Lărgirea peroanelor și alte soluții de accesibilizare a transportului public pe care Asociația Metrou Ușor le propune STB. Idei ca în Berlin, Viena sau Londra

13 mart. 2023
357 afișări
Lărgirea peroanelor și alte soluții de accesibilizare a transportului public pe care Asociația Metrou Ușor le propune STB. Idei ca în Berlin, Viena sau Londra
Lărgirea peroanelor și alte soluții de accesibilizare a transportului public pe care Asociația Metrou Ușor le propune STB. Idei ca în Berlin, Viena sau Londra.. Sursa foto: Facebook/ Asociatia Metrou Usor/ Operatorul din Berlin, BVG

Asociația „Metrou Ușor” propune STB surse de inspirație de la Berlin, Viena, Berna și Londra, astfel încât transportul public din București să devină accesibil pentru toți călătorii. În acest context, ONG-ul a lansat un ghid de îmbunătățire a serviciului de transport.

Transportul public trebuie să fie accesibil pentru toți, spune Asociația „Metrou Ușor”. Propuneri pentru STB

La sfârșitul lunii februarie, Societatea de Transport București a invitat Asociația „Metrou Ușor” să trimită propuneri pentru creșterea gradului de accesibilizare a transportului public. Această invitație a venit în contextul înființării unui Comitet Consultativ al Accesibilizării la nivelul conducerii STB. Scopul acestui comitet este „identificarea măsurilor care se impun pentru îmbunătățirea permanentă a serviciului de transport de care beneficiază călătorii cu dizabilități„.

Ghidul Asociației „Metrou Ușor” este disponibil AICI.

Astfel, la data de 8 martie 2023, ONG-ul a trimis o listă completă de propuneri structurate pe două paliere: idei care se pot implementa pe termen scurt și idei care se pot implementa pe termen lung.

Sursa foto: Facebook/ Asociația „Metrou Ușor”
Sursa foto: Facebook/ Asociația „Metrou Ușor”

Ce se poate face pe termen scurt

Asociația „Metrou Ușor” propune către STB următoarele:

  • Distribuirea și intercalarea echilibrată a vehiculelor accesibilizate
  • Operaționalizarea sistemului de informare audio-video în toate vehiculele deja echipate cu astfel de sisteme (asigurarea funcționării echipamentelor și actualizarea anunțurilor astfel încât acestea să țină pasul constant cu modificările traseelor)
  • Aplicarea modelului din Berlin pentru dotarea și standardizarea tuturor vehiculelor cu pictograme clar vizibile destinate persoanelor cu dizabilități sau a călătorilor cu cărucioare pentru copii și evidențierea ușilor dotate cu rampe care asigură accesul către spațiile din vehicul destinate acestora.
  • În ceea ce privește aplicația InfoTB: evidențierea liniilor pe care circulă vehicule accesibile, precum și a fiecărui vehicul accesibil în parte, astfel încât să existe acces în timp real la informațiile necesare unei călătorii accesibile.
  • Realizarea unei secțiuni dedicate informării persoanelor cu handicap, ușor de accesat, pe website-ul oficial al STB, dar și un ghid de călătorie destinat persoanelor cu handicap. Ghidul trebuie să fie disponibil atât în format electronic pe website-ul STB, în aplicația InfoTB, website-urile instituțiilor relevante partenere, cât și în format tipărit la ghișeele STB, centrele turistice ale Primăriei Capitalei, etc. STB se poate inspira tot de la Berlin, de la ghidul operatorului municipal de transport BVG.
Sursa foto: Facebook/ Asociația „Metrou Ușor”
Sursa foto: Facebook/ Asociația „Metrou Ușor”

Ce se poate face pe termen mediu și lung

ONG-ul propune:

