Mai știți cele 100 de tramvaie noi pentru București? Nu a venit nici măcar unul și Astra Vagoane cere deja mai mulți bani pe ele. Legături neștiute între șeful STB și omul de afaceri Valer Blidar

18 aug. 2021
1753 Afișari
Mai știți cele 100 de tramvaie noi pentru București? Nu a venit nici măcar unul și Astra Vagoane cere deja mai mulți bani pe ele. Legături neștiute între șeful STB și omul de afaceri Valer Blidar
Mai știți cele 100 de tramvaie noi pentru București? Nu a venit nici măcar unul și Astra Vagoane vrea deja mai mulți bani pe ele. Legături neștiute între șeful STB și omul de afaceri Valer Blidar. sursa foto: Andrei Pintea

Mai știți cele 100 de tramvaie noi pentru București? Nicușor Dan le-a anunțat cu mare fast și a promis că de vara viitoare vor începe să circule prin București. Totuși, nu a venit nici măcar unul și compania Astra Vagoane vrea deja mai mulți bani pe ele pe motiv că de la semnarea contractului și până acum costurile pentru construcția de tramvaie a crescut mult. De asemenea, există o serie de legături neștiute între șeful STB și omul de afaceri Valer Blidar.

Compania Astra Vagoane Arad, câștigătoarea licitației pentru tramvaie și cel mai mare producător de vagoane de marfă din România și chiar din Europa,  cere cu insistență creşterea preţului la cele 100 de tramvaie noi pentru București ce ar urma să fie livrate începând cu anul viitor. Astfel, noua sumă cerută este cu 57 de milioane de lei mai mare faţă de contractul iniţial semnat în 2018.

Nicuşor Dan, presat să semneze contractul majorat pentru cele 100 de tramvaie

Primăria Capitalei a fost notificată recent de avocaţii Astra Vagoane Călători că firma condusă de omul de afaceri Valer Blidar dorește creşterea preţului pentru cele 100 de tramvaie cu 57 de milioane de lei. Surprinzător este faptul că suma este mai mare faţă de cea solicitată inițial în mai, când doreau în plus doar 34 de milioane de lei. Practic, PMB este obligată să plătească 897 de milioane de lei în total.

Timpul trece și tramvaiul se scumpește

Timpul trece, iar Primăria Capitalei primeşte din ce în ce mai multe notificări din partea Astra Vagoane Călători după ce a fost semnat contractul prin care compania din Arad livrează Capitalei cele 100 de tramvaie în următorii ani, începând cu luna august 2022, scrie Adevărul.ro.

Contractul iniţial era de 840,88 milioane lei, fără TVA, fiind vorba de un contract atribuit în urma unei licitaţii câștigate de compania Astra Vagoane Călători şi o altă companie asociată. Aceștia au venit atunci cu o ofertă care se încadra în termenii primăriei de la finalul anului 2018, însă lucrurile s-au schimbat mult în trei ani.

Astfel, Astra Vagoane Călători a cerut majorarea contractului de la 840,88 milioane lei, fără TVA, la 874,51 milioane lei, fără TVA, încă din luna martie, printr-un act adiţional, ca apoi în august să vină cu o nouă doleanță.

De ce vor mai mulți bani pentru producția de tramvaie

Astra Vagoane Călători spune că preţurile pentru materialele de construcție ar fi crescut între perioada în care ar fi trebuit să înceapă să meargă contractul şi sfârşitul anului 2020, fiind vorba de o creștere la nivel mondial din cauza pandemiei.

O notificare venită din partea avocaților Astra Vagoane Călători, datată 16 august, spune că producătorul dorește „ajustarea preţului”, adică mărirea lui, cu 6,73%, adică de la 840,88 milioane lei la 897,47 milioane lei, cu vreo 57 de milioane de lei mai mult, din cauza creșterii prețurilor la produsele prime pentru construcţia tramvaielor în perioada august 2019 – mai 2021.

„Indicele de preţ publicat de Institutul Naţional de Statistică în domeniul Contractului de furnizare (industria producătoare de material rulant – cod CAEN 3020) s-a majorat cu un procent de 4% în perioada august 2019 – decembrie 2020”, spune compania în notificarea respectivă.

Ce spune Primăria Capitalei, pe surse

Surse din Primăria Capitalei au spus pentru „Adevărul” că taberele politice din CGMB sunt împărţite în ceea ce priveşte posibilitatea semnării noului contract. Cum era de așteptat acesta este criticat de PSD, dar și de USR-PLUS cu care Nicușor nu se mai înțelege așa de bine. Totuși, primarul este în concediu, după cum spunea și B365.ro aici și nu a fost luată încă o decizie. Mai mult, se pare că primarul ar fi amânat şi semnarea precedentului act adiţional, cel din primăvară.

„E în concediu acum şi revine de luni. Să vadă cât de temeinică este solicitarea, dacă există un cadru legal care să permită acceptarea noului preţ, apoi probabil va lua o decizie. Nu este nimic clar şi să vedem şi care sunt semnalele de la centru în ceea ce priveşte materialele de construcţie, pentru că aici sunt mari probleme”, spun surse din instituţie pentru „Adevărul”.

Legături neștiute între șeful STB și omul de afaceri Valer Blidar, patronul Astra Vagoane

Şeful STB, Adrian Criţ, al cărui contract la conducerea transporturilor publice din București se încheie la 15 septembrie a avut în trecut legături apropiate şi financiare cu omul de afaceri Valer Blidar.

Adrian Criț, șeful STB
Adrian Criț, șeful STB

După cum arăta publicația Kamikaze într-o investigaţie din 2011, RATB, fostul STB, care-l avea director tot pe Adrian Criţ, a încheiat un contract de 600 de milioane de euro pentru construcţia de tramvaie. Totuși, se pare că Adrian Criţ luase un credit de 250.000 de lei de la Banca Comercială Feroviară, acolo unde proprietar era chiar Valer Blidar. Mai mult, aceștia aveau și o legătură de prietenie, lucru dovedit și prin faptul că Blidar a fost cel care a garantat pentru credit cu un cont personal.

Valer Blidar
Valer Blidar proprietar Astra Vagoane Calatori

Compania a Astra Vagoane Arad fost fondată în anul 1891 sub denumirea de Fabrica de Vagoane și Motoare „Johann Weitzer”, fiind una dintre cele mai vechi din România.

Cookies