“Iubeam autobuzele astea când eram copil!” Autobuzele care-i plimbau pe bucureșteni prin oraș, acum 70 de ani. Cu Skoda 706 RO și Ikarus 60, pe la Universitate

29 dec. 2023
7397 afișări
“Iubeam autobuzele astea când eram copil!” Autobuzele care-i plimbau pe bucureșteni prin oraș, acum 70 de ani. Cu Skoda 706 RO și Ikarus 60, pe la Universitate
“Iubeam autobuzele astea când eram copil!” Autobuzele care-i plimbau pe bucureșteni prin oraș, acum 70 de ani. Cu Skoda 706 și Ikarus 60, pe la Universitate | Foto (AI) colorizat; sursa: Agerpres

Transportul în comun din București a început cu tramvaiele trase de cai, în îndepărtatul 1871, când s-a înființat „Societatea Română de Tramvaiuri”, dar și autobuzele au un loc și un rol importante în istoria felului în care bucureștenii au străbătut și străbat Bucureștiul.

În 1936, „strămoașa” STB obținea exclusivitatea transportului în comun cu tramvaie si autobuze pentru București.

Pe-atunci, amintește STB-ul din ziua de azi, Bucurestiul avea o suprafața de 31.000 hectare, inclusiv 12 comune suburbane pentru care asigura transportul. Iar în parcul de autobuze erau de 392 de mașini Renault, Chevrolet și Henschel, care circulau pe pe 22 trasee (în total, 131 de kilometri de cale dublă.

Dar autobuzele despre care vorbim acum sunt aceste bijuterii, care circulau de colo până colo prin orașul din mileniul trecut și care, dacă am avea un Muzeul al Transportului în Comun din București, ar merita un loc al lor.

La Universitate, cu Skoda și 60, autobuzele orașului de acum 70 de ani

Două dintre autobuzele care, în mod firesc, au dispărut de pe trasee de-a lungul anilor, sunt aceste două bijuterii colorate: Skoda 706 RO și Ikarus 60.

Imaginea de mai jos este cea originală, păstrată în Arhiva Agerpres. Mai sus, este colorizată cu ajutorul AI.

“Iubeam autobuzele astea când eram copil!” Autobuzele care-i plimbau pe bucureșteni prin oraș, acum 70 de ani. Cu Skoda 706 și Ikarus 60, pe la Universitate
Universitate, 1953, fotografia inițială, înainte de colorizare cu ajutorul AI | Sursa foto: Agerpres

Despre Skoda 706, un bucureștean își amintea la un moment dat:

Ce mult îmi plăceau mie autobuzele astea cand eram copil! Locuiam în Titan, pe Postavarului, și vedeam de la fereastra Skodele astea urcând spre Faur (pe atunci, 23 August). Le luam din când în când cu părinții; între șofer și ușa din fata era o ditamai capota, ca o casa pusă cu fundul în sus, sub care era motorul. Cand era prea mare aglomerația,, urcam pe capotă!

“Iubeam autobuzele astea când eram copil!” Autobuzele care-i plimbau pe bucureșteni prin oraș, acum 70 de ani. Cu Skoda 706 și Ikarus 60, pe la Universitate
Autobuz Skoda 706 RO pe Bulevardul Nicolae Bălcescu, 1953; imagine colorizată cu ajutorul AI | Sursa foto: Agerpres
Autobuz Skoda 706 RO și Ikarus 60, pe Bulevardul Nicolae Bălcescu, 1953 | Sursa foto: Agerpres
Autobuz Skoda 706 RO și Ikarus 60, pe Bulevardul Nicolae Bălcescu, 1953; imagine originală, înainte de colorizare | Sursa foto: Agerpres

Autobuzul Skoda 706-RO, căruia i se mai spunea și „cazan”, a fost bunicul autobuzului  706-RTO, care avea și o variantă artiiculată (cu faimosul burduf).

Fabricarea acestor autobuze a început în 1947, iar la București au ajuns după 1948. Iar în 2023, la 70 de ani de la aceste imagini în care autobuzele au fost surprinse prin centru, pe la Universitate, ar fi fost grozav să mai existe unul-două, ca piese remarcabile de muzeu.

Îți recomandăm să citești și:

 

 

 

Cookies