ȘTIRI

Luni începe școala! Un interviu uitat cu profesoara Claudia Chiru, mai actual ca niciodată: Învățarea nu mai poate fi evaluată formativ

Încep aceste rânduri prin a-mi cere scuze doamnei profesoare Claudia Chiru că au durat luni de zile până acest interviu a prins până la urmă lumina tiparului online. Relansarea b365.ro și prioritățile personale duc de multe ori la pierderea unori informații și gânduri numai bune de spus și de expus. Pe ideea că mai bine mai târziu decât niciodată vă prezint un interviu despre școala în pandemie, în așteptarea redeschiderii școlilor de luni.

În noiembrie 2020, odată cu relansarea B365.ro,  am discutat cu învățătoarea Claudia Chiru, profesor pentru învățământul primar la la Școala nr. 195 din Titan, un cadru didactic extrem de respectat în tagma dascălilor, cunoscut în spațiul public și cu un mod amplu de înțelegere al sistemului educațional din România.

Atunci, i-am adresat o serie de întrebări cu privire la școala online, iar răspunsurile oferite au fost atât de vii și ușor de înțeles încât ne fac să realizăm cu adevărat cât de importantă este redeschiderea școlilor și întoarcea elevilor în bănci, cu toate măsurile de rigoare.

Redeschiderea școlilor în semestrul 2 este un pas important pentru viitorul educației românești, cu toate că riscurile sunt crescute. Totuși, dacă măsurile vor fi implementate corect, elevii și profesorii vor avea de câștigat pe termen lung.

Claudia Chiru, un altfel de profesor

În 2013, Claudia Chiru a fondat Școala Alternativă de Gândire Aplicată – SAGA Kid din București, cartierul Titan, pe care o dezvoltă și în prezent, un ONG care oferă programe educaționale de tip after-school pentru copiii cu vârste între 6 și 12 ani și sprijină copiii dornici să învețe, dar care nu au suport financiar. Mai mult, în 2016 a deschis canalul de youtube FEDEx unde postează zilnic activitățile din clasă pentru ca alți profesori să se inspire.

Cum a fost de fapt în școala online

B365.ro: Au trecut deja luni bune de școală online. Sunt cadrele didactice pregătite pentru școală online? Atât tehnic, cât și din punct de vedere al tehnicilor de predare?

Nu pot răspunde în numele tuturor colegilor mei, va pot spune despre mine și cred că poate fi general valabil. Nu am primit niciun sprijin metodologic sau organizatoric în această perioada, am primit doar informări și cereri care au legătură cu rapoartele, număratul elevilor, absențelor și interogări către părinți cu privire la mijloacele de conectare, device-uri folosite de acasă cu net sau fără.

Am primit nemulțumiri ale colegilor care se ocupă cu suportul IT și sprijin doar din partea colegilor care împărtășesc resurse prin intermediul grupului de What’s App pe care îl avem. Interesul celor care ne conduc este pur statistic, fără să intervină cu un plan de adaptare la noul context, fără să ne prezinte clar și concis o strategie pentru viitorul care a început acum 6 luni.

Avem nevoie de o nouă programa școlară care să răspundă noilor nevoi ale școlii virtuale, avem nevoie de resurse pe care să le operăm diferit, din medii diferite, avem nevoie de intervenții punctuale croite pe nevoile fiecărui elev și al fiecărei familii cu care interacționăm așa cum o facem azi, 2.11.2020.

B365.ro: Cum s-a schimbat modul de predare în cadrul școlii online?

S-a schimbat într-un mod fundamental, timpul s-a comprimat, conținuturile au rămas aceleași, manualele și caietele auxiliare au rămas la fel, adică gândite pentru școală față în față care durează 4h/zi. S-a schimbat și tonusul unei zile de școală la modul că ecranul intermediază interacțiunea și acest lucru face învățarea și construirea relației cu elevii să fie diferită, dificilă deoarece nu avem un plan, nu avem un pilot, nu știm dacă facem bine sau nu, ne bazăm doar pe busola internă, cea care direcționează învățarea din perspectiva omului care își dorește să facă lucruri bune cu meseria pe care și-a ales-o.

Planul lecției s-a transformat în schița mică a lecției pentru care ai curajul să trasezi un singur obiectiv. Predarea este transdisciplinară și nu suntem deloc pregătiți pentru a o livra în mod corect. Ne folosim de conceptul „blended learning” pe care nu îl dominăm și pe care l-a învățat fiecare cum a putut. S-a schimbat tot ceea ce știam.

B365.ro: Cum s-a schimbat comportamentul elevilor în timpul orelor online? Sunt atenți, pun întrebări? Se simte lipsa socializării fizice?

Da, se simte lipsa socializării, atât profesorul cât și elevul sunt obligați să facă apel la atenție și concentrare dar și la voce mai mult decât oricând. Copiii nu au timp să adreseze întrebări și sunt mai mult nevoiți să execute și să asculte deoarece mediul nu este unul ofertant în acest sens. Dacă vrei că profesor să le transmiți ceva, orice conținut cât de mic copiilor, ai nevoie de liniște și de ascultare din partea elevilor, mediul virtual este unul foarte dificil de controlat. Imaginați-va că stați în confortul casei, singur, cu căști sau nu, așteptând să îți vină rândul pentru a putea da un răspuns scurt, de câteva secunde, care nu poate duce de fiecare dată la o dezbatere deoarece mediul acesta este foarte greu de conținut cu elevi atât de mici.

