Începe UNDERCLOUD în București, cu mulți nori albi, dar și cu negri. Despre singurul festival de teatru independent, cu omul care nu renunță niciodată: Chris Simion-Mercurian

13 iun. 2023
524 afișări
Începe UNDERCLOUD în București, cu mulți nori albi, dar și cu negri. Despre singurul festival de teatru independent, cu omul care nu renunță niciodată: Chris Simion-Mercurian
Începe UNDERCLOUD în București, cu mulți nori albi, dar și cu negri. Despre singurul festival de teatru independent, cu omul care nu renunță niciodată: Chris Simion-Mercurian | Sursa foto: Chris Simion

Acum 16 ani, pe terasa “La Motoare”, aflată sus, sus, pe Teatrul Național din București, începea prima ediție a Festivalului de Teatru Independent UNDERCLOUD. Aproape de nori, deasupra orașului, mai ales tinerii au trăit un fel de Woodstock cu teatru, dans, muzică, libertate, bere și multă creație independentă.

Anul acesta, UNDERCLOUD împlinește 16 ani și, toate ar fi bune și frumoase, dacă Festivalul nu ar suferi din aceeași cauză tipic românească, atunci când vine vorba despre cultură: lipsa finanțării. “Nu primim bugetul pe care îl cerem, se taie la greu și nejustificat, deși bugetele noastre sunt mici în raport cu alte evenimente. E umilitor, dar asta e”.

Mai jos, interviu cu Chris Simion-Mercurian, regizor, scriitor și director al Festivalului UNDERCLOUD, despre norii albi și norii negri care au însoțit festivalul de-a lungul timpului.

Chris Simion-Mercurian, regizor, scriitor și director al Festivalului UNDERCLOUD, despre norii albi și norii negri care au însoțit festivalul de-a lungul timpului. Foto credit: Undercloud.
Chris Simion-Mercurian. Foto credit: Undercloud.

Festivalul de Teatru Independent UNDERCLOUD va avea loc între 19 și 25 iunie pe Calea Griviței și va cuprinde peste 20 de spectacole de teatru, dans, concerte și evenimente conexe. Sub magia norilor, UNDERCLOUD1(6) oferă o varietate largă de experiențe teatrale, de la creații contemporane și experimentale la reinterpretări pline de imaginație ale clasicei dramaturgii. Festivalul își propune să exploreze noi direcții în teatru și să ofere publicului o perspectivă fresh asupra artei scenice”, anunță UNDERCLOUD.

Terasa „La Motoare” pe vremea când exista, înainte de renovarea TNB. Foto credit: La Motoare, pagina de facebook.
16 ani de Undercloud.

UNDERCLOUD a fost văzut mult timp ca un dușman al teatrului de stat. Și nu la nivel estetic, din păcate, ci la nivel financiar”

B365.ro: 16 ani de UNDERCLOUD. Festivalul a crescut și este acum un adolescent puternic, sănătos, iubit de părinți și de bucureșteni și, mai ales, independent. Ce ați învățat în acești 16 ani? Ce era UNDERCLOUD acum 16 ani și ce este astăzi?

Chris Simion-Mercurian: Undercloud s-a născut pe Terasa Motoare în anul 2008, pe când teatrul independent era o sămânță plantată pe un teren arid. În România, UNDERCLOUD a fost văzut mult timp ca un dușman al teatrului de stat. Și nu la nivel estetic, din păcate, ci la nivel financiar. Exista frica de a nu se lua din bugetul de stat pentru a sprijini sectorul independent. Undercloud a fost unul din festivalurile care a susținut, a promovat și a încurajat constant, timp de 16 ani, dezvoltarea teatrului independent. Dacă la început avea o formă timidă, pe care mai puteai să o ignori, acum este o mișcare culturală-manifest de care publicul ține cont, un eveniment care impune un standard și generează ecouri.

„Undercloud 16 este o ediție dinamică, inspirată, fresh. Va juca Eric Emmanuell Schmitt în “Domnul Ibrahim și Florile Coranului”. Foto credit: Undercloud.
16 ani de Undercloud.

UNDERCLOUD 2023 este o ediție dinamică, inspirată, fresh. Va juca Eric Emmanuell Schmitt în “Domnul Ibrahim și Florile Coranului”, vor fi spectacole subtitrate din Polonia, Austria, Republica Moldova”

B365.ro: Ce aduce nou acest al 16-lea an de UNDERCLOUD?

