Luxoasa vilă a bancherului Jean Juster, perla Bucureștiului modernist. Clădirea e lângă Biserica Silvestru, a fost proiectată de arh. Marcel Iancu și avea chiar și solariu

susținut de
06 ian. 2025
19585 afișări
Luxoasa vilă a bancherului Jean Juster, perla Bucureștiului modernist. Clădirea e lângă Biserica Silvestru, a fost proiectată de arh. Marcel Iancu și avea chiar și solariu
Luxoasa vilă a bancherului Jean Juster, perla Bucureștiului modernist. Clădirea e lângă Biserica Silvestru, a fost proiectată de arh. Marcel Iancu și avea chiar și solariu

În apropierea bisericii Silvestru, un imobil alb, cu ferestre tip hublou, cu forme geometrice zvelte și elegante, stă mărturie pentru talentul inconfundabil al arhitectului Marcel Iancu (1895-1984), cel mai important promotor al avangardei în Bucureștiul interbelic. Este vila bancherului Jean Juster.

În mai puțin de 20 de ani, Marcel Iancu a reușit să schimbe pe alocuri fața bătrânei capitale, a proiectat vile moderne, confortabile pentru oameni cu stare, deschiși către nou, bancheri, blănari, negustori, artiști, farmaciști, avocați sau mari societăți de prestigiu.

Luxoasa vilă a bancherului Jean Juster, perla Bucureștiului modernist. Clădirea e lângă Biserica Silvestru, a fost proiectată de arh. Marcel Iancu și avea chiar și solariu
Foto credit: Arhiva Uniunii Arhitecților din România.

Arhitectul Marcel Iancu “a somat” Bucureștiul să adopte o formă europeană

Orașul nostru, capitala țării, este somată să adopte o formă europeană. Esența noii chestiuni arhitecturale rezidă în echilibrul și coordonarea valorilor exterioare și interioare”. (Marcel Iancu în revista Contimporanul, septembrie 1931).

Pentru interiorul vilei, Marcel Iancu a proiectat vitrouri cubiste, mobilier, lămpi și un solar cu dotări moderne

Construită în anul 1931 pentru bancherul Jean Juster, într-o zonă veche a Bucureștiului, vila este o locuință luxoasă, desfășurată în principal pe nivelurile 1 și 2, parterul fiind ocupat de garaje și anexe de serviciu, iar nivelul ultim de camere de serviciu și de solariu cu dotările lui.

Cele două niveluri principale comunică printr-un gol peste zona de acces a holului. Marcel Iancu a proiectat pentru interior vitrouri cubiste, mobilier, lămpi și a aplicat scheme de culoare, așa cum o dovedesc fotografiile de epocă găsite. Casa are o formă foarte simplă, excepție făcând latura dinspre stradă, care prezintă o compoziție complexă de mare sculpturalitate.

Luxoasa vilă a bancherului Jean Juster, perla Bucureștiului modernist. Clădirea e lângă Biserica Silvestru, a fost proiectată de arh. Marcel Iancu și avea chiar și solariu
Vila Jean Juster. Foto credit: Biblioteca Uniunii Arhitecților din România.

Solarul, elementul cel mai abil și mai spectaculos al compoziției vilei Juster

Pentru prima oară, Marcel Iancu exprimă scara principală în fațadă, printr-un volum cilindric avansat, conferindu-i astfel un rol esențial în compoziție. Volumul simplu și complet plin al scării intră în contrast cu restul fațadei, modelată în mai multe niveluri de adâncime prin mari suprafețe plane de plinuri sau goluri, decupate și decroșate în diferite feluri. Articularea dintre aceste elemente majore se face și prin planurile balcoanelor, dar mai ales prin copertina solarului. Acesta este elementul cel mai abil și mai spectaculos al compoziției, pentru că, deși foarte delicată în raport cu celelalte elemente și detașată din volumul scării, este -patradoxal- principalul element unificator. În plus, schimbă centrul de greutate al compoziției, dematerializează cumva zona de articulație, imprimând astfel fațadei o anumită suplețe. Fără această copertină, volumul clădirii ar apărea greoi, ceea ce, din nefericire, s-a și dovedit prin demolarea copertinei după cutremurul din 1977. (Revista Arhitectura, numărul 5-6, dedicat operei lui Marcel Iancu, pg 116-118).

Luxoasa vilă a bancherului Jean Juster, perla Bucureștiului modernist. Clădirea e lângă Biserica Silvestru, a fost proiectată de arh. Marcel Iancu și avea chiar și solariu
Foto credit: Andy Arif.

