Jos mâinile transpirate de pe mobil, de pe Facebook, Google și Instagram! În ele trăiește Diavolul Dependenței, o spun chiar cei care l-au inventat, în documentarul “The Social Dilemma”

04 iun. 2021
53 Afișari
Jos mâinile transpirate de pe mobil, de pe Facebook, Google și Instagram! În ele trăiește Diavolul Dependenței, o spun chiar cei care l-au inventat, în documentarul “The Social Dilemma”

E pe Netflix și nu e chiar atât de nou, poate-l știți, poate nu. Poate vor face și “The Social Dilemma 2” pe măsură ce dilemele noastre se vor înmulți. E un documentar despre social media prezentată în chip de Frumoasă și de Bestie, despre Oculta din Silicon Valley care ne pervertește copiii, ne află datele, ne schimba comportamentul, viața, firea și este atât de puternică încât poate să influențeze chiar și rezultatul alegerilor. Putem trăi fără internet, fara ecranul telefonului, fara social media? Asta e dilema. Putem, dar nu vrem.

Când teribila Lume a on line-ului se întoarce cu josul în sus arată exact așa: importanți angajați și creatori de Facebook, Twitter, Instagram și Google se apucă să dea din casă, în cadre de interviu frumos aranjate. Se apucă să spună: „Este limpede ca ziua pentru mine. Aceste servicii ucid oameni” ( Tim Kendall, fost director executiv la Facebook și fost președinte Pinterest).

Când îți verifici telefonul dimineața? Este înainte să faci pipi sau în timp ce faci pipi?”

Ești un șobolan de laborator. Cu toții suntem șobolani de laborator ”, vine să întărească ideea Sandy Parakilas, un tip care, până nu demult, lucra la divizia de protecție a datelor Facebook. Sau suprema butadă: „Dacă nu plătiți pentru produs, atunci voi sunteți produsul”. Când îți verifici telefonul dimineața? Este înainte să faci pipi sau în timp ce faci pipi? ” ne întreabă Roger McNamee, unul dintre primii investitori Facebook.

Cei care au inventat social media ne invață cum să ne ferim de social media

De ce o fac? De ce directori de top ai Twitter, Instagram, Facebook, Pinterest își spun povestea incomodă și, până la urmă, imorală?  De ce mărturisesc? Ce au de câștigat din asta? Brusc, i-a lovit grija pentru noi, tonele de miliarde de fraieri care nu știm ce sunt alea algoritm, manipulare, războaie nucleare declanșate printr-un simplu Like? Intervievații din film sunt deja milionari, și-au făcut banii cu like-urile noastre. Ce i-a apucat? Ce le-a venit să rupă tăcerea la o ora de maximă audiență pe Netflix? Răspuns: s-au pocăit. Au dezertat. Ei nu mai lucrează pentru Oculta. Foștii angajați ai rețelelor sociale se ocupă acum de ei înșiși, au alte afaceri, sunt în afară pericolului. Iar nouă ne dau o mână de ajutor, ne deschid ochii. Doar banii guvernează aceste platforme, nu bunele intenții.

tristan, harris, fost, angajat, de top, al google
Tristan Harris este fost etician design Google. Foto credit Netflix.

La cadru vin chiar cei care au deschis Cutia Pandorei

Aici este marea performanță a regizorului Jeff Orlowski. A reușit să-i aducă la cadru pe cei care au deschis Cutia Pandorei: Tristan Harris de la Google, Jeff Seibert de la Twitter, Bailey Richardson de la Instagram și tot așa, numai unul și unul, vreo 15 intervievați, fără CTP, normal.

jeff, orlowski, regizor
Jeff Orlowski, regizor.

Jeff Orlowski a mai regizat și produs două documentare care au câștigat premiul Emmy și premiul de Excelență în Cinematografie la SundanceChasing Ice și Chasing CoralChasing Ice este impresionant, e despre un fotograf care monitorizează topirea ghețarilor cu 43 de camere montate lângă 24 de ghețari. Despre poezia aceasta tristă, pe gheață, Huffington Post a scris că este “unul dintre cele mai frumoase și mai importante filme realizatea vreodată”. Orlowski mai este cunoscut și pentru “Frame by Frame”, e cu patru fotoreporteri afgani care încearcă să construiască o presă liberă sub regimul taliban.

Asta este marele merit al documentarului: creatorii lui Dr. Jekyll și Mr. Hyde ne avertizează că au scăpat povestea din mână. Ne învață cum să nu cădem în capcană. Cum să anulăm notificările. Cum să ne protejăm de propriile noastre impulsuri. Cum să ieșim din bulă, bule, bulișoare, cum să ne dezlipim telefonul de mână. Cum să fugim de diabolicul Algoritm, prezentat ca personaj principal în “The Social Dilemma”. Avem șansa să punem la îndoială totul, din moment ce știm cum funcționează lucrurile. 

The Social Dilemma, foto credit Netflix.

Pe de altă parte, e ca la pachetele de țigări, poți să alegi poza cu “fumatul ucide fertilitatea” făcută să sperie fumătorii, sau poza cu cancerul la sân făcută să sperie fumătoarele. Tot ce nu te omoară te intărește.

Companiile Facebook, Google, etc nu trebuie să-ți asculte conversațiile, pentru că deja au colectat click-urile, like-urile pe care le-ai apăsat vreodată, așa că ele fac ca aceste păpuși voodoo să se poarte tot mai mult ca tine” spune Tristan Harris, cel mai simpatic dintre toți, are stofă de mare speaker (orator ca Cicero) și cu asta se si ocupă. Harris vorbeste franc despre sângeroasa competiție in care se află web-siteurile și rețelele Facebook, Instagram, Snapchat ca să ne câștige atenția și mintea. Ar face orice ca să ramânem activi pe paginile lor. Ne studiază comportamentul, gândirea, cele mai intime mecanisme din noi, pe toate le știu. Numai și numai ca să facă bani.

Ce nu prea i-a iesit lui Jeff Orlowski sunt reconstituirile cu care impănează interviurile. Dar n-are importanță, că The Social Dilemma nu are pretenții de Matrix, important este să nu mai alergăm după like-uri și să nu ne supăram când nu le primim. Să avem grija de judecata și de emoțiile noastre, să nu mai cerșim atenție, să nu mai cumpărăm idei distorsionate despre lume și despre noi înșine.

 

Cookies