Mai zilele trecute, Primăria Capitalei anunța că, din 2023, în flota STB intră 100 de autobuze electrice, unele produse de turcii de la Karsan, care au câștigat licitația.
Sunt autobuze e-ATA care, potrivit caietului de sarcini, vor avea 12 metri lungime. Lungimea ca lungimea, dar înălțimea ar putea fi o problemă, dacă STB le-ar trimise pe un traseu care străbate Pasajul Unirii din inima Bucureștiului. Și asta pentru că, din cauza bateriilor montate pe un autobuz electric, acesta e mai înalt decât un autobuz alimentat cu combustibil convențional. Iar înălțimea Pasajului Unirii este, de la lucrările de punere în siguranță din vară și până acum, o chestiune complicată, care s-a lăsat cu autovehicule blocate.
În prima lună de la redeschidere, patru vehicule – două autocare, un TIR și o autoutilitară – au avut probleme cu înălțimea Pasajului: fie au lovit în limitatorul de înălțime de la intrare, fie s-au înfipt în tavan și au rămas blocate în tunel.
Newsweek amintește că există o adevărată tradiție STB de pune în circulație mijloace de transport în comun noi pe trasee centrale din București. Așa a făcut și când în flota STB au intrat DAF-urile, și când au fost cumpărate Mercedesurile, și când au venit la București autobuzele Otokar.
Toate aceste autobuze au o înălțime de 3,14 metri, respectiv, 3,12 metri (intră la socoteală și instalația de climatizare), deci pot să străbată lejer Pasajul Unirii, care are, conform celor mai recente măsurători ale autorităților, o înălțime de 3,5 metri. Dar cum stau lucrurile cu noile autobuze electrice?
Tot Newsweek scrie că autobuzele electrice sun, indiferent de producător, mai înalte decât cele diesel, din cauza bateriilor montate pe plafon, și se apropie destul de periculos de înălțimea maximă de 3,5 metri a Pasajului Unirii.
Karsan e-ATA, autobuzul electric care a câștigat licitația organizată de PMB pentru STB, are 3,25 metri înălțime. Și este printre cele mai „scunde”. Orice denivelare de asfalt un pic mai mare poate face ca un autobuz lung de 12 metri lungime plin cu oameni să aibă un pronunțat balans pe verticală, deci îl poate face să “sară” niște centimetri, nu neapărat puțini.