Mecena.art – concept unic, născut în pandemie când galeriile de artă mureau. Not Your Usual Gallery în București

24 aug. 2021
370 Afișari
Mecena.art - concept unic, născut în pandemie când galeriile de artă mureau. Not Your Usual Gallery în București
Mecena.art, povestea unui concept unic, născut în pandemie și plină moarte a galeriilor de artă. Not Your Usual Gallery în București

Dacă te temi de artă, cum a fost și cazul meu pentru mult timp, și crezi că ea se regăsește doar în muzee prăfuite și liniștite, te înșeli amarnic. Mecena.art este povestea unui concept unic în care nu doar că vezi arta, dar o simți, miroși și auzi, totul într-o simfonie perfectă de lumini, opere expuse, decoruri și sunete atent gândite și îmbinate în cel mai mic detaliu. S-a născut în pandemie și în plină moarte a galeriilor de artă clasice și ai putea-o descrie cel mai ușor prin sloganul lor: Not Your Usual Gallery. Este în sine o experiență unică, precum o piesă de teatru sau cel mai bun desert pe care l-ai gustat vreodată. Mecena este un drum început între prieteni, continuat în familie și gândit drept un proiect pe termen lung care vrea să aducă oamenii mai aproape de artă și ce înseamnă ea, fără frică și teamă că nu o înțeleg.

Mergem prin București după Micile Afaceri din Marele Oraș și am ajuns Mecena.art. Experiența e destul de greu de explicat, de aceea este musai să îi treceți cel puțin o dată pragul, mai ales că expozițiile se schimbă relativ des și ai mereu ceva nou de simțit.

 

Vezi această postare pe Instagram

 

O postare distribuită de NOT YOUR USUAL GALLERY (@mecena.art)

Numele vine, desigur, de la Gaius Mecena, simbol absolut al susținătorilor de artă.

Conceptul de galerie de artă nu mai există. În fuga de astăzi nu mai avem pe to do listul săptămânal vizitarea unor galerii, a expozițiilor artiștilor. Așa că fiecare trebuie să se reinventeze. Mecena e un proiect despre o galerie de artă făcută un pic după cum am vrut noi, explică Alin Popa, directorul creativ.

Ce este Mecena.art

Pe scurt, este vorba de o serie de spații expoziționale inedite, departe de galeriile de artă clasice, în care opere artistice cum ar fi picturi, sculpturi sau fotografii sunt sunt puse în valoare de o serie de instalații de lumini, decoruri, sunete și mirosuri care vor să te ducă și mai aproape de universul artistului. Să te apropie de acel spațiu intim de unde pornește un gând care se transformă în idee, poveste, tablou, statuie…

Mecena.art mai este și o platformă online în care artiștii își pot expune operele, iar oamenii le pot cumpăra. Pentru asta au dezvoltat un spațiu în curtea terasei Fabrica, din București, iar în viitor vor să ducă arta în mall-uri, gări, stații de metrou și alte spații inedite.

Povestea de azi m-a ajutat mai bine să înțeleg arta și cum să nu mă tem de ea, „să nu mai avem gândirea asta că intri într-o galerie de artă doar dacă ești inițiat”, după cum o spune Alin Popa și mi-a dat un exemplu elocvent cu privire la ce vrea să realizeze cu Mecena.

Cum intri într-un magazin să te uiți la niște haine sau în cinema să te uiți la un film, e același lucru și cu o galerie de artă. Te uiți la ceva și vezi dacă îți place sau nu. Ajungi să apreciezi un film dacă ai văzut multe filme. E primul fitru. După aia începi să studiezi filmele și ai altă viziune. Văzând multe filme, le apreciezi mai bine. La fel și cu arta, intri mai mult într-o galerie de artă și nu ți se mai pare arta inaccesibilă„, a fost explicația pe care am primit-o.

