Cât costă și cât câștigi cu o franciză de magazin de cartier

de:
02 oct. 2012
4006 Afișari
Cât costă și cât câștigi cu o franciză de magazin de cartier

La începutul lunii martie, Metro a inițiat programul „La Doi Paşi”, un concept de franciză menit să îi susţină pe micii comercianţi independenţi din comerţul tradiţional. Atrași de taxa de franciză mică, de libertatea de a alege o parte dintre furnizori, dar și de promovarea pusă la punct de francizor, în prezent, peste 80 de magazine de pe piața autohtonă, din cele 200 de unități care s-au alăturat programului, sunt deja funcţionale. Numai în București sunt deschise 26 buticuri din rețeaua La Doi Pași.

Reprezentanții retailer-ului spun că magazinele de cartier incluse în program au înregistrat venituri în creștere.

5.000 euro pentru amenajarea unui magazin La Doi Pași

Inițial, angajații departamentului Clienți Revânzători din cadrul Metro fac cercetări pe teren pentru a stabili care este potențialul comercial al zonei, întocmesc planul tridimensional pentru eficientizarea spațiului disponibil în magazin și stabilesc necesarul de echipamente pentru unitatea respectivă. Investiția în amenajarea spațiului cu echipamente noi se ridică la circa 5.000 euro pentru magazinele de 40 – 60 metri pătrați. „Noi am făcut un magazin de 84 mp cu foarte multe vitrine cu perdea de aer, care sunt scumpe. Amenajarea acestei unități cu echipamente noi a costat circa 9.000 euro. Cu acești bani, în magazinul-model, compania a amplasat rafturi de perete, șase rafturi centrale tip gondole, capete de rafturi pentru gondole, două vitrine duble mari de băuturi, o vitrină pentru lactate de 2 m cu perdea de aer, o vitrină de 2m cu perdea de aer pentru mezeluri cu autoservire, o vitrină cu perdea de aer pentru legume și fructe, un raft uscat, lăzi pentru înghețată și pentru legume congelate și tejgheaua pentru casa de marcat”, a declarat angajatul departamentului Clienți Revânzători.

 

Cât câștigi cu un magazin La Doi Pași

B365.ro a întocmit patru planuri de afaceri, având în vedere informația conform căreia magazinul trebuie să ruleze cu o marjă medie de profit de cel puțin 20% din vânzări. Cea mai rentabilă variantă este aceea care presupune o investiție mai mare.

Toate planurile întocmite de reporterii B365.ro iau în calcul o creştere medie anuală de 10% în ceea ce priveşte chiria, salariile angajaţilor, preţurile utilităţilor şi cheltuielile suplimentare. De asemenea, s-a luat în calcul o creştere medie anuală a vânzărilor cu 20% în cazul magazinului mic şi a celui de dimensiuni medii. Sumele sunt calculate în lei.

Dacă un magazin mic, cu patru angajați, care necesită o chirie lunară de circa 550 euro, poate rula în pierdere, în primul an, în contextul unor vânzări zilnice de circa 2.000 lei, o franciză cu dimensiuni medii poate genera un profit net anual de peste 110.000 lei, în contextul unor vânzări de circa 5.000 lei zilnic și cu o chirie de aproximativ 800 euro.

O unitate comercială de peste 100 metri pătrați, cu mii de produse la dispoziția clienților generează profit încă din primul an. Planul optimist pentru un magazin La Doi Pași de peste 100 mp ia în calcul vânzări zilnice de 10.000 lei, o chirie lunară de circa 1.500 euro și șapte angajați care beneficiază de o remunerație medie de aproape 900 lei. Totodată, s-a mai avut în vedere o creştere anuală a vânzărilor cu 25%, în contextul în care magazinul beneficiază de un vad foarte bun şi de concurenţă scăzută.

Pentru planul pesimist s-au luat în calcul o chirie medie de 3.000 euro, pentru anul I, şapte salariaţi, cu o remuneraţie medie de 900 lei, pentru primul an, şi o creştere medie a vânzărilor de 15% anual. În acest caz s-a menţinut marja de majorare a chiriei, salariilor, preţurilor la utilităţi şi a cheltuielilor suplimentare cu 10% anual.

Cum sunt atrași clienții La Doi Pași

Deschiderea unei noi unități La Doi Pași se face cu mare pompă pentru un magazin de cartier: cu baloane, articole promoționale, reduceri de prețuri și sesiuni de degustări, menite să atragă atenția celor din zonă. Pentru a capta în continuare interesul clienților, magazinul este promovat prin intermediul cataloagelor întocmite de Metro și livrate în imediata vecinătate a unității. Aceste pliante îi ajută pe comercianți să se facă vizibili în zonă și să își asigure un trafic ridicat.

Produsele promovate pe print trebuie să aibă aceleași prețuri și în magazin. Articolele sunt, de regulă, din raioane diferite, de la alimente de bază, la băuturi sau cosmetice, și au prețuri speciale, cu 5% mai mari față de cele practicate în magazinele Metro Cash&Carry. „La articolele din flyere se merge cu o marjă de profit mai mică, de 10% și, respectiv, de 13%, dacă se promovează în print produsele marcă proprie. La deschiderea magazinului dăm câte trei ediții a câte 1.000 de exemplare și astfel se asigură promovarea în print timp de șase săptămâni, pentru o zonă mai mare. Alte 2.000 de exemplare se distribuie de Paști și de Crăciun. În anul următor deschiderii se dau tot 5.000 de pliante, 2.000 de sărbători, iar restul când considerați că este nevoie să impulsionăm vânzările. Costurile acestor flyere sunt acoperite de taxa de franciză”, a explicat angajatul Metro.

În fiecare magazin La Doi Pași se amplasează câte un ecran LCD, pe care se promovează produsele cu prețuri mici, dar și cele tematice. Lunar se fac degustări pentru produsele din gama Fine Food, marcă proprie Metro, și se stabilește o anumită tematică, în funcție de perioadă, de la sărbătorile Paști sau de Crăciun, la Valentine’s Day, Dragobete, Mărțișor sau 1 Mai. „Amenajarea locației se face de așa natură încât clientul să parcurgă tot magazinul. Mergând la raioane pentru ofertele promovate pe print, clienții ajung să cumpere și alte produse complementare și generează astfel vânzări suplimentare, unde produsele au adaosuri comerciale mai mari”, explică reprezentantul Metro.

Programul de lucru și selecția angajaților rămân la latitudinea patronului magazinului, nu francizorului. Astfel, dacă alți retaileri de proximitate nu le permit francizaților să își ajute rudele, angajându-le în propriile magazine, rețeaua La Doi Pași nu intervine în această structură organizatorică.

Metro impune doar prețurile maximale pentru produsele din flyere și achiziția a 293 de articole distincte din cadrul rețelei. „Suntem conștienți că nu putem să fim pe toate segmentele cei mai buni la preț, astfel că vă dăm posibilitatea să lucrați și cu alți furnizori. Însă, cu cât lucrați mai mult cu noi și aveți vânzări mai mari, cu atât veți obține discount-uri mai mari față de prețul de raft”, a punctat reprezentantul retailer-ului.

Cookies