ESENTIAL

Lucrările la Magistrala 5 de metrou riscă să înghețe: Guvernul Ponta nu a alocat destui bani pe 2013

Pentru anul 2013 au fost alocate de la bugetul de stat 200 de milioane de lei pentru proiectul construcţiei liniei de metrou Drumul Taberei-Universitate, dintre care 100 de milioane de lei arierate aferente plăţii datoriilor din 2012, cand de asemenea bugetul pentru lucrările la metroul din Drumul Taberei a fost redus la 178 milioane lei de la 360 milioane lei, printr-o rectificare bugetară. În plus, cu prilejul acelei rectificări, cheltuielile estimate pentru 2013 creşteau de la 300 la 500 de milioane de lei.

Nealocarea sumelor de bani necesare dezvoltării reţelei de metrou din Bucureşti pe proiectele care sunt în curs de execuţie pune în pericol activitatea şi creează condiţiile pentru ca sute de oameni care lucrează pe aceste şantiere să rămână fără locuri de muncă (…) în prezent pe şantierul din Drumul Taberei şi cel din Bucureştii Noi lucrează câteva mii de oameni în Bucureşti”, a declarat fostul director general al Metrorex, Gheorghe Udrişte, în cadrul unei conferinţe de presă.

El a precizat că peste 500 de milioane de lei ar fi necesari pentru continuarea în ritmul stabilit a lucrărilor la tronsonul Drumul Taberei – Eroilor şi că a depus un amendament la proiectul de buget referitor la acest fapt. 

În proiectul de buget, estimările pentru anul 2014 sunt chiar mai mici decât cele din acest an. Astfel, pentru anul 2014 se estimează a fi alocaţi 65 de milioane de lei, iar pentru anul 2015 se estimează suma de peste 300 de milioane de lei.

„Nu putem discuta nimic în acest moment, trebuie să aşteptăm ca bugetul să fie aprobat. Nu cred că se poate întâmpla aşa ceva, toată lumea cunoaşte importanţa acestui proiect.”, a declarat pentru B365.ro Aurel Radu, directorul general al Metrorex. Acesta a refuzat să facă precizări cu privire la felul în care ar evolua lucrările în condiţiile unei eventuale subfinanţări. 

Oprirea temporară a lucrărilor va amâna termenul de finalizare anunţat iniţial pentru anul 2015, iar disconfortul şi restricţiile de trafic provocate de şantierele din Drumul Taberei se pot prelungi pe o perioadă nedeterminată. 

Lipsa de finanţare a lucrărilor aduce după sine nu doar sistarea lucrărilor, ci şi posibilitatea creşterii costurilor acestora. Astfel, începerea săpăturilor pentru tunelurile traseului de metrou dintre Valea Ialomiţei şi Eroilor nu vor putea începe până când structura staţiilor nu va fi finalizată. Astfel, cârtiţele care vor săpa aceste tunele, botezate Filofteia şi Varvara de Patriarhul Daniel, nu pot fi puse în funcţiune şi riscă să stea „parcate” în subteran, pe o chirie considerabilă, ca şi alte utilaje necesare lucrării.

„Sustin cu toata convingerea trecerea metroului de la Ministerul Transporturilor la Primaria Capitalei, guvernul asigurand in continuare subventia si finantarea proiectelor deja incepute” a declarat premierul Victor Ponta în cursul zilei de vineri, 25 ianuarie, cu privire la subfinanţarea în bugetul pe 2013 a lucrărilor la noua reţea de metrou din Drumul Taberei.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat în cursul zilei de luni, 28 ianuarie, că bugetul Metrorex, va fi suplimentat la rectificare daca sumele alocate prin buget vor fi cheltuite. „Daca vom cheltui toate sumele alocate prin acest buget, respectiv 266 milioane lei, pentru magistrala Drumul Taberei – Universitate – Panteliom, magistrala catre Otopeni si magistrala Parc Bazilescu – Straulesti, am primit promisiuni din partea premierului si a domnului Voinea (ministrul pentru buget – n.r.) ca vom primi sume suplimentare la rectificare astfel incat lucrarile sa nu fie stopate”, a spus Fenechiu, care a prezentat bugetul Ministerului în fața comisiilor reunite ale Parlamentului.

Bugetul alocat Ministerului Transporturilor în 2013 a fost avizat în forma transmisă inițial de Guvern, niciun amendament nu a fost adoptat.

În proiectul de buget pentru anul 2013, pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon este prevăzută finalizarea lucrărilor de structură la staţia şi depoul Valea Ialomiţei şi finalizarea documentaţiilor de proiectare şi achiziţie pentru lucrările de structură al esecţiunii Eroilor-Piaţa Iancului. De asemenea, este prevăzută finalizarea documentaţiilor de proiectare şi achiziţie pentru lucrările de structură ale M6 – legătura cu Aeroportul Henri Coandă, dar şi „lucrări de structura, echipare si dotare pentru punerea în funcţiune cu călători pe tronsonul Parc Bazilescu – Lac Straulesti”.


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button