În weekend, viața culturală a Bucureștiului se mută în cartiere; o colecție de mașini spectaculoase cucerește Drumul Taberei

24 iun. 2022
2021 Afișari
În weekend, viața culturală a Bucureștiului se mută în cartiere; o colecție de mașini spectaculoase cucerește Drumul Taberei
În weekend, viața culturală a Bucureștiului se mută în cartiere; cele mai spectaculoase mașini istorice cuceresc Drumul Taberei. In imagine Fiat1500 fabricat în anul 1963. Credit foto: Retromobil Club România.

Șase, Retromobil vine-n 6”!. Retromobil Club România are bucuria să vă invite sâmbătă, 25 iunie, în cartierul Drumul Taberei, sectorul 6, la o expoziție de mașini excepționale. Evenimentul se va desfășura între orele 14-18 în zona Valea Ialomiței-Valea Argeșului, care va fi închisă circulației rutiere în weekend-ul 25-26 iunie 2022. Proprietarii unor mașini, cum mai rar vede Bucureștiul în ziua de azi, sunt gata să vă spună istoria automobilelor care au o vechime de peste 30 de ani, de la Dacii proletare la mașini străine, capitaliste, scumpe și irepetabile. Sâmbătă după-amiaza, volanul spectacolului se învârte la tine în cartier.

Fiat850, fabricat in anul 1967, Credit foto Retromobil Club România.

Sâmbătă, 25 iunie 2022, străzile din Drumul Taberei se închid ca să-ți deschidă inima pentru redescoperirea plăcerii de a-ți petrece timpul liber în spațiul public. Reconectarea afectivă cu cartierul în care, poate că locuiești sau doar îl știi, se poate întâmpla și dacă ajungi la expoziția “Șase, Retromobil vine-n 6”, organizată de Retromobil Club România. Dacia, cândva Regina șoselelor într-o țară cu prim-secretari, va sta cu demnitate alături de modele străine, extrem de scumpe pentru timpurile socialiste, și dedicate numai privilegiatilor.

retