Unde bem, unde mâncăm

Mânâncă să te fericești, roagă-te să nu te-oprești și iubește ce gătești. Atenție, vorbim despre mâncat și mâncare!

Fiindcă am tot auzit că banii n-aduc fericirea, am făcut rapid ședință de redacție și am decis că de fericire se ocupă, de-aici încolo, mâncarea. Poate că nu în fiecare zi a săptămânii, poate că lăsăm mâncarea responsabilă de fericire doar marțea, să zicem. Cum azi e marți, iată un articol despre food ca să ai good mood. Intrăm într-un teritoriu irezistibil: Mood for Food.

Mâncăm din toate motivele posibile și imposibile, imaginabile și inimaginabile, conștiente, subconștiente și inconștiente. Mâncăm de bucurie, de tristețe, de draci, de frică, de entuziasm, de poftă și, uneori, de foame. Mâncăm mai întâi cu ochii, deseori cu capul, alteori mâncăm ciocolată pentru că strămoșii noștrii vânători-culegători știau că vremea fructelor e o dată pe an și îndopau ca nebunii când se coceau, ca să facă rezerve sănătoase de glucide. Dacă mai citești lista o dată, reacția de bun simț e dintr-un singur cuvânt: nasol! Dar noi suntem mișto și n-o să punem aici statistici despre cât de nesănătoși (inclusiv supraponderali) suntem, în medie, din toate motivele de mai sus. Suntem mișto și vorbim despre drumul către o relație sănătoasă și bucuroasă cu mâncarea.

Ne arată calea Maria. Maria Dumitrescu,. Nu, nu e nutriționist (lucrează în publicitate, ca să știți).  E o femeie care s-a lovit de (probabil) toate pragurile – multe chinuitoare – ale relației omului cu mâncarea. Și a ajuns la concluzii sănătoase, cool și delicioase.

B365.ro: Cum te(-ai) apucat (de) povestea asta? Cum, de la ce a început? (un fel de aventură, relația ta cu mâncarea)
Maria Dumitrescu: Cred că relația mea cu mâncarea a început când eram mic copil. Am fost înconjurată de femei extraordinare care găteau excepțional. Mama și mătușa mea au lăsat în urmă multe rețete adaptate, scrise pe niște caiete vechi, însă nu de când eram copil am căpătat această pasiune pentru gătit, ci acum câțiva ani, când nevoia m-a împins să mănânc conștient.
M-am pricopsit cu un colon iritabil (pe fond nervos cel mai probabil), și asta m-a împins către nutriționist. Așa am reușit să îmi dau seama ce îmi face bine să mănânc și ce nu. În timp însă, din cauza unor dezechilibre emoționale care s-au suprapus peste un burnout inevitabil, am ajuns, tot inevitabil, la anxietate și, ulterior, la depresie. Iar cu depresia nu te joci, ci încerci să o ții la distanță pe cât posibil, prin toate metodele pe care le ai la îndemână. Mișcarea și alimentația au fost primele metode încercate. A fost un roller-coaster. Am eliminat complet carnea și am devenit vegetariană, pâna când mi s-a făcut rău din cauza fierului scăzut și astfel am ajuns să îmi fac analizele de sânge. Așa am constatat că toate mineralele esențiale erau sub limită. Atunci, cardioloaga la care mergeam mi-a sugerat să îmi fac testele de intoleranțe alimentare, iar glutenul a ieșit câștigător și, prin asociere, și lactoza.
O poză, în caz că vă e foame: cartof dulce la cuptor cu quinoa și iaurt
Și uite-așa am renunțat complet la ele, iar acum mănânc cât de cât echilibrat, multe legume, nu mai mănânc ouă, pește de două ori pe săptămână la o singură masă pe zi și încă un alt tip de carne, diferită de fiecare dată, de obicei joia. Încerc să nu mănânc carne în zile consecutive și nici să nu repet tipul de carne sau felul de mâncare de două ori într-o săptămână.
Proiectul “food for mood”  nu a început ca proiect, ci mai degrabă a fost nevoia mea de a învăța să gătesc legumele, pentru că nu știam să gătesc decât mazăre și fasole. Cu carne. :)))

„Mulți cred că e «fashionable» să mănânci… cumva”

B365.ro:De ce caută lumea atât de febril o alternativă la mâncatul “tradițional”? Se vede ușor – din trends de căutări, din numărul tot mai mare de “specialiși” într-ale mâncatului sănătos.
Maria Dumitrescu: Pentru mulți cred că a devenit “fashionable” să mănânce fără gluten sau fără lactate, chiar și vegetarian. Există numeroși “nutriționiști” care de fapt nu au nicio școală, care dau diete după ureche sau după modelul clasic, “carnea cu salată te ajută să slăbești”. Din experiența mea cu un nutriționist care este diabetolog (adică medic), am învățat că echilibrul este calea spre orice stil de viață sănătos. A încerca diete după diete fără să îți faci analizele de sânge sau fără să fii sub supravegherea unui medic, îți poate deregla organismul într-un mod din care cu greu îți mai poți reveni. Orice se întâmplă în corpul nostru este un proces chimic, contează mult ce mănânci, câtă mișcare faci, la ce filme te uiți, de ce oameni ești înconjurat și de asemenea, în mare, cam cum privești viața. Nu pot spune că am scăpat definitiv de anxietate și depresie, sau că mi-am făcut un scop din asta. Reușesc însă să le țin la un nivel optim și chiar dacă uneori mai am recăderi, acum cunosc calea înapoi și îmi este mult mai ușor să mă adun.
Desigur, psihoterapia nu lipsește din rutina mea săptămânală.
Mai poftiți la o poză: roșii umplute cu orez și ciuperci
B365.ro: E periculos să schimbi comportamentul alimentar așa, dintr-un search pe google sau aruncându-te în brațele unui fel de papa-guru convingător care promite paradis alimentar instantaneu?
Maria Dumitrescu: Exact cum am spus mai sus, nu recomand nimănui să își schimbe comportamentul alimentar căutând pe google sau pe rețelele sociale. Da, este mai ieftin, dar este în egală măsură, extrem de periculos. Orice schimbare se face în timp, cu analize medicale și sub supravegherea unui medic nutriționist cu diplomă și cu facultatea de medicină în spate. Organismul nostru este o mașinărie complexă, care funcționează pe bază de “combustibil”, iar combustibilul trebuie să fie de calitate, pentru o funcționare optimă. Acum, nu trebuie să fim niște naziști. Putem să ne mai răsfățăm ocazional și cu o prăjitură, un cartof prăjit sau un cub de ciocolată, dacă asta ne face plăcere. Și ar trebui să lăsăm vinovăția la o parte când decidem să ne încântăm simțurile.

Mic dicționar explicativ de / cu mâncare

B365.ro: Ce înseamnă, de fapt,  “clean food”? Să ne imaginăm că sunt un om care aude prima dată asta și, decât să gugălească alandala, mai bine întreabă pe cineva care știe.
Maria Dumitrescu: Nu sunt medic, așa că am să definesc ce înseamnă “clean food” pentru mine: înseamnă fără gluten, fără lactate, fără E-uri și conservanți. În rest, balance. 🙂
Și niște sparanghel la cuptor cu piure de rădăcinoase, unt caju și lapte vegetal
B365.ro: Blogul tău e “Food for Mood”. Există feluri de mâncare pentru diferite “moods”?  Adică așa, papa bun care te înveselește, ceva care te pune pe gânduri, vreo rețetă
Maria Dumitrescu: Da, există acest termen “brain food”, care de fapt nu este altceva decât o dietă mediteraneană. Adică legume, fructe, pește, nuci și semințe. Eu gătesc mai mult vegetarian și rețetele se găsesc pe paginile mele de social media: Food for Mood pe Facebook și moodfoodro pe instagram. Peștele îl prepar doar la grătar sau la cuptor cu legume: sparanghel, roșii cherry, măsline (sunt fan măsline), multă lămâie și usturoi. Creierul nostru are nevoie de grăsimi pentru a funcționa bine, de acele grăsimi bune care se găsesc în pește, avocado și nuci/ migdale.

Cât de scump e (sau nu e) să mănânci „clean”

B365.ro: E scump să mănânci “clean”? E greu să gătești așa?
Maria Dumitrescu: Da, pot spune că este costisitor să mănânci, în primul rând, fără gluten. Pâinea fără gluten este extrem de scumpă și încă nu m-am încumetat să o fac acasă. Să mănânci vegetarian însă, nu este atât de scump. Legumele sunt ieftine dacă îți faci piața la Obor, nu în Băneasa, desigur, iar leguminoasele care trebuie să fie prezente destul de des în dieta preponderent vegetariană, sunt și ele destul de accesibile.
Să prepari mâncăruri vegetariene gustoase îți va lua ceva timp, pentru că ai nevoie de toate culorile în farfurie pentru a-ți lua mineralele de care organismul tău are nevoie pentru a funcționa sănătos. Iar dacă mănânci puțină carne, în zilele în care nu mănânci carne, ai nevoie de proteină vegetală, pe care o găsești în ciuperci și leguminoase în cea mai mare măsură.
B365.ro: E complicat să schimbi o rutină basic de-o viață? Suntem generații crescute cu tocănițe, musacale, cartofi prăjiți și alte prăjeli… Și mai sunt niște generații fast food. Nu chiar înțărcate cu shaorma, dar nici foarte departe de asta. Deci, cum treci de la oltenești la sparanghel și broccoli? Și, după ce face switch-ul, mai ai voie oltenești vreodată? 🙂
Mai îndopăm puțin din poze. Ciorbă de legume ușoară, de vară
Maria Dumitrescu: Cred că ai nevoie de multă determinare și de tot la fel de multă disciplină. Poți schimba orice în viața ta dacă îți dorești cu adevărat. Eu mâncăm 90% carne, iar acum mănânc 90% vegetarian. Dar sunt taur, așa că am o voință de fier. Poți chiar acum, aici, să rupi o pâine făcută la test în fața mea, că nu am să mă ating de ea nici dacă este ultimul aliment de pe Pământ și asta ar însemna să mor de foame.
Ca orice om însă și mai ales, ca fost carnivor dedicat, mai mănânc și eu un cârnat din când în când, sau o sarma de Crăciun, dar nu mă ating de alimentele la care am intoleranță și despre care știu că îmi fac rău.
B365.ro: Rețete preferate ai? Una de care ți-e foarte, foarte drag. Cel mai drag, practic 🙂
Maria Dumitrescu: Hmmmm, am multe rețete preferate, însă musacaua vegetariană, sarmalele în foi de vită vegetariene cu nucă și orez brun și merele coapte cu afine, scorțișoară și ulei de cocos sunt preferatele mele.
Pe paginile mele de social media le găsiți pe toate! Dați și voi un follow, nu fiți zgârciți! :))
B365: Chiar așa, nu fiți zgârciți. „Food for Mood” pe Instagram găsiți AICI, iar pe Facebook, AICI .


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button