TIMP LIBER

Mafia moare, dar nu se predă. Uitați de “The Godfather”, a apărut modelul upgradat al tuturor filmelor cu mafioți: sângerosul și imprevizibilul “Il traditore”

Dintre toate filmele cu Mafia siciliană, “IL traditore” (“The traitor”, 2019) este cel mai bio și mai credibil, o bijuterie vorbită în dialectul sicilian, cu actori sicilieni necunoscuți. Nu are nimic din langoarea filmelor americane cu Cosa Nostra, actorii zici că-s mafioți pe bune, iar scenariul este gândit după intâmplări reale: senzaționalul proces din Italia anului 1986 în care sute de mafioți sicilieni au fost condamnați după ce un gangster de rang înalt din Cosa Nostra, Tommaso Buscetta, a sifonat totul la Polizia. Remarcabil film, cu șapte clase peste “Goodfellas” și alte romanțe americane, să se zgârâie pe ochi Scorsese și Coppola.

Într-un fel, dacă “The Godfather” este o pizza cu de toate făcută pentru tradiționalul bizon american, plimbată prin New York de De Niro cu Al Pacino și păpată de Marlon Brando, “IL traditore” e chiar o pizza autentică din Palermo, cu roșii bio, în sânge, fără blat pufos.

the traitor
Foto credit Laura Siervi, Sony Pictures Classics

În anii 80, Tommaso Buscetta și-a pus Mafia în cap și a trimis-o după gratii

Filmul veteranului regizor Marco Bellocchio reconstituie cu acuratețe biografia unui mafiot care a săvârșit cel mai mare păcat pe care-l poate săvârsi un mafiot, păcatul suprem: a trădat. În rolul personajului real Tommaso Buscetta, o să descoperiți un strălucit actor italian, Pierfrancesco Favino, un tip cu mult păr pe piept, hotărât să-și infunde tovarășii, după ce aceștia se apucă să-i extermine familia.

the traitor
Pierfrancesco Favino intr-un rol carismatic peste poate. Foto credit Laura Siervi, Sony Pictures Classics

Nu doresc și n-am dorit niciodată să va spoilăresc, n-ar mai avea niciun farmec, nici pentru mine, nici pentru voi. Doar să arăt cum percep eu meandrele concretului atunci când văd o duzină de filme proaste, ca să am de ce să mă bucur când dau peste unul excelent. Și când te bucuri, e josnic să te bucuri de unul singur, așa că o dai mai departe.

the traitor
Ca să facă filmul, regizorul Marco Bellocchio a stat mult in Sicilia si a invățat dialectul local.

Într-un interviu pentru “Variety”, Marco Bellocchio vorbește despre capodopera sa: Ceea ce îmi place la acest personaj este că nu este nici victimă, nici erou. Este un om foarte hotărât, mereu pe fugă, este un supraviețuitor. Buscetta a trebuit să navigheze continuu în situații cu adevărat periculoase. A fugit în Brazilia pentru că știa că există un război în Cosa Nostra și aparținea facțiunii slabe. Dar, nu și-a imaginat niciodată că ai lui vor merge până la a-și propune să-i extermine familia. Încearcă în mod continuu să-și reconstruiască viața. Își iubește familia și, pentru a rămâne în viață, decide treptat să colaboreze cu justiția și, prin urmare, să trădeze mafia.”

the traitor
Foto credit Laura Siervi, Sony Pictures Classics

Regizorul Marco Bellochio a învățat dialectul sicilian ca să facă filmul si a folosit actori sicilieni

Marco Bellochio: “Cea mai de preț descoperire pe care am făcut-o pentru acest film este Sicilia. Scufundându-mă în lumea interlopă siciliană, inclusiv în sala de judecată de înaltă securitate din Palermo, unde au avut loc procesele care au trimis peste 300 de mafioți după gratii. Sala de judecată se numără printre locurile care nu s-au schimbat. De asemenea, am învățat dialectul sicilian. Una dintre cele mai mari temeri ale mele a fost să cad în capcana convenției, a caricaturii. Dialectul sicilian este adesea afectat în filme. Așadar, a fost crucial pentru mine să intervievez mulți sicilieni și să folosesc actori sicilieni, ceea ce m-a ajutat să intru în lumea lui Buscetta. Dialectul sicilian este real în film, motiv pentru care chiar și versiunea italiană este parțial subtitrată”.

the traitor
Foto credit Laura Siervi, Sony Pictures Classics.

Trădătorul” lui Bellocchio intră în tradiția dramelor de suspans cu expunere politică inițiată de Francesco Rosi, dar, în majoritatea celorlalte privințe, excelează. Unele secvențe au poezia lui  Paulo Sorrentino, altele cruzimea abatorului. Un film dirijat cu forță și încredere, plin de scene vizuale vii, scene spectacol. O să vedeți un proces exploziv, reuniuni de mafioți veritabili, chipuri feroce spre reptiliene, o să ajungeți la Rio de Janeiro unde Buscetta se refugiază la un moment dat de mâna lungă a tovarășilor săi, o să descoperiți niște bestii care nu au nimic din farmecul mafioților din filmele americane. O scenă extraordinară este asasinarea judecătorului Giovanni Falcone (Fausto Russo Alesi). Mașina lui sare în aer pe autostradă, iar camera lui Bellocchio filmează din interiorul automobilului în timp ce acesta se răsucește în aer. Te lasă cu gură căscată.  

Nota B365.ro V-am zis, Toni se uită la filme și apoi ni le povestește bestial. Cu atât mai bestial cu cât nu ne spolărește. Best case scenario!


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button