În ziua de 23 septembrie, anul 1904, se dădea startul primei ediții a unei curse de automobile, pe traseul București-Giurgiu. Șase mașini conduse de unii dintre mai bogați oameni din România –Prințul George Valentin Bibescu, Leon Leonida, N. Niculescu- Iarca, Al. Pragher și Alexandru Darvari– plecau să înfrunte un drum desfundat, flancat pe alocuri de jandarmi călare. În acea zi, România și-a asigurat onorantul loc 6 mondial, în topul țărilor în care se organizau curse de automobile.
Arc peste timp, 116 ani mai târziu, tot în ziua de 23 septembrie, Retromobil Club România dă startul Raliului “Memorial Giurgiu 1904”, “o celebrare a curajului și a spiritului de competiție care i-a animat pe pionierii automobilismului românesc”. 70 de autovehicule atestate istoric, fabricate între anii ’30 și ’90, vor parcurge un traseu de 160 km, rememorând astfel prima cursă de mașini organizată în România. Mai jos, interviu cu Radu M. Georgescu, președinte al Retromobil Club România, Filiala București.
Retromobil Club România ne invită la festivitatea de start a Raliului “Memorial Giurgiu 1904”, ediția 24, care va avea loc sâmbătă, 24 septembrie ora 9.30 în parcarea Bucharest Mall – Vitan, Calea Vitan 55-59, București. În competiție sunt înscrise 70 de echipaje pilot-copilot care vor parcurge un traseu de 160 km cu autovehicule atestate istoric.
Editia anului 2022 a Raliului “Memorial Giurgiu 1904” este „un eveniment cu un caracter turistic, care conține elemente de interes cultural, și are o latură competitivă de regularitate. Clasamentul final nu se bazează pe viteza maximă atinsă sau pe timpii cei mai mici realizați de participanți, ci pe respectarea de către fiecare echipaj a vitezelor medii impuse. Viteza medie pe fiecare etapă a traseului nu depășește 50 km/oră pe drumurile Naționale și Județene și este specificată în Road Book. Evenimentul are loc pe drumuri deschise traficului, organizatorul neînchizând nicio parte a traseului de la traficul regulat”, anunță Retromobil Club România, Filiala București.
În ziua de 23 septembrie, 1904, Automobil Clubul Român, proaspăt înființat de 27 de proprietari de autovehicule, organizează un raliu automobilistic, pe ruta București-Giurgiu și retur. La cursă s-au înscris nouă echipaje, dar au luat startul numai șase, compuse din George-Valentin Bibescu / Marta Bibescu – Mercedes, Alexandru Prager – Oldsmobile, Leon Leonida – Mercedes, C. Vidal – Gobron, N. Niculescu Iarca – Cudell, Alexandru Darvari – Fiat. Startul s-a dat începand cu ora 10:30, la un interval de cinci minute, de-a lungul traseului fiind postați jandarmi călare. Primii sosiți la Giurgiu au fost Bibescu și Leonida, care au parcurs traseul de 63 de km în 58 de minute, urmați de Vidal (113’), Niculescu-Iarca (120’), Darvari și Prager (152’). Returul a fost programat după o pauză de 3 ore și numai patru echipaje au terminat cursa. Câștigătorul, Prințul George Valentin Bibescu, a realizat o medie orară de 66 km/h, parcurgănd traseul în 108 minute, urmat de Leon Leonida, cu media de 63 km/h (120 de minute). Jurnalele vremii consemnau: “Astfel, cursa aceasta năprasnică, în care și-au riscat viața atâția oameni, s-a încheiat cu bine, fără nici un accident, numai că o cioară rătăcită s-a lovit în zbor de unul din cursanți, rănindu-l la cap”.