Alin Popa, light designer

Cine este Alin Popa

Despre ideea Mecena.art ne-a povestit Alin Popa, directorul creativ al conceptului, unul dintre cei mai apreciați light designeri din țară, prezent la cam toate festivalurile mari din România, cum ar fi Electric Castle ori Summer Well. Mai mult, el este cel care luminează (la propriu) artiștii veniți la Festivalul Internațional de Teatru din Sibiu, cel mai mare eveniment de acest tip din Europa și care, de-a lungul timpului, a avut colaborări în lumea treatrului, cu nume importante, precum Răzvan Mazilu și Vlad Massaci, cât și în lumea muzicii românești, cu trupe precum Vița de vie, The Mono Jacks, Coma sau Implant pentru refuz.

 

Vezi această postare pe Instagram

 

O postare distribuită de NOT YOUR USUAL GALLERY (@mecena.art)

Așa mă trezesc în fiecare dimineață. Mă întreb cine sunt. Și sunt un pic din mama, un pic din tata, un pic din fiecare om din jur. Sunt mult din fetița mea. Și o parte din societatea de astăzi. Și tot ce am creat de-a lungul timpului urmează cam aceeași rețetă.

Profesional, sunt designer de lumini și sunt recunoscător că am libertatea de a da naștere oricărei inițiative care mă pasionează  suficient de mult. În timp, de prin 2005 încoace, am semnat conceptul de design de lumină pentru expoziții mondiale, simpozioane, piese de teatru, festivaluri, evenimente corporate. Am simțit în anul 2020 că am putea naște ceva frumos și atunci a apărut MECENA.ART – Not Your Usual Gallery„, spune Alin despre el și noul său proiect.

Proiect gândit pe termen lung

Mecena.art este o platformă online unde se pot găsi lucrări de artă: Pe lângă asta, mai multe spații de expoziție în țară. Într-un cuvânt, suntem furnizori de artă. Expozițiile noastre se simt, se văd, se miros. Folosim un concept care presupune, pe lângă lucrările de artă, o ambianță audio 3D, design de lumină, decoruri, parfum. Considerăm că arta este ceva prea complex și ar fi păcat să o expunem pur și simplu, pe un perete alb, mai povestesc dezvoltatorii proiectului.

Mecena.art este un proiect gândit pe termen lung, care vrea să ofere ceva comunității. Oamenii aceștia „nu cred în antreprenorul care nu lasă ceva în urmă și în companiile care sunt tiparnițe de bani și nimic mai mult”.

Mi se pare că ne plângem prea ușor și ne implicăm prea puțin. Ne propunem să realizăm ceva durabil și de impact. Impact pe care să îl vedem în generația copiilor noștri, explică Alin privind conceptul Mecena.art

Mecena.art, afacerea începută între prieteni și continuată în familie

Proiectul a început în pandemie, chiar în luna martie 2020, iar în primele trei luni au fost doar discuții și planuri. Alin, light designer pasionat de teatru, este căsătorit cu Silvana, curator și istoric de artă, iar conceptul dezvoltat de ei este o îmbinare perfectă a pasiunilor și cunoștințelor lor.

Noi începusem prin 2017-2018 să ne gândim la ea și să facem câteva expoziții. Am gândit Mecena ca un proiect pe termen lung, într-o echipă. Pe măsură ce înaintez în vârstă nu mai cred în lucruri făcute de unul singur, deloc. Nu mai am nici egoismul ălă că eu am făcut totul. Dacă se poate, nici să nu fiu. Nu mai vreau să demonstrez nimănui nimic.

La început, în echipă era și prieteniilor Dragoș și Diana, cu care au început totul, dar care mai apoi s-au retras din proiect. Dar Alin recunoaște că, fără ei, ideea nu ar fi fost posibilă. Investiția inițală s-a ridicat pe la 20.000 de euro, cu tot cu un spațiu expozițional în curtea terasei Fabrica, de pe strada 11 iunie, la numărul 50.

