Linia 61, prima linie de autobuz transformată în troleibuz după mai bine de 30 de ani. Metrou Ușor: Bucureștiul se aliniază în sfârșit bunelor practici de transport public

19 feb. 2024
10872 afișări
Linia 61, prima linie de autobuz transformată în troleibuz după mai bine de 30 de ani. Metrou Ușor: Bucureștiul se aliniază în sfârșit bunelor practici de transport public
Linia 61, prima linie de autobuz transformată în troleibuz după mai bine de 30 de ani. Metrou Ușor: Bucureștiul se aliniază în sfârșit bunelor practici de transport public. Sursa foto: Facebook/ Asociația Metrou Ușor

Începând de luni, 19 februarie, călătorii STB trebuie să știe că linia de autobuz 336 a devenit linia 61. Aceasta este prima linie de autobuz transformată în troleibuz după Revoluție, explică Asociația Metrou Ușor.

ONG-ul a explicat pe larg contextul și motivele pentru care aceasta chiar este o veste bună pentru bucureșteni.

Noile troleibuze Trollino circulă pe linia 61

Traseul liniei 61 s-a extins prin Strada Apusului. Astfel, linia de autobuz 336 a devenit linia de troleibuz 61.

Mai exact, noile troleibuze de la Solaris sunt conectate la rețea între Piața Rosetti și intersecția cu Strada Apusului. Apoi, șoferii decuplează și continuă să circule pe baterii până la capătul de linie Complex Comercial Apusului.

Decuplarea de la rețea se face automat, prin apăsarea unui buton. Spre centrul Capitalei, troleibuzele Trollino circulă pe baterii pe Strada Apusului, până la intersecția cu Bulevardul Iuliu Maniu. Când noile troleibuze revin pe bulevard, pâlniile speciale de ghidaj fac posibilă recuplarea automată la rețeaua de troleibuz, din nou, fără ca șoferul să fie nevoit să coboare, explică Asociația Metrou Ușor într-o postare pe Facebook.

De ce este o veste bună

ONG-ul explică de ce aceasta este o veste bună pentru bucureșteni:

Anterior, peste 87% din traseul autobuzului 336 dubla troleibuzul 61, autobuzele diesel circulând pe sub ~16km de rețea electrică. Din pricina numărului redus de troleibuze alocate (6 ture pentru un traseu de 18km), vechiul 61 era neatractiv, înregistrând intervale mari de așteptare, astfel că majoritatea călătorilor optau pentru autobuzul 336, ce venea mult mai des. Din păcate, troleibuzul în cartierul #Militari a fost sabotat sistematic, decenii la rând, prin reducerea capacității și dublarea cu #autobuze #diesel pe trasee ce puteau fi ușor transformate în troleibuze (valorificând investițiile publice existente prin eficientizări punctuale ale rețelei de fir-contact).

Astfel, operarea liniei 61 cu troleibuze moderne cu autonomie repară aceste probleme. Se reduce poluarea din cartierul Militari, dar și din centrul orașului. Avantajul utilizării troleibuzelor cu autonomie în cazul liniei 336 îl reprezintă maximizarea coeficientului de utilizare al infrastructurii existente de troleibuz.

Totodată, un alt avantaj: pe linia 336 nu vor mai circula autobuze electrice, iar acestea vor putea fi redirecționate către alte zone ce nu beneficiază de rețea existentă de troleibuz, astfel mărindu-se aria de acoperire a transportului electric în București. Rețeaua de troleibuz de pe Bulevardul Iuliu Maniu a fost inaugurată în anul 1996, fiind printre cele mai recente din Capitală, însă abia acum putem considera că investiția este pe deplin fructificată.

Asociația Metrou Ușor: Bucureștiul se aliniază în sfârșit bunelor practici din Europa occidentală, dar și din România

Alte municipii din țară deja au făcut pași similari: în ultimii ani, Brașov a înlocuit toate autobuzele diesel de pe liniile 1, 2, 6 și 31 cu troleibuze articulate cu autonomie, iar Târgu Jiu o să înlocuiască anul acesta autobuzele diesel cu noi troleibuze cu autonomie, potrivit proiectului european aflat în derulare.

Suplimentarea liniei 62

O altă veste bună pentru transportul public din cartierul Militari: suplimentarea liniei 62. A crescut frecvența troleibuzelor spre capătul Grup Școlar Auto, complementar cu modificarea liniei 61.

Astfel, nu doar că dispariția liniei 61 de la Master nu se va face resimțită, dar numărul și frecvența troleibuzelor spre Colegiul Tehnic „Iuliu Maniu” vor crește, comparativ cu situația precedentă.

Nu există bandă STB pe Bd. Iuliu Maniu

În absența benzii unice STB de pe Bulevardul Iuliu Maniu, viteza de circulație, lipsa de predictibilitate a duratei de transport și a intervalelor de succedare vor fi în continuare probleme majore ale transportului de suprafață.

Investițiile realizate de PMB pentru flota de transport trebuie susținute și prin crearea de benzi unice, pentru a putea exploata vehiculele noi la potențialul maxim. Transportul public are nevoie și de infrastructură modernă, nu doar de vehicule noi, pentru ca acesta să devină atractiv. Susținem importanța realizării benzilor BUS pe Bd. Iuliu Maniu!, explică Asociația Metrou Ușor.

ONG-ul a trimis autorităților constant, încă din 2019, propuneri pentru electrificarea anumitor linii de autobuz, printre care și 336. Cel mai recent, Metrou Ușor transmite că a trimis către Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport București-Ilfov (TPBI) un pachet de propuneri în acest sens în decembrie 2023.

Salutăm receptivitatea autorităților și sperăm ca aceasta să fie doar prima dintr-o serie extinsă de posibilități pentru electrificarea liniilor de autobuz. Printre propunerile pe care le-am trimis pentru conversia în linii de troleibuze se numără și 201, 313, 381 și altele, a conchis ONG-ul.

AICI poate fi văzut documentul.

Te-ar mai putea interesa și: ESENȚIAL | Trollino circulă, de azi, pe traseul 61. Este prima linie de autobuz transformată, în ultimele decenii, în linie de troleibuz. Astfel, 336 dispare | VIDEO

Cookies