Chris Simion-Mercurian: Foarte multe. Este o ediție dinamică, inspirată, fresh. Va juca Eric Emmanuell Schmitt în “Domnul Ibrahim și Florile Coranului”, vor fi spectacole subtitrate din Polonia, Austria, Republica Moldova, concerte cu Ada Milea și Mihai Mărgineanu, spectacole lectură în interpretarea autorilor din secțiunea VIP (Vin. Intimitate. Poezie). Performance-uri, spectacole de dans contemporan. Dar mai bine intrați pe program www.undercloud.ro și vă lămuriți. Este o ediție bogată și mai bine vă convingeți singuri că merită să nu o ratați.

16 ani de Undercloud.
16 ani de Undercloud. Foto credit: Undercloud.
Norii negri vin din incertitudinea pe care o avem an de an când este vorba de finanțarea festivalului. Ne simțim ca la prima ediție, nu contează istoria și nici performanța”

B365.ro: De ce se numește UNDERCLOUD? Au fost și nori negri?

Chris Simion-Mercurian: Festivalul a pornit de la ceva concret, s-a născut în aer liber pe acoperișul Teatrului Național, pe Terasa Motoare, datorită unui om care mi-a dat mână liberă să fac acest festival și m-a susținut (Călin Husar, cel care a inventat Lăptaria Enache și Terasa Motoare). Apoi am realizat că acest nor are și o dimensiune metaforică, că e un nor care ne adună și care ne provoacă să fim într-un fel. Norii negri vin din incertitudinea pe care o avem an de an când este vorba de finanțarea festivalului. Ne simțim ca la prima ediție, nu contează istoria și nici performanța noastră. Nu primim bugetul pe care îl cerem, se taie la greu și nejustificat, deși bugetele noastre sunt mici în raport cu alte evenimente. E umilitor, dar asta e. Și vine la pachet cu constrângeri, cu renunțarea la o parte din program, cu amputare, pe scurt.

16 ani de Undercloud.
16 ani de Undercloud.
Norii negri vin din sistem, din faptul că nu este nimic obiectiv și validat de valoare”

Chris Simion-Mercurian: E frustrant să muncești un an de zile la selecție, să contactezi artiști, să îi inviți, să accepte, și să te trezești subfinanțat și în imposibilitatea să îți duci la bun sfârșit proiectul. Și aș vrea să nu mai aud placa aceasta: “cultura nu e prioritară”, căci nu este reală. Ne-o inducem, am ajuns să credem asta și lăsăm să fie așa. Și ne mirăm că devenim o nație performantă la virgula dintre subiect și predicat. Sau participăm la concursuri de proiecte și într-un am luăm finanțarea, în alt an nu, deși proiectul este același, poate chiar îmbunătățit de la an la an. Norii negri vin din sistem, din faptul că nu e nimic obiectiv și validat de valoare, ci se face sau nu se face în funcție de simpatiile sau antipatiile pe care le au unii funcționari publici față de managerii de proiecte culturale.

16 ani de Undercloud.
Norii albi vin din faptul că UNDERCLOUD se întâmplă totuși, fără întrerupere, de 16 ani; deși vine cu mulți neuroni prăjiți, mai avem pasiune”

Chris Simion-Mercurian: Norii albi vin din faptul că UNDERCLOUD se întâmplă totuși, fără întrerupere, de 16 ani. Că, deși e cu mulți neuroni prăjiți, mai avem pasiune, mai suntem dispuși să depunem efort. Există calitate, performanță și inovație și sperăm ca fiecare ediție încheiată cu succes să păstreze speranța în fața autorităților că poate la anul vom conta mai mult. Anul acesta, Undercloud nu a obținut finanțare de la concursul de proiecte de la AFCN, am vrut să facem contestație, dar e pierdere de timp. Ediția 2023 va fi realizată cu sprijinul Primăriei Sectorului 1 și cu o finanțare de la Ministerul Culturii și de la Arcub, dar bugetul primit de la stat nu acoperă nici 50% din cheltuielile festivalului. Nu poți face un festival de anvergură, cu spectacole internaționale, care au alte costuri decât cele locale, fără interes și sprijin. Ediția de anul acesta a fost salvată de zona privată. Dar chiar și așa, a trebuit să renunțăm la câteva spectacole din străinătate, care ar fi fost în premieră în București și care ar fi arătat o performanță artistică la cel mai înalt nivel. Să luăm partea bună a lucrurilor: UNDERCLOUD se întâmplă, am o selecție de care sunt mândră, prezentăm 4 din cele 8 producții starine (cu subtitrare) pe care ni le-am dorit și sperăm că la anul să avem mai multă susținere. Împreună cu toată echipa Undercloud suntem foarte mândri de programul de anul acesta. Au rămas spectacolele performante, inovative. Menționez și numele partenerilor principali: BCR &Visa. Sponsori: Aqua Carpatica & Persil.

