptat cât mai multor gusturi și, practic, tuturor vârstelor. Pe E-Thetrum găsești teatru de păpuși, povești clasice puse în scenă, dar și monologuri, drame și comedii. La început, piesele erau destinate copiilor români ce cresc peste hotare, pentru a avea acces la frumusețea și magia teatrului în limba maternă, oriunde s-ar afla pe Glob. Lista a ajuns în prezent extrem de bogată și se află într-o continuă creștere, fiind adăugate piese noi în fiecare săptămână.

„Take, Ianke și Cadîr” pe E-Theatrum

Odată cu pandemia de coronavirus, publicul care intră pe platforma a crescut vertiginos.

Cum va evolua lumea teatrului?

Nu este însă o experiență neplăcută. Deloc chiar, imaginați-vă să puteți viziona piesa preferată dimineața, sau chiar în toiul nopții, în timp ce actorii dorm liniștiți. Datorită trecerii bruște în online sau din cauza acestei tranziții (depinde cum priviți lumea teatrului), lumea teatrului se va schimba, platformele precum E-Theatrum având oportunitatea să crească și să devină un segment serios pe piață.

 


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button