Cum a început totul

În martie, aprilie, mai, doar ne-am întâlnit. Am început proiectul în patru oameni, eu, Dragoș, Silvana și Diana. Am zis așa: E nevoie ca fiecare să se ocupe de felia lui și, pe măsură ce trec lunile, vedem cum funcționăm noi împreună ca echipă.

Atunci am început să lucrăm la contractele cu artiștii, platforma online, parteneriate, plan de afaceri. Inițial s-au investit 20.000 de euro, iar investițiile continuă încă doi ani de acum. Deși echipa a avut câteva modificări de la lansare și până acum, în acest moment este formată din Josian – cel care ne ia ideile din cap și ni le transpune fizic, în galerie, Flavia și Anamaria, care vă întâmpină la expoziții, Silvana – curatorul nostru și eu, director de creație.

Cei patru, la deschidere

Foarte important este că, fără Diana și Dragoș, care au fost implicați o perioadă, proiectul nu s-ar fi născut. Proiectul este în acest moment o afacere de familie, eu și Silvana implicându-ne în fiecare aspect din dezvoltarea lui„, a explicat Alin Popa.

Silvana Dulamă-Popa, curator și istoric de artă

Spațiul expozițional Mecena.art în curtea Fabricii, de pe strada 11 iunie din București

În august anul trecut au închiriat spațiul de la Fabrica și au început să lucreze la el toată luna septembrie. Se pare că era destul de căzut, fiind vorba de un depozit nefolosit. În noiembrie au deschis prima expoziție, iar în decembrie a fost deschis și magazinul online.

Dacă depunem un efort și facem ceva vrem să și fie văzut. Vrem să aibă un renume. Spațiul de la Fabrica o să rămână orice ar fi. Ni-l asumăm noi, este al nostru. Scoate un profit, dar l-am targhetat pentru tineri. Au fost acolo oameni din top 300 Capital până la liceeni.

Expoziția se redeschide în 15 septembrie

Ce care vor să viziteze expoziția trebuie să știe că aceasta se va redeschide în 15 septembrie, după ce în luna august a fost în pauză. Programul este de miercuri până duminică, între orele 14:00 – 21:00 și este amplasată pe Strada 11 iunie 50, sector 4, București (clubul Fabrica). Prețul unui bilet este de 20 de lei pentru adulți și 10 lei pentru elevi și studenți, fiind în special dedicată lor.

Am luat pauză în luna august pentru că toată lumea a luat pauză și o să începem pe 15 septembrie, odată cu școala. Avem o expoziție care e montantă deja, dar nu credem că a fost văzută suficient. Și mai avem proiecte din astea de gherilă.

Vrem să facem pe o scenă mare de treatru național o expoziție creativă, prin spații publice, de la centre comerciale, mall-uri, până la gări și stații de metrou. Vrem să venim și noi în fața oamenilor, dar vrem să îi și aducem pe ei mai aproape„, mai spune directorul creativ.

Mai cumpară lumea artă în pandemie? Cum e „clientul Mecena.art”?

Când lumea nu va mai cumpăra artă, atunci ne va fi fatal, spun cei de la Mecena și tind să le dau dreptate. Scopul lor este să le ofere clienților un produs în care cred în primul rând și ei și nu se rezumă totul doar la bani. Atunci când apar lucrări noi primul gând de cumpărare apare la ei. Platforma online se axează pe pictură, sculptură, grafică – clasicele și fotografie și artă textilă – două domenii pe care doresc să le aducă cât mai la suprafață în România, drept obiecte de artă, gândite „ca o aliniere la ceea ce se întâmplă în arta contemporană”.

Ca să îți spun ceva interesant, printre cei mai buni clienți ai noștri suntem noi înșine. Constant vrem să ne lărgim colecția proprie și investim în pasiunea noastră, în viitor și în artiști. Spun «în viitor» pentru că privim acest gen de investiție și ca un plasament financiar. Și îi asistăm și pe clienții noștri în acest sens„, au explicat ei.

