Lucrările la metroul din Drumul Taberei S-AU OPRIT

de:
20 feb. 2013
1 Afișari
Lucrările la metroul din Drumul Taberei S-AU OPRIT

La o plimbare pe șantierele din Drumul Taberei făcută marți, 19 februarie, la ora prânzului, la cele mai apropiate de centrul Capitalei nu părea că lucrările avansează. Despre stația Eroilor, Dan Trifu spune că este cea mai în urmă cu lucrările, aici acumulându-se cele mai multe întârzieri. Mai departe, pe imensul șantier al stației Academia Militară de lângă intersecția de la Răzoare, doar câțiva muncitori puteau fi zăriți pe șantier, alături de un singur excavator „activ”. La șantierul din dreptul intersecției Drumul Taberei-Nicolae Găină întâlnim aceeași situație, fiind întâmpinați de un muncitor care ne spune că în ultimul timp s-au făcut doar lucrări de întreținere, „când mai intră cineva cu mașina în gardul de protecție” și că de la 1 martie ar putea reîncepe lucrările de construcție. Mai departe, la stația Orizont se înregistrează mai multă mișcare, mai multe utilaje efectuând săpături, în timp ce la stația Tudor Vladimirescu (fost Drumul Taberei 34) nu se observă nicio mișcare pe șantier. 

„Toate stațiile sunt în conservare de la începutul lunii februarie. Constructorii nu mai pot lucra pe banii lor, cum s-a făcut până acum. Se mai lucrează doar la relocarea rețelelor de utilități, pentru a nu crea neplăceri locuitorilor din zonă. Aceste lucrări se fac pe cheltuiala societăților comerciale, cât mai au fonduri. În rest nu se mai lucrează, iar peste TBM-uri s-a pus prelata” a declarat Dan Trifu, consultant pentru lucrările la Magistrala 5, pentru B365.ro.

Pentru anul 2013, au fost alocate 200 de milioane de lei pentru proiectul construcţiei liniei de metrou Drumul Taberei-Universitate, dintre care 100 de milioane de lei arierate aferente plăţii datoriilor din 2012. Şi în 2012 bugetul pentru lucrările la metroul din Drumul Taberei a fost redus la 178 milioane lei de la 360 milioane lei, printr-o rectificare bugetară. În plus, cu prilejul acelei rectificări, cheltuielile estimate pentru 2013 creşteau de la 300 la 500 de milioane de lei.

În acest context, încă de la începutul anului când a fost afișat prima oară proiectul de buget, au existat mai multe voci care afirmau faptul că banii nu sunt suficienți pentru continuarea lucrărilor, existând riscul ca firmele să se retragă de pe șantiere chiar de la începutul anului. Astfel, locuitorii din Drumul Taberei ar putea rămâne cu șantierele părăsite pe termen nedefinit, în timp ce costurile lucrării cresc pe măsură ce ea se află în conservare. 

Totuși, reprezentanții Metrorex susțin că lucrările continuă, cel puțin pentru moment. „Lucrările continuă, nu s-au întrerupt. Nu se pune, cel puțin momentan, problema opririi lucrărilor. Se caută în continuare soluții pentru asigurarea finanțării” a afirmat directorul general al Metrorex, Aurel Radu, pentru B365.ro. Directorul Metrorex a dat din nou asigurări că s-au făcut eforturi pentru ca lucrările la Magistrala 5 de metrou Drumul Taberei-Universitate să se desfăşoare în mod normal, în ciuda faptului că finanțarea este mai mică decât în anii precedenți, reconfirmând precizările făcute la începutul lunii februarie.

„Nealocarea sumelor de bani necesare dezvoltării reţelei de metrou din Bucureşti pe proiectele care sunt în curs de execuţie pune în pericol activitatea şi creează condiţiile pentru ca sute de oameni care lucrează pe aceste şantiere să rămână fără locuri de muncă„, avertiza și fostul director general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, la momentul publicării proiectului de buget pentru anul 2013, la sfârşitul lunii ianuarie.

O eventuală lipsă de finanţare a lucrărilor aduce după sine nu doar sistarea lucrărilor, ci şi creşterea costurilor acestora. Astfel, începerea săpăturilor pentru tunelurile traseului de metrou dintre Valea Ialomiţei şi Eroilor nu vor putea începe până când structura staţiilor nu va fi finalizată. Astfel, cârtiţele care vor săpa aceste tunele, botezate Filofteia şi Varvara de Patriarhul Daniel, nu pot fi puse în funcţiune şi riscă să stea „parcate” în subteran, pe o chirie considerabilă, ca şi alte utilaje necesare lucrării. În plus, lucrările aflate în conservare riscă să se degradeze. ” La stația Brâncuși (actual Valea Argeșului, n.r.) sunt mari probleme. Aici trebuie făcută hidroizolația urgent, pentru că panoul este deja pus și se poate infiltra apa”, a explicat Dan Trifu.

Acesta apreciază că ar fi necesară o suplimentare de urgență cu 100 de milioane de euro a fondurilor pentru a se menține ritmul lucrărilor fără întârzieri. Până la rectificarea bugetară promisă de Ministrul Transporturilor, care ar putea avea loc abia peste 5 luni, lucrările nu ar mai avea de unde să obțină altă sursă de finanțare. „O soluție ar fi ca Guvernul să lase BEI să finanțeze M5, dar asta ar însemna să se mărească deficitul bugetar, lucru care nu se vrea. Mărirea ar fi totuși insesizabilă și așa s-ar putea asigura continuarea lucrărilor în ritmul stabilit”, a afirmat Dan Trifu.

Cookies