Azi-noapte, Pasajul Unirii a fost închis pentru lucrări de „mentenanță preventivă”, după cum le-a numit Primăria Sectorului 4. Nu au fost date detalii despre ce presupun aceste lucrări, însă în prezent se lucrează la proiectare pentru reconsolidarea planșeului Unirii. Planul ar trebui să fie gata până la finalul anului. Planșeul va fi refăcut în totalitate, iar lucrările propriu-zise ar putea începe anul viitor.
Încă din 2017 se știe că planșeul Unirii este o bombă cu ceas, din cauza infiltrațiilor care pun în pericol întreaga construcție. Structura este încadrată la risc seismic de gradul I, întrucât starea acesteia de degradare este una avansată (corespunde clasei tehnice IV din V, adică nesatisfăcător). Specialiștii care au făcut expertiza au constatat că există foarte multe armături corodate și beton exfoliat. De asemenea, structura de rezistență a multor grinzi secundare este într-o stare precară, întrucât au fost distruse de infiltrațiile de apă. Afectată este și placa de beton a planșeului. Specialiștii spun că aici ar fi vorba și despre defecte în execuție sau lucrări făcute prost de-a lungul timpului. Nu în ultimul rând, experții în construcții au observat că există vegetație acvatică pe fața betonului. De asemenea, există multe nereguli la nivelul părții carosabile, atât la sistemul de scurgere, cât și la borduri și trotuare.
Contractul pentru reabilitarea planșeului Unirii a fost semnat încă de la începutul anului, iar Guvernul a atribuit 800 de milioane de lei pentru lucrări. Săpăturile și reperațiile efective se vor întinde pe o perioadă de doi ani (cel puțin așa este prevăzut în contract). În tot acest timp, autoritățile promit că traficul nu va fi complet paralizat, ci se va lucra pe tronsoane.
Şantierul propriu-zis îl vom deschide în prima parte a anului 2025 şi vom lucra etapizat, astfel încât traficul rutier să fie cât mai puţin afectat. Pentru siguranţa bucureştenilor, ne-am asumat acest proiect, extrem de dificil, din nevoia de responsabilitate şi de eficienţă pe care oamenii din acest oraş o aşteaptă de la cei care trebuie să ofere comunităţii linişte, normalitate şi un trai decent”, spunea primarul Sectorului 4, Daniel Băluţă, în luna ianuarie a acestui an.
Indiferent de disconfortul creat, lucrările trebuie neapărat făcute, din cauza riscului ca planșeul să se prăbușească. Se va săpa și în zona Fântânilor de la Unirii și în aproape toată piața, însă autoritățile au promis că circulația de la metrou nu va fi afectată.
Planșeul Unirii este considerat un obiectiv de infrastructură de importanță strategică. Acesta susține Piața Unirii, metroul și pasajul subteran, pe o lungime de 360 de metri și o lățime de 32 de metri, între stăzile Căldărari și peretele Pasajului Unirii. Construcția are o vechime de aproape un secol.