26 ian. 2023
2257 Afișari
Locul magnific din București care-ți deschide poarta către Univers. Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”,  o poveste unică
Locul magnific din București care-ți deschide poarta către Univers. Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”, o poveste unică | Sursa foto: Biblioteca Observatorului Astronomic

Observatorul Astronomic din București sau, mai bine spus, locul de unde putem vedea clar ce ne înconjoară planeta doar cu ajutorul unei lentile. Vom da puțin timpul înapoi și vom vorbi despre istoria din spatele Observatorului Astronomic ”Amiral Vasile Urseanu.”

Amiralul Vasile Urseanu, omul care a stat la baza Observatorului Astronomic

Conform informațiilor transmise de Observatorul Astronomic, Amiralul Vasile Urseanu a fost născut în anul 1848 și a decedat în 1926. A studiat la Liceul ”Sfântul Sava” din București, el devenind astfel militar, dedicându-se total armatei. Amiralul a fost unul dintre fondatorii primei Societăți Naționale de Navigație Maritimă. A fost ales drept membru în Consiliul de Administrație al acestei societăți.

Amiralul Urseanu a reprezentat una din cele mai marcante personalități ale Marinei Române, dar și un susținător al mișcării de astronomie de amatori din București.

Acesta a purtat o dragoste pură față de astre și în același timp față de marină, împărțindu-se astfel între cele două mari iubiri ale sale: datoria față de țară și față de popor și pasiunea față de univers.

Observatorul Astronomic „Amiral Vasile Urseanu” din București. Istoria din spatele locului care face magie doar cu un telescop
Amiralul Vasile Urseanu | Sursa foto: biblioteca Observatorului Astronomic

Observatorul Astronomic din București, locul unde poți să privești cerul

Clădirea este realizată sub forma unei corăbii ancorate chiar în centrul Bucureștiului, acum găzduiește Observatorul Astronomic Municipal. A fost visul amiralului Vasile Urseanu:

Observațiile asupra cerului, trebuiesc făcute si pe uscat. Studiul astrelor, a devenit o a doua mea pasiune, după marina. După cum vedeți, mi-am construit casa in forma de yacht, cu cupola de observator, ca in același timp, când fac observații cu luneta pe bolta cereasca, sa am senzația ca plutesc si pe mare!

Inițial, în 1916, a fost un Observator Astronomic privat, dar este deschis și pentru public de aproape un secol. În anul 1933, văduva amiralului, Jeanne Urseanu, a donat casa Municipiului București. Pentru a îi respecta dorința amiralului. Mai exact, să păstreze vie memoria acestei realizări.

• În 1990 în clădire a fost sediul Agenției Spațiale Române, ca mai apoi în 1996 să fie reinaugurat sub forma de „Observator Astronomic Municipal.”
  • În 2008, în urma unei donații, Observatorul a fost dotat cu un telescop nou de tip MEADE LX200R de 30 cm în diametru și cu o lunetă care permite observarea mai ușoară a spațiului.
  • Din 2009 a fost inaugurată prezentarea „Călătorie prin Univers”, o călătorie virtuală prin Cosmos la care au participat câteva mii de oameni, conform datelor publicate de Observatorul Astronomic.

Observatorul este deschis în prezent pentru toate persoanele care vor să vadă mai mult decât culoarea albastru pe cer.