16 ani de Undercloud.
16 ani de Undercloud. Foto credit: UNDERCLOOUD.
UNDERCLOUD este un festival mediu, dar făcut de o mână de oameni devotați, pasionați și nebuni”

B365.ro: Spațiile în care se manifestă festivalul au fost altele la început. Îmi amintesc de terasa “La Motoare”, apoi de MȚR, mereu ați migrat. În ce spații se va desfășura UNDERCLOUD anul acesta?

Chris Simion-Mercurian: Pe Calea Griviței, la UNAarte, va fi spațiul principal, dar și la Muzeul Literaturii, Teatrul Dramaturgilor, Black Habbit, J’ai Bistrot și Grivița 53.

B365.ro: Aveți vreun spectacol semnat de dumneavoastră?

Chris Simion-Mercurian: Anul acesta, nu. Am ales să mă implic în organizare pentru că este mult mai amplă decât anul trecut. E un festival mediu, dar făcut de o mâna de oameni devotați, pasionați și nebuni. Ca să ne fie comod am mai avea nevoie în echipă de vreo câțiva oameni pe vânzări, implementare, logistică. Așa că am pus o pauză creației și, timp de o săptămâna, muncesc în organizare. Învăț multe din acest rol și mă educă și pentru alte proiecte.

16 ani de Undercloud. Foto credit: Undercloud.
MiniCloud, Copiii de astăzi sunt spectatorii de mâine”

B365.ro: De ce v-ați încăpățânat să faceți și MiniCloud, an de an? Care este fedbackul din anii trecuți?

Chris Simion-Mercurian: Ca să ne educăm publicul, să-i învățăm pe cei mici cu teatrul, dansul, scenografia. Sunt ateliere, spectacole lectură, spectacole în fiecare dimineață. Copiii de astăzi sunt spectatorii de mâine.

B365.ro: Concertul Ada Milea va fi despre muzică evadată din teatru?

Chris Simion-Mercurian: Deschidem cu Ada Milea, pe 19 iunie‬, și închidem cu Mihai Mărgineanu pe 25 iunie‬. Detalii pe site ‪undercloud.ro. Bilete pe www.theatrum.ro. Avem și campania 1+1 la casa de bilete Undercloud de la J’Ai Bistrot care va fi deschisă zilnic în perioada festivalului,‪19-25 iunie‬. Îți cumperi un bilet cu card BCR Visa și primești al doilea bilet invitație de la “George” (by BCR). Zic să dați sfoară-n țară, că merită.

16 ani de Undercloud.
Teatrul Grivița 53 nu este doar despre cărămizi-ctitor, ci mai mai mult despre asocierea cu un gest unic, istoric”

B365.ro: Ați dat drumul la șantier pentru Grivița 53, de Mărțișor. Câte cărămizi-ctitor mai trebuie ca să fie împlinită lucrarea?

Chris Simion-Mercurian: Mai avem nevoie de cărămizi în valoare de 500.000 euro. Dar nu e despre cărămizi, ci despre asocierea cu un gest unic, istoric, care va rămâne în istoria culturală a orașului și a țării. Suntem în grafic, teatrul va fi gata anul viitor. Se lucrează zilnic. Au început să toarne beton pentru grinda de coronament, o etapă fundamentală în construcția teatrului.

B365.ro: Este acum Grivița un cartier creativ?

Chris Simion-Mercurian: E work în progress în prezent. Devine creativ. Are șanse.

J’ai Bistrot, unul dintre spațiile in aer liber unde se va desfăsura Unndercloud.

B365.ro: “Doamne, dacă îmi doresc ceva ce nu dorești să fac, te rog să mă împiedici”, știu că mereu spuneți aceasta. Ce vă dă putere să vă îndepliniți visele?

Chris Simion-Mercurian: Pasiunea, credința, responsabilitatea, altruismul.

16 ani de Undercloud. Foto credit: Undercloud.
16 ani de Undercloud. Foto credit: UNDERCLOUD.
UNDERCLOUD este un festival care unește prin spirit”

B365.ro: UNDERCLOUD a schimbat spiritul și imaginea cartierului Grivița?

Chris Simion-Mercurian: Schimbă, dar nu este peste noapte. Este un proces. Festivalul este extrem de bine primit de comunitate, de vecini și este așteptat de bucureștenii din alte cartiere. E un festival care unește prin spirit.

 

Cookies