ARHIVA B365

Fabricat în Suedia – piratat în România: IEKA ia în râs corporaţiile

Suntem oameni prefabricaţi, ne alegem de pe raft bucăţile de minte şi trup, le cărăm singuri acasă în cutii plate, ne înşurubăm singuri mâinile, picioarele şi capul, apoi privim în oglindă”, scriu cei de la IEKA, la secţiunea manifest de pe site-ul lor.

Sunt doi. Sorina, studentă în anul IV la medicină, care este şi „PR-ul corporaţiei” şi un artist urban, care a ales să-şi protejeze identitatea. Ambii sunt tineri cu vârste cuprinse între 22 şi 23 de ani.„IEKA e un manifest «anti-consumerism». Noi avem nişte prieteni din liceu care au ajuns să lucreze în corporaţii şi îi vedeam cum se transformă. De la o zi la alta îi vedeam cu umerii mai lăsaţi. Ei nu-şi dădeau seama. Ei încă aveau impresia că au aerul acela boem, cum cred toţi corporatiştii”, explică Sorina.

Nu sunt singuri în demersul lor, ce-i drept. Sunt ajutaţi de prieteni, mai mult spirtual, cu idei şi aprecieri pozitive. Primele creaţii le-au facut din banii din bursă. Au cumpărat produse originale IKEA şi le-au rebrănduit cu ce-au găsit prin târgurile de vechituri. Sorina povesteşte ca aşa s-a născut GHEÖRGHE, un scaun gândit de suedezi şi piratat cu blană de oaie de români. „Scaunul l-am cumparat din IKEA iar blana de la un ţăran dintr-un târg. Am măsurat scaunul, am început să desenăm, am tăiat blana şi apoi am lipit-o cu aracet. Și-am pus urechile să fie pe un colţ al scaunului şi codiţa pe un alt colţ. Ne-a luat destul de puţin timp. Cred că dacă am fi lucrat continuu, ne-ar fi luat o zi. A meritat. Plus că miroase şi a oaie, cu toate că are şi puţină blană de iepure”, îşi aminteşte, cu zâmbetul pe buze, Sorina.

IEKA nu-şi propune să scoată bani din aceste produse. Deocamdată e doar un protest, pentru ca până acum nici măcar nu au avut comenzi. Pentru Sorina şi partenerul său de „afacere” nu contează banii ci doar mesajul. „Chiar dacă s-ar întâmpla să câştigăm la un moment dat bani […] nu ăsta e scopul nostru. La preţurile de pe site, spre exemplu, nici măcar n-am pus adaos mult. E cam cât să acopere chetuielile. Nu am fi putut să-l dăm pe gratis(n.r. – scaunul)”, continuă Sorina.

Cât priveşte eventualele probleme pe care le-ar ridica manifestul lor cu brand-ul „mamă”, cei doi sunt calmi pentru că, susţin ei, „IKEA n-o să fie ameninţată de noi vreodată”. „Asta ar însemna o schimbare de percepţie la 180 de grade”, explică Sorina.

IEKA are până acum la vânzare patru produse, pe siteul propriu. Scaunul GHEÖRGHE, măsuţa de cafea TÄRZIU, tabloul MARTIE şi scaunul FÅNICÅ. În viitor colecţia se va extinde însă. „Avem de gând să facem mai multe. Idei avem şi e mai mult decât un hobby. Nouă ne place gânditul”, concluzionează Sorina.


Recomandarile noastre


Parteneri

Știri – Gândul

Știri – CanCan.ro

Back to top button