Lovitură pentru salariații STB după bugetul propus de Primăria Captialei. Oamenii se tem că vor rămâne fără loc de muncă

19 apr. 2021
8636 afișări
Lovitură pentru salariații STB după bugetul propus de Primăria Captialei. Oamenii se tem că vor rămâne fără loc de muncă

Președintele Sindicatului Transportatorilor din București, Vasile Petrariu, a vorbit recent despre cei peste 11 mii de salariați ai Societății de Transport București (STB SA) sunt îngrijorați de bugetul de austeritate propus de către Primăria Capitalei pentru societatea bucureșteană de transport.

Primarul general Nicușor Dan a anunțat că va propune, prin proiectul de buget, o subvenție pentru transportul public, pentru anul 2021, de numai 800 de milioane de lei. În afară de această sumă, vor mai fi alocate 150 de milioane de lei pentru plata unei datorii, scrie București FM.

Edilul Capitalei spune că reducerea subvenției va avea la bază optimizarea rutelor de transport, deoarece există autobuze care circulă goale, în anumite momente ale zilei, atât pe rutele din București, cât și pe cele din Ilfov.

Alocare de 1,3 miliarde lei necesară pentru STB SA

Liderul sindicaliștilor de la STB spune că suma necesară a fi alocată ca subvenție pe anul 2021 pentru STB SA, pentru a funcționa la parametri actuali este de 1,3 miliarde de lei.

Subvenția repartizată STB de la bugetul Primăriei Capitalei nu reprezintă altceva decât diferența dintre tariful de 1,3 lei pentru o călătorie și costul real al acesteia, care se ridică la 7-8 lei, plus gratuitățile acordate pentru pensionari, elevi etc.

De ce a crescut subvenția?

Nivelul subvenției a crescut față de cel din anul 2016 deoarece parcul STB s-a dublat. Dacă în 2016, în condițiile unei subfinanțări crunte, STB mai dispunea de circa 620 de autobuze, 250 de tramvaie și 150 de troleibuze, astăzi, societatea de transport scoate pe traseu, zilnic, un parc dublu de autobuze, 280 de tramvaie și 180 de troleibuze.

Dublarea parcului înseamnă atât creșterea cheltuielilor privind combustibilul, energia electrică și întreținerea, cât și creșterea numărului de conducători de vehicule. „Pentru că nu este de ajuns să ai mai multe autobuze, troleibuze și tramvaie, trebuie să angajezi mai mulți oameni care să le conducă, fiindcă, altfel, nu le poți scoate pe traseu”, explică Vasile Petrariu.

Subvenția anunțată ar însemna o reducere cu 10% a activității STB SA și 1.000-1.200 de șomeri din rândurile salariaților! În ciuda faptului că poziția primarului general s-a mai nuanțat, suma avansată ca alocare pentru STB crescând la 1 miliard de lei, diferența de 300 de milioane de lei ar însemna o reducere a activității cu circa 10%.

Această reducere a activității ar însemna că 5-600 de conducători de vehicule ar rămâne fără locuri de muncă. Acestora li s-ar adăuga un număr similar de salariați din alte categorii, care nu ar mai avea de muncă, susține Petrariu .

Mai mult decât atât, în condițiile actualei pandemii, pentru a asigura distanțarea călătorilor, STB trebuie să continue să scoată pe traseu tot parcul circulant de care dispune, nicidecum să îl reducă, explică președintele Sindicatului Transportatorilor din București, sindicat reprezentativ ce reunește 9172 din cei 11200 de salariați ai societății bucureștene de transport.

Pe 14 mai, expiră contractul dintre STB și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI) privind delegarea serviciului public de transport în București-Ilfov.

În urma discuțiilor purtate, ieri, la Primăria Capitalei, cu viceprimarul Stelian Bujduveanu, sindicaliștii de la STB au primit asigurări că, până pe 14 mai, se va semna un nou contract de delegare a serviciului public de transport în București-Ilfov.

Sindicatul solicită păstrarea diviziei sociale în cadrul STB SA

Legat de acest contract de delegare însă, Sindicatul Transportatorilor din București solicită ca Divizia Socială din cadrul societății bucureștene de transport, divizie ce coordonează activitățile legate de cantină, asociația sportivă și casa de odihnă, să fie păstrată în această structură de organizare.

Divizia socială desfășoară activități esențiale pentru refacerea capacității de muncă a salariaților STB. Munca din cadrul societății bucureștene de transport este una în condiții foarte dificile. Este o activitate aproape non-stop.
Dacă am lua în discuție numai programul conducătorilor de vehicule, care se trezesc în jur de ora 3, pentru a fi la 4 la autobaze și depouri, când lucrează în schimbul întâi, pentru a fi la 5 cu autobuzele, troleibuzele și tramvaiele pe traseu. Iar cei de la schimbul doi, ajung acasă după miezul nopții. Ca să nu mai discutăm despre stresul de a conduce atâtea ore în șir în traficul din București, având responsabilitatea călătorilor.

Desigur, această activitate aproape non-stop necesită și suportul altor categorii de angajați, care asigură reparațiile, întreținerea, curățenia, mijloacelor de transport. De aceea, salariații trebuie să poată servi masa în condiții bune și la prețuri cât mai reduse, să își refacă forțele, capacitatea de muncă prin activități sportive, prin recreere, în timpul concediilor de odihnă, explică liderul sindicaliștilor.

„Din păcate, se pare că această divizie socială nu va fi păstrată, așa cum solicităm noi. În această situație, relația dintre Sindicatul Transportatorilor din București și conducerea STB SĂ vă fi blocată”, a declarat pentru București FM Vasile Petrariu.

Liderul celor peste 9 mii de sindicaliști de la STB spune că tensiuni mari creează în cadrul STB SA și discuțiile privind întoarcerea la organigrama din 2010.

„Nu ne putem întoarce la o organigramă de acum zece ani. Noi considerăm că organigrama actuală ar putea fi îmbunătățită în urma unor analize punctuale, dar credem că, dacă se va modifica structural, va crea mari probleme în cadrul societății”, a declarat liderul sindical.

Vasile Petrariu face apel la găsirea unor soluții prin negociere între conducerea STB SA și Sindicatul reprezentativ, care reunește peste 9 mii din cei peste 11 mii de salariați, pentru a menține un serviciu public de transport la standarde de calitate cât mai ridicate pentru bucureșteni și ilfoveni.

Cookies