Luxul nostru nu mai sunt lampadare și brocate, covoare și mătăsuri, mobile aurite sau fațade din marmură, luxul nostru e puritatea liniei și aspectul sănătos al formei simple”

Marcel Iancu, în revista Arhitectura: Estetica este plaga arhitecturii. Arhitectura nu poate fi scop. Nu poate decât decurge din vederile sau simțirea unei epoci. Secolul trecut a încercat să reconstituiască estetic arhitectura: biserici “gotice”, școli “renaissance”, restaurante “baroc”și arcuri de triumf “române”. Până azi mai dăinuiesc aceste erezii. Se încearcă mereu erezia estetică de câte ori forma e lipsită de viață sau mintea orbită de obsesia rău înțeleasă a trecutului. De câte ori însă elanul gândirii libere cucerește o nouă armă, de atâtea ori și vremea noastră își găsește forma proprie. Vezi Transatlanticul, Biplanul, Automobilul, Tramvaiul, etc.

Luxoasa vilă a bancherului Jean Juster, perla Bucureștiului modernist. Clădirea e lângă Biserica Silvestru, a fost proiectată de arh. Marcel Iancu și avea chiar și solariu
Foto credit: Biblioteca Uniunii Arhitecților din România.

Interioarele lui Marcel Iancu: fără perdele, tapet, tablouri cu rame aurite și mobilă greoaie

Arh. Marcel Iancu în revista Arhitectura: Pesimismul sclerotic și literar al secolului trecut este azi învins de optimismul cuceritor al artei noi. Casa noastră este săracă, dar sănătoasă, este igienică și confortabilă. Luxul nostru nu mai sunt lampadare și brocate, nu mai sunt covoare și mătăsuri, mobile aurite sau fațade din marmură, luxul nostru e lumina și aerul casei, puritatea liniei și aspectul sănătos al formei simple. De aci decurg și înclinațiuni serioase către ceea ce e rustic și natural, către culoare și lumină, către rudimentar și pur. Geometria și linia dreaptă sunt unice, frumoase și apanagiul artei și inteligenței, expresiune a țintei clare și voinței omenești. Arhitectura modernă are obârșia formei sale în satisfacerea strictă a cerințelor de confort, economie și igienă nouă. (Marcel Iancu, în Revista Arhitectura, numărul 5-6, pagina 122).

Interioarele lui Marcel Iancu: avangardă, inovație, simplitate, arta confortului

Marcel Iancu, în Revista Arhitectura: Omul clădește cu micul scop de a crea interiorul. Școlile și academiile au ucis, prin formule, însăși intenția, scopul clăditului, căci majoritatea arhitecților, armați cu diplome, n-au cea mai modestă noțiune despre interior. Pseudoarhitecții de azi știu să picteze nuduri, să sculpteze ornamente, să aquareleze fațade. Arhitectura este însă numai și numai arta de a vedea în spațiu. Există spațiul limitat de planuri-pereți: INTERIORUL, iar ca o urmare a interiorului, volumul: EXTERIORUL. Puterea de creație a arhitectului se rezumă în aptitudinea de a vedea spațial, de a concepe spațiul limitat și de a trage dintr-însul toate consecințele în volumul exterior.

Mobila noastră searbădă și plină de înflorituri trebuie, prin adăugiri de invenții utile și un maxim de simplificare, să realizeze maximul de confort”

Interiorul modern proporționează, după scop, înălțimea și mărimea încăperilor. Economia și utilitarismul au creat necesitatea micilor înălțimi, cari prin constrast crează un efect spațial mai bogat și dau interiorului o intimitate specifică.

Estetica nouă, simplă, ca și cerințele higienice, preconizează înlăturarea tapetelor, perdelelor, covoarelor, tablourilor și cer pereți zugrăviți după scop și împrejurări. Interiorul, loc de odihnă, cere claritate. Ochiul vrea dintr-o privire să cuprindă tot spațiul. Încăperea modernă cere mobilă mică, cât de joasă și puțină. Pereți și plafoane unitar tratate.

Ferestrele de lumină și ventilație pot fi așezate lângă plafon. Corpurile de lumină artificială vor fi așezate în locul unde sunt mai utile, fără a se ține seama de axialitate. Mobila noastră searbădă și plină de înflorituri trebuie, prin adăugiri de invenții utile și un maxim de simplificare, să realizeze maximul de confort. În arta nouă, utilitatea, scopul, va dicta ultima formă, care va fi și frumoasă cu prisosință”. (Marcel Iancu, în Revista Arhitectura, numărul 5-6, “Despre interior”, pg. 69)

În prezent, cele mai multe dintre imobilele moderniste proiectate de Marcel Iancu în București se află în diferite stadii de degradare. Va urma povestea ultimei vile construite de Marcel Iancu în București, Casa cu atelier de sculptură a artistei Milița Petrașcu, bună prietenă a marelui arhitect.

Luxoasa vilă a bancherului Jean Juster, perla Bucureștiului modernist. Clădirea e lângă Biserica Silvestru, a fost proiectată de arh. Marcel Iancu și avea chiar și solariu
Foto credit: Arhiva Uniunii Arhitecților din România.

„Make Bucharest Great Again” vă spune povestea neștiută a clădirilor de patrimoniu din București sau vă prezintă proiecte de arhitectură inovatoare. Ce am mai scris se află aici:

Cookies