Despre Palatul Martei Bibescu poți citi Palatele din București se dau ca pâinea caldă! E de vânzare și reședința Marthei Bibescu, prințesa care a avut la picioare Parisul și Micul Paris
Radu M. Georgescu, președintele Filialei București a Retromobil Club România: “De mai bine de 20 de ani, Clubul nostru reeditează un eveniment care reprezintă o premieră la nivel european, așa cum la început de secol existau faimoasele curse Paris-Lyon sau Targa Florio din Italia. Cam pentru toate națiunile europene, primul deceniu al secolul XX a fost un moment de prefacere, prin prisma evoluțiilor tehnologice și a adoptării automobilului ca mijloc de transport. O persoană a cărei imagine rămâne definitorie pentru istoria automobilului în România este Prințul George Valentin Bibescu. În anul 1904, Automobil Club Român, devenit ulterior Automobil Club Regal Român, a organizat această cursă, București-Giurgiu, într-o epocă în care drumurile erau desfundate și parcurse doar de căruțe. O vreme în care automobilele cădeau deseori în capcana noroiului și a hârtoapelor. De aceea, atunci, fost ales traseul București-Giurgiu, acesta fiind cel mai drept și în plan. Putea fi parcurs într-o manieră decentă de autovehiculele epocii, care aveau performanțe tehnice modeste. De altfel, dacă astăzi Raliul București-Giurgiu se parcurge cu o viteză medie de 50 km la ora, atunci se parcurgea cu viteza de 15 km la ora, care însemna viteza cailor la trap, ca să fac o comparație”.
Radu M. Georgescu, președintele Filialei București a Retromobil Club România: “Să remarcăm faptul că, în anul 1904, nici nu existau reguli de circulație. Arc peste timp, începând cu anul 1998, Retromobil Club România organizează în fiecare an această reeditare a Raliului București-Giurgiu. Este dedicat colegilor noștri, posesori de autovehicule antebelice, construite până la izbucnirea celui de-al doilea război mondial, dar și celorlalți colecționari pasionați; și ei sunt primiți în rândul celor care parcurg acest pitoresc traseu. Dacă prima ediție s-a ținut pe distanța obișnuită București-Giurgiu, care avea cca 60 de km, fiecare ediție a Raliului “Memorial Giurgiu 1904” vine cu o noutate, din perspectiva stabilirii lungimii traseului și a felului în care se desfășoară evenimentul”.
Radu M. Georgescu, președintele filialei Bucureșți a Retromobil Club România: “Anul acesta cursa București-Giurgiu va fi parcursă pe o distanță de 160 de km, traversând diverse localități, drumuri secundare. Vor fi puse la încercare măiestria și atenția participanților, nu din perspectiva vitezei și a puterii motoarelor, ci din cea a atenției la mesaje, la parcurgerea drumului într-un anumit timp și cu o anumită viteză, astfel încât să se încadreze în ceea ce numim noi, atât de tehnic, book road, cartea de exploatare a circuitului. Astfel, fiecare participant care ține timpii și distanțele își calculează cu ce oră se deplasează, la ce oră începe să accelereze, astfel încât să atingă cât mai precis acele elemente și repere orare care fac departajarea în acest raliu”.
Radu M. Georgescu, președintele Filialei București a Retromobil Club România: “Anul acesta avem în jur de 40 de participanți la secțiunea Raliu, iar o altă parte a colegilor, care dorește o plimbare de agrement, se află înscrisă la secțiunea Raid. Colegiii noștri care, practic, prin participarea la acest raliu, închid perioada de participare în cadrul Campionatului Național de Raliu de regularitate, București-Giurgiu fiind ultima etapă, vor fi premiați într-un cadru festiv la tradiționalul loc de premiere, restaurantul Perla, aflat pe malul Dunării. Acolo vom petrece împreună momente de calitate, rememorând ce s-a întâmplat de-a lungul întregului an de competiții”.
B365.ro: Cum v-au primit localnicii în anii din urmă, care este reacția celor din orășelele și satele prin care trece Raliul?
Radu M. Georgescu, președintele Filialei București a Retromobil Club România: “ În fiecare an remarcăm impactul vizual deosebit al evenimentului și faptul că trecerea acestor automobile de epocă reprezintă o prezență insolită. Evenimentul creează reacții pozitive din partea trecătorilor și a celor care locuiesc în aceste orășele și sate, prin care autovehiculele noastre trec. Remarcăm cu plăcere faptul că tinerele generații se uită cu curiozitate și interes la această tradiție și, nu de puține ori, constatăm că vin din urmă tineri pasionați de fenomenul automobilistic”.
