Instanța obligă STB să cumpere tramvaie rusești, iar societatea refuză. Licitația a fost făcută în mandatul Gabrielei Firea

28 feb. 2022
1024 Afișari
Instanța obligă STB să cumpere tramvaie rusești, iar societatea refuză. Licitația a fost făcută în mandatul Gabrielei Firea
Instanța obligă STB să cumpere tramvaie rusești, iar societatea refuză. Licitația a fost făcută în mandatul Gabrielei Firea. Sursa foto: www.electroputerevfu.ro

Instanța a decis că STB este obligată să cumpere 40 de tramvaie de la producătorul VFU Electroputere Pașcani, dar societatea a hotărât să nu pună în execuție această ultimă decizie a instanței. Conducerea STB a invocat lipsa sursei de finanțare, potrivit informațiilor obținute de Economedia.

Instanța obligă STB să cumpere tramvaie rusești, iar societatea refuză

Această licitație este înconjurată de mai multe controverse:

  • firma care a câștigat contractul este condusă de un afacerist condamnat la închisoare pentru evaziune fiscală;
  • aceste tramvaie vor fi produse de o firmă rusească;
  • tramvaiele sunt de trei ori mai scumpe față de cum se vând în Rusia.

Potrivit Economedia, fostul primar general al Capitalei, Gabriela Firea, în mandatul căreia s-a lansat licitația, a fost contactată pentru comentarii, dar nu a răspuns.

În intervalul 2018-2019, Societatea de Transport București și Primăria Municipiului București au început să modernizeze rețeaua de transport pe șine a Capitalei, în contextul în care orașul deține un parc auto care este vechi și depășit.

Informații despre contract

În primă fază, la finalul anului 2018, PMB a lansat o licitație finanțată parțial din fonduri europene pentru a cumpăra 100 de tramvaie, cu o lungime de 36 de metri. Astra Vagoane Călători SA din Arad a câștigat contractul, firmă deținută de familia lui Valer Blidar. Contractul a fost semnat abia în luna mai, 2021, după ce, la început, turcii de la Durmazlar au fost desemnați câștigători și după mai multe amânări ulterioare.

Mai apoi, în luna septembrie 2019, STB a lansat propria licitație pentru tramvaie. Societatea de Transport București își dorea să achiziționeze 40 de tramvaie cu o lungime de 18 metri, cu posibilitatea extinderii la 60 sau 100 de tramvaie. Pentru 40 de tramvaie, contractul valora 307 milioane de lei, iar pentru 100 de tramvaie suma creștea la 763 milioane de lei. STB declara că tramvaiele vor fi achiziționate din fondurile Primăriei Municipiului București, iar municipalitatea a prevăzut această sumă și în buget. Contractul de furnizare urma să fie multianual, cu derulare în perioada 2019-2022.

La licitație au participat două firme:

  • arădenii de la Astra;
  • Electroputere VFU Pașcani, deținută de afaceristul Gruia Stoica.

La data de 31 iulie 2020, Societatea de Transport București i-a transmis firmei Electroputere Pașcani că a căștigat licitația.

Firma Astra Arad a fost respinsă pentru că, în termenul precizat de comisia de evaluarea, nu a trimis mai multe clarificări cerute de aceasta, potrivit unui document obținut de sursa citată.

Ce a urmat

Mai apoi, au urmat mai multe luni corespondențe între STB și Electroputere Pașcani pentru semnarea contractului, conform Economedia. De asemenea, CNSC (Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor) a declarat, într-o decizie ulterioară, că Societatea de Transport București nu a stabilit o dată clară pentru a semna documentul.

La data de 5 octombrie 2020, STB a anunțat compania că a trimis contractul către conducere pentru semnare. În acel moment, Electroputere a pornit contractele cu furnizorii de echipamente și a demarat procedura pentru emiterea scrisorii de garanție bancară, plătind polița de asigurare.

La data de 31 decembrie 2020, STB a transmis către Electroputere anularea procedurii de atribuire. STB a declarat atunci că nu mai poate fi încheiat contractul, deoarece Primăria Capitalei a spus că nu mai are bani. La acea vreme, Primăria Municipiului București era condusă de actualul primar, Nicușor Dan. Primarul General al Capitalei a declarat că STB nu are suma necesară în bugetul de investiții, ci banii bin de la PMB, iar Curtea de Conturi a declarat că societatea nu avea cum să facă licitație pe banii altcuiva.

Astfel, compania Electroputere a contestat anularea licitației la CNSC. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a dat dreptate pentru Electroputere Pașcani în luna februarie, 2021 și a impus Societății de Transport București să continue procedura de atribuire.

STB a decis să atace decizia luată de CNSC la Curtea de Apel București, dar în aprilie 2021 a pierdut definitiv în instanță. Ulterior, compania a cerut o revizuire a deciziei luată de instanță, dar a pierdut încă o dată. Însă, nici după această decizie, STB nu a reluat procedura de atribuire a documentului.

Electroputere Pașcani a atacat Societatea de Transport București și la Tribunalul București și a cerut executarea silită a societății. În urmă cu 10 zile, Tribunalul București i-a dat din nou dreptate firmei, iar asta înseamnă că STB trebuie să găsească banii necesari pentru finanțare și să achiziționeze cele 40 de tramvaie de la producător.

Economedia a aflat că STB a hotărât să nu pună în execuție nici ultima decizie luată de instanță, și nu va achiziționa tramvaiele pentru că invocă lipsa sursei de finanțare.

Ce probleme are contractul

Producătorul acestor tramvaie de 18 metri lungime este o companie rusă, iar firma se numește PK Transport Systems.

Înainte de toate, în contextul războiului declanșat de Rusia în Ucraina, această achiziție a tramvaielor din Rusia este pusă sub semnul întrebării.

Potrivit mainnews.ro, citat de economedia, Feliks Vinokour, persoana care deține PK Transport Systems s-a lăudat în timpul unei conferințe de presă că aceste tramvaie produse de firma sa vor fi livrate la București.

În același timp, Electroputere Pașcani nu vrea să ofere informații despre producător. Firma declară că aceste informații ar prejudicia interesele legitime privind secretul comercial, dar și dreptul de proprietate intelectuală, potrivit unui document obținut de Economedia.

De asemenea, prețul unui tramvai cumpărat de STB este triplu față de cel al tramvaielor livrate în Rusia de aceeași firmă.

Întregul articol poate fi citit AICI.

Cookies