Care este profilul cumpărătorului de artă din prezent

 

Vezi această postare pe Instagram

 

O postare distribuită de NOT YOUR USUAL GALLERY (@mecena.art)

Cumpărătorul nu are un profil bine definit, Și ne bucură asta. Nici nu am încercat vreodată să îl forțăm. Dacă vezi o lucrare pe site sau într-una dintre expoziții, noi ți-o aducem acasă pentru câteva zile. Uite-te la ea, comunică cu ea, vezi cum se încadrează în spațiul tău și după vorbim despre modalitatea de plată. Și aici suntem flexibili, putem discuta despre plata în rate sau la un anumit termen„, mai spun cei de la Mecena.

Cum sunt aleși artiștii expuși la Mecena.art

Artiștii care participă în expoziții sunt artiștii cu care Mecena colaborează în primul rând pentru site, iar acolo are loc procesul de selecție. Alegerea se bazează pe trei criterii: să aibă un mesaj artistic puternic și coerent, să fie impecabili din punct de vedere estetic și, dacă cele două componente sunt la nivel maxim, atunci asta atrage după sine și potențialul de creștere financiară.

Planurile Mecena: un restaurant artistic și extinderea la nivel european

Avem în plan deschiderea unui nou concept de spațiu, care îmbină fine diningul cu o expoziție de artă în sine, alături de celelalte mijloace pe care le-am menționat : sunet, lumini, în general – o ambianță la care să îți dorești să te întorci. Și sperăm să ca aceasta să devină o franciză„, mai spune Alin.

Și direcția online e importantă. Vor să transforme mecena.art într-un marketplace în care artiștii, dar și colecționarii își pot vinde lucrările de artă.  

Cum va arăta restaurantul pe care vor să îl deschidă în București

Noi lucrăm bine și suntem în procesul de branding și identitate. Nu i-aș zice neapărat fine dining, că nu suntem un restaurant de fițe la care intri doar la papion. Dar nici nu o să dăm ștrudel. O să fie o chestie în care nu punem neapărat accent pe prea multă mâncare, dar aduci, ca experiență, să impresionezi pe cineva. Un loc în care îți poți scoate soția o dată pe lună, o să fie mereu un alt decor, o altă ambianță, un design de lumină mișto, o muzică draguță. O să fie și o expoziție de artă. Nu e locul în care bei două sticle de vin, dar vii să te simți bine o oră și ceva. Avem mai multe spații din care trebuie să alegem„, povestește Alin despre planurile de viitor cu privire la experiența fine dining pe care o propun.

Încă de la început, Mecena.art a fost gândit drept un proiect mare, aflat în prezent la prima sau a doua treaptă din cele multe care mai sunt de urcat. Dezvoltatorii povestesc că este în egală măsură o mecenă, o inițiativă menită să susțină artiști, dar și o mecenă pentru public, aducând arta mai aproape de el.

Arta va exista în multe spații din București. Nu se va privi la costum. Nu este menită doar unui cerc restrâns. Artiștii sunt susținuți, ascultați și încurajați.

Proiectul cere multă implicare

Totuși, Alin Popa recunoaște că este un proiect care oferă fix atât cât îi oferi tu, iar acest lucru este uneori obositor.

Mecena e un proiect care mănâncă foarte mult timp și e un proiect care îți dă înapoi cât îi dai tu. E un business de comerț. În tot ce înseamnă comerț, dacă investești timp și alte resurse, le primești înapoi. Am rămas doar eu și Silvana, ne-a fost greu un pic la început acomodarea, dar acum am mărit echipa și suntem destul de bine„, mai spune Alin în cadrul interviului.

Se pare că succesul expoziției depinde foarte mult de bugetele lor de promovare și de implicarea personală.

Social-media îți și oferă, dar îți și mănâncă mult de tot. Cred că avem un targhet de 600 de bilete vândute pe expoziție. 600 de participanți trebuie să fie în fiecare lună, avem vreo 4 zile deschis pe săptămână, deci undeva la 35-40 de vizitatori pe zi„, a mai completat acesta.