B365. ro: Sunt valoroase dar cât de valoroase sunt mașinile înscrise la Raliul București-Giurgiu?
Radu M. Georgescu, președintele Filialei București a Retromobil Club România: “Frumusețea este la privitor, discutăm aici despre o mare pasiune, nu despre altceva. Este evident că există o valoare intrinsecă a automobilelor, dacă privim din perspectiva rarității lor, a anului de fabricație, a numărului de exemplare aflate în stare de conservare. Cu siguranță că autovehiculele interbelice au o valoare mai mare, noi însă nu ne raportăm la valoarea lor intrinsecă, ci la cea sentimentală. Pentru foarte mulți dintre noi posesia unor astfel de exemplare coincide emoțional cu trecutul fiecaruia dintre noi. Mulți au avut în copilărie un autovehicul în familie, o Dacia, o Skoda, mașini care ne-au marcat copilaria și adolescență. Sunt mașinile care ne aduc aminte de trecutul nostru”.
B365. ro: Ce câștigă cei care vor ocupa primele locuri la Raliul Memorial Giurgiu 1904?
Radu M. Georgescu, președintele filialei București a Retromobil Club România: “Faimă și recunoaștere. Evident că nu discutăm despre recompense valorice. Există un sistem de premiere care se acordă în funcție de categoria la care a concurat fiecare, legată de vechimea automobilului, care este categorisit pe literele alfabetului. Sigur că pentru premiere există plachete, cupe și, posibil, elemente primite din partea sponsorilor, poate un bidon de ulei sau un pachet pentru cosmetică auto”.
B365.ro: Veți participa și dumneavoastră?
Radu M. Georgescu, președintele filialei București a Retromobil Club România: “Eu mă abțin să concurez, pentru că organizatorul cunoaște și traseul și atunci aș fi într-un avantaj competițional nejustificat. Voi participa la toate fazele acestui raliu, dând startul dimineață la ora 10.30 la București, la Vitan Mall”. Nu uitați. Suntem asteptați la start, la ora 9.30, la Mall Vitan. Sâmbătă ne dă întilnire chiar Istoria.
“Înființat în 1998 de 21 de pasionați de vehicule istorice și construit după principiile grupărilor similare din țările cu tradiție în domeniu, Retromobil Club România a devenit o prezență obiș̦nuită pe scena automobilismului românesc. Activitatea de peste două̆ decenii a clubului se constituie într-un demers cultural, de instruire a noilor generații cu privire la istoria autovehiculelor iar prin toate evenimentele organizate la scară națională̆, Retromobil Club România își propune încurajarea păstră̆rii în stare optimă a vehiculelor istorice de pe teritoriul național, precum și cultivarea pasiunii de colecționare și restaurare a acestora”, se prezintă Retromobil Club România.
Retromobil Club România este cea mai importantă̆ asociație de profil din țară, fapt ce se datorează̆ minunaților săi membri, care fac eforturi considerabile să restaureze și să întrețină vehicule istorice, ce se înscriu în patrimoniul tehnic și cultural național și mondial. La Adunarea Generală a F.I.V.A. – Federation Internaționale des Vehicules Anciens (fondată în 1966 la Paris – recunoscută̆ și de UNESCO) care a avut loc la Malaga în Octombrie 2003, Retromobil Club România a fost acceptată cu unanimitate de voturi să facă parte din acest organism internațional, devenind astfel A.N.F. – Autoritatea Națională̆ F.I.V.A. pentru România.
Având în prezent peste 3.000 de membri care deț̦in peste 5.000 de vehicule istorice, dintre care mai mult de 10% fabricate înainte de 1944, Retromobil Club România este în prezent păstrătorul unei tradiții naționale automobilistice, care a început în urmă cu peste 120 de ani, când România s-a înscris în topul primelor 10 țări din Europa ce au introdus automobilul, fiind, totodată̆, cea a șașea țară din lume în care s-au organizat primele curse de automobile (1904). Mai multe pe www.retromobil.ro