Există Breakout Rooms, camere în care copiii pot socializa în grupuri mai mici, însă profesorul nu poate garanta control 100% nici în acest mediu, acesta este obligat să între dintr-o camera în altă pentru a se asigura că vede cel puțîn că se întâmplă ceea ce a stabilit cu elevii să se întâmple. Calitatea actului didactic are nevoie de noi standarde pentru mediul on-line.

B365.ro: Ce se întâmplă cu elevii care nu au înțeles o anumită lecție? Sunt ajutați ulterior?

Da, eu am clasa pregătitoare și mi s-a întâmplat zilele trecute să am cu elev a cărui conexiune nu a fost stabilă în momentul în care eu am explicat ceva, acesta a pierdut șirul, iar eu am ales să rămân cu el la finalul orelor pentru a-i da ocazia să facă și el ceea ce nu a reușit la momentul respectiv.

Elevii nu au nicio vină pentru ceea ce se întâmplă, așa că ÎNTOTDEAUNA trebuie să beneficieze de atenția și răbdarea noastră. E musai să-i susținem și să-i înțelegem. Rămânem cu ei oricât e necesar. Copiii sunt sori la care ne uităm cu admirație și dragoste, avem nevoie să le demonstrăm grijă și afecțiunea într-un mod exagerat.

B365.ro: Elevii se simt pregătiți pentru viitoarele Evaluări Naționale?

Din perspectiva profesorului de clasa pregătitoare zic: Să ne asigurăm că știm ce trebuie făcut în on-line, că livrăm conținuturile cât de bine putem, că avem net, tabletă, laptop, calculator, camera liberă, atenție, răbdare, că ne legăm șireturile singuri, că ne ascultăm pe rând, că răspundem în propoziție…că învățăm literele de tipar, că auzim toate sunetele, că înțelegem numerele, că ducem în viață reală matematică și nu numai…dacă bifăm toate aceste puncte și încă câteva în plus, da, copiii vor fi pregătiți pentru EN.

Sper să se transforme conceptul care învăluie Evaluarea Națională într-unul constructiv, așa cum este acum nu corespunde cu realitatea și nu este util.

B365.ro: Care credeți că vor fi consecințele școlii online pe termen lung? Va scădea calitatea educației sau va crește?

Consecințele școlii on-line pe termen lung vor fi în primul rând de natură emoțională, de comunicare și relaționare. În al doilea rând vor fi consecințe funcționale despre care știm deja ce efect au. Învățarea nu mai poate fi evaluată formativ, așa cum corect se face față în față, iar acest lucru va duce la denaturarea tuturor conceptelor, relația cu elevii nu se mai construiește cu aceeași viteză și forță, copiii nu au modele alternative, nu stau întru admirația cadrelor didactice, nu le urmează cu ușurință, nu se identifica cu tribul clasei, nu au același obiectiv.

Conținuturile vor fi aplicate pe modelul „Câte bordeie, atâtea obiceie!”, desigur, majoritatea fiind departe de adevărul științific. Școală se va face după ureche, în funcție de seriozitatea părinților și a profesorilor. Dacă în sistemul față în față la școală avem cazuri în care abaterile și derapajele sunt prezente, acum, în modelul on-line, vom avea și mai multe.

O altă consecință la care mă gândesc este aceea conform căreia încrederea în Stat că organism de control și organizare va fi din ce în ce mai scăzută. Suntem deja pe cont propriu, deja avem comunități care au propriile deziderate și propriul plan pentru viitorul educațional al copiilor. Școală în on-line ne-a făcut să ne organizăm așa cum putem, fiecare, pe cont propriu. Ne-a dezbinat. Dacă școală on-line va dura mai mult de 2-3 luni, efortul pe care îl vom depune pentru a recupera va fi foarte mare, e musai să ne pregătim. Între timp. ne-ar face bine să avem mai multă încredere în profesorii țării și să-i întrebăm mai mult, să ținem cont de părerea lor mai mult, să-i lăsăm să ne călăuzească.

Dacă vrei să lucrezi în plus cu copilul pentru că ești neliniștit, cu dreptate, sfătuiește-te cu profesorul/profesorii clasei și lucrează structurat. După școală în on-line cred că ne vom bucură de un dor imens de școală școală și o vom aprecia mai mult. Să așteptăm cu răbdare acest moment și până atunci să facem ceea ce trebuie.

B365.ro: În încheiere, ce credeți că ar trebui schimbat sau îmbunătățit pentru a crește calitatea cursurilor on-line.

Avem nevoie de modele de bune practici, de metodologie și de materiale-resursă potrivite. Avem nevoie de o organizare câte de mică pentru a bifa nevoia de socializare. Avem nevoie de lideri în educație și de viziune.

Luni începe școala: Informații importante, scenarii actualizate

Luni începe școala pentru clasele I-IV, cele de-a VIII-a și a XII-a, iar autoritățile locale au actualizat scenariile după care vor funcționa școlile. Ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu, a transmis un mesaj pentru părinți, elevi și conducerile școlilor:

„Colaborare între elevi, părinți, conducerea școlii, cadrele medicale și Direcțiile de Sănătate Publică (DSP) locale este esențială odată cu deschiderea școlilor”, subliniază ministrul Sănătății, Vlad Voiculescu.

Vald Voiculescu îi îndeamnă pe părinți să colaboreze prin efectuarea unui prim triaj epidemiologic acasă. Elevii care prezintă simptome ale bolii COVID-19 nu trebuie trimiși la școală.

În plus, ministrul le-a transmis părinților, în timpul unei conferințe de presă, să-și dea acordul informat cu privire la eventuala testare în școală. Copiii și cadrele didactice care prezintă simptome COVID-19 vor fi testați în cabinetele medicale din școli sau într-un izolator creat special, în absența acestora.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button