  • Accesibilizarea tuturor peroanelor existente, conform Normativului NP-051.
  • Controlul real al calității și respectării normativelor la recepționarea lucrărilor de întreținere, șantiere terți / utilități sau modernizări.
  • Includerea în Comisiile de Recepție a oganizațiilor de profil pentru persoanele cu dizabilități, conform Legii 448/2006, Art.62, Alin.(4). Dacă această Lege ar fi fost respectată, nu ar mai fi fost recepționate lucrări neconforme. Extras din Legea 448/2006, Art.62, Alin.(4): “Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia să includă reprezentanţi ai organizaţiilor neguvernamentale ale persoanelor cu handicap în comisiile de recepţie a lucrărilor de construcţie ori de adaptare a obiectivelor prevăzute la alin. (1*) şi (2)”. *Alin.(1): “… mijloacele de transport în comun și stațiile acestora …”.
  • Dotarea tuturor peroanelor cu plăci tactile de ghidaj, din materiale potrivite, durabile.
  • Mobilierul urban și elementele infrastructurii rutiere precum copertine, coșuri de gunoi, panouri pentru publicitate, stâlpi pentru indicatoare sau semafoare, etc. trebuie amplasate astfel încât să nu stânjenească circulația persoanelor cu dizabilități.
  • Dotarea peroanelor cu balustrade pentru sprijin, odihnă și siguranță, contra dezechilibrării.
  • Lărgirea peroanelor care în prezent sunt prea înguste și stanjenesc, limitează sau pun în pericol mobilitatea persoanelor cu dizabilități, cu atât mai mult la orele de vârf. Astfel de lucrări trebuie executate chiar și cu prețul reconfigurării punctuale a carosabilului și a tramei stradale.
  • Mentenanța adecvată și repararea pavajului / gropilor de pe peroane, inclusiv prin aplicarea garanției dacă este valabilă.
  • Studierea fiecărei stații fără peroane și construirea de noi peroane acolo unde este fezabil, chiar și cu costul reconfigurării tramei stradale. Pentru stațiile unde trama stradală nu permite construirea peroanelor, Asociația propune implementarea “modelului Viena”. Măsura reprezintă ușoara ridicare a carosabilului, astfel încât acesta să devină peron, la același nivel cu trotuarul. Metoda este răspândită la nivel european. Pentru tramele stradale înguste unde banda pe care circulă tramvaiul este la bordură, ONG-ul propune implementarea “modelului Berna”. Măsura reprezintă apropierea șinelor de trotuar, în zona stațiilor, astfel încât trotuarul să preia caracteristicile unui peron accesibil.
  • Ușoara relocare a stațiilor mai aproape de obiectivele de interes (inclusiv pentru a reduce distanța corespondenței cu alte mijloace de transport). Cazurile sunt punctuale și trebuie tratate individual. În acest sens, Asociația „Metrou Ușor” a făcut deja o serie de propuneri, trimise către STB în 5 pachete de propuneri, în 2022, în perioada iunie – noiembrie.
  • Relocarea unor stații astfel încât acestea să existe pe ambele sensuri de circulație. Nu sunt acceptabile cazurile stațiilor pereche aflate la câteva sute de metri distanță unele față de celelalte (ex: peroanele Piața C. Coposu – Alexandru Sihleanu aflate la 220 de metri distanță între treceri).
Sursa foto: Facebook/ Asociația „Metrou Ușor”
Sursa foto: Facebook/ Asociația „Metrou Ușor”

De asemenea, în același Ghid al Asociației, există propuneri astfel încât autobuzele și troleibuzele să staționeze corect, la bordură, dar și pentru accesibilizarea aplicațiilor de navigare și achiziție a titlurilor de călătorie (InfoTB și 24pay).

Propuneri sunt și pentru accesibilizarea ghișeelor de vânzare a biletelor, dar și pentru instruirea personalului STB.

Asociația „Metrou Ușor” apreciază deschiderea STB și ne arătăm disponibilitatea pentru a dezbate propunerile sau a veni cu precizări dacă este necesar. Considerăm că soluțiile pe care le propunem pe termen scurt pot fi implementate ușor, rapid și ieftin, aducând o îmbunătățire tangibilă în experiența tuturor călătorilor și în special a celor cu dizabilități, transmite ONG-ul într-o postare pe Facebook.

Cookies