Linia de tren Gara de Nord-Aeroportul Otopeni a împlinit 2 ani: se circulă cu locomotive diesel, pe linii neelectrificate, dar se speră la trenuri pe hidrogen

21 sept. 2022
2852 Afișari
Linia de tren Gara de Nord-Aeroportul Otopeni a împlinit 2 ani: se circulă cu locomotive diesel, pe linii neelectrificate, dar se speră la trenuri pe hidrogen

Ruta metropolitană Gara de Nord București-Mogoșoaia- Aeroportul Otopeni a aniversat 2 ani de la primul test, realizat pe 20 septembrie 2020, iar trenul, care a fost suplimentat în primăvară cu 2 automotoare Desiro, parcurge aproximativ 18 km în 20 de minute. Frecvența trenurilor este de 40 de minute.

Traseul Gara de Nord-Otopeni este neelectrificat, în circulație fiind doar trenuri diesel, însă România își propune să testeze predilect pe această rută trenuri pe hidrogen, introduse de curând în Germania.

Secretarul de stat Ionel Scrioșteanu a postat, marți, la aniversarea a doi ani de la primul test, o filmare de pe ruta de tren București-Mogoșoaia-Otopeni, care la ultimul bilanț, după primul an de la inaugurare înregistra peste 300.000 de călători.

Trenurile pe hidrogen promise pe ruta Gara de Nord- Otopeni – Ce s-a făcut și ce urmează

​Acum un an și jumătate apăreau primele declarații publice despre cumpărarea unor trenuri cu hidrogen și de atunci au fost parcurși mai mulți pași, astfel că autoritățile sunt aproape de lansarea licitației, scrie Hotnews.

Mai multe țări europene au testat trenuri pe hidrogen, iar din 24 august, pe o linie din Germania, nu departe de Hamburg circulă cinci trenuri cu hidrogen produse de Alstom, iar la final de an vor fi 14 trenuri. Rulează în general cu 80-90 km/h, dar ating și 120 km/h.

La final de martie 2022, ​Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) publica în platforma de achiziții publice SEAP anunțuri de consultare a pieței în vederea pregătirii de achiziții de material rulant finanțate prin fonduri europene nerambursabile și erau incluse și trenurile cu hidrogen. ARF spunea atunci că intenționează să organizeze proceduri de achiziție a ramelor electrice cu hidrogen pentru scurt și lung parcurs, fiind vizate trenuri de maxim 200 de locuri.

Ministerul Transporturilor a avizat la final de aprilie achiziționarea a 12 trenuri pe hidrogen, ca parte a unui proiect-pilot de testare a unor trenuri ecologice. Printre rutele deservite se vor număra București – Aeroport Otopeni și București – Pitești.

Guvernul a aprobat pe 20 iulie nota de fundamentare pentru achiziționarea a 12 automotoare care funcționează cu hidrogen. Valoarea estimată a contractului finanțat prin PNRR va fi de 862,23 milioane de lei (cu TVA).

Autoritatea pentru Reformă Feroviară spune că a înaintat cu documentația de achiziții și este pe cale de a lansa procedura în SICAP.

Trenul de Otopeni, construit pentru legătura feroviară a Capitalei cu principalul aeroport al ţării, condiţie asumată pentru candidatura la Campionatul European de Fotbal Euro 2020, a fost inaugurat în 13 decembrie 2020, costul proiectului fiind de 100 de milioane de euro.

Citește și:

Cookies