Ilegalitate în uniformă: maşinile Poliţiei Comunitare umblă cu girofar, deşi doar poliţiştii „adevăraţi” au acest drept

de:
20 dec. 2010
2 afișări
Ilegalitate în uniformă: maşinile Poliţiei Comunitare umblă cu girofar, deşi doar poliţiştii

La început au fost gardienii. Care aveau Dacii şi Aro-uri răblăgite, multe dintre ele fără însemne distinctive, bastoane şi, unii dintre ei, pistoale. La sfârşitul lui 2004 gardienii s-au transformat însă în poliţişti comunitari, moment în care şi-au luat foarte în serios noul nume. Au primit Logan-uri, dintre care unele dotate cu lumini de avertizare roşii şi albastre, identice cu cele ale poliţiei ”adevărate”, asta deşi în legea numărul 137 din 10.09.2004, privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Poliţiei Comunitare, nu se făcea nicio referire la dreptul de utilizare a mijloacelor de avertizare luminoasă sau sonoră.

Poliţiştii comunitari au interpretat OUG numărul 195 din 12 decembrie 2002, referitoare la circulaţia pe drumurile publice, cu ajutorul căreia s-au ploconit sub umbrela poliţiştilor, autorizaţi să folosească semnalele de avertizare de culoare roşie şi albastră. Cum ordonanţa de urgenţă a fost dată înainte de legea privind înfiinţarea Poliţiei Comunitare, este evident că ea nu face referire şi la poliţiştii comunitari. În alte oraşe, poliţiştii au sancţionat chiar încercarea colegilor lor ”mai mici în atribuţii” de a-i imita. În octombrie 2008, un poliţist comunitar din Copşa Mică a fost amendat şi a rămas fără girofar după ce poliţiştii sibieni l-au oprit în trafic. Motivul sancţiunii: poliţiştii comunitari nu au voie cu girofaruri.

Deşi se folosesc şi ei de OUG nr. 195, poliţiştii comunitari bucureşteni se ştiu cu musca pe căciulă şi susţin că nu folosesc niciodată luminile roşii cu care sunt dotate unele dintre maşinile lor. Potrivit legislaţiei rutiere, mijloacele de semnalizare acustică însoţite de lumină roşie îi obligă pe şoferi să se oprească pe dreapta, în timp ce lumina albastră le impune doar să încetinească şi să elibereze banda pe care se deplasează autovehiculul cu regim prioritar.

Într-adevăr, atribuţiile lor nu par să se afle sub zodia urgenţelor: ei previn încălcarea normelor privind curăţenia localităţilor şi comerţului stradal, asigură paza obiectivelor şi bunurilor de interes public şi privat, participă la controale ale edililor, etc.

”Poliţia Comunitară a Municipiului Bucureşti nu deţine niciun autoturism cu mijloace de semnalizare luminoase de culoare roşie. În ceea ce priveşte celelalte sectoare, din răspunsurile furnizate până în prezent, Poliţiile Comunitare nu folosesc (n.red.) maşinile care au instalate rampe de culoare roşie”, a precizat pentru B365.ro Biroul de Presă al Poliţiei Comunitare a Municipiului Bucureşti. Răspunsul este fals cel puţin parţial, din vreme ce maşini ale Poliţiei Comunitare dotate cu girofaruri roşii, pornite sau nu, colindă zilnic Bucureştiul. În plus, într-un filmuleţ cu o demonstraţie a Poliţiei Sectorului 2 publicat pe YouTube, se poate vedea în mod clar o maşină cu girofarurile roşii în funcţiune. Deşi susţin că nu le folosesc în misiunile de zi cu zi, în mod clar tânjesc după ele.

Ar trebui să-şi ia însă gândul, pentru că din 2011 lucrurile vor deveni clare. Legea numărul 155 pe 2010, privind înfiinţarea Poliţiei Locale, va intra în vigoare pe 1 ianuarie 2011 şi stipulează că ”Poliţia locală poate deţine, administra şi/sau folosi, după caz, în condiţille legii, imobile, mijloace de transport personalizate şi dotate cu dispozitive de avertizare sonore şi luminoase de culoare albastră (s.n.), (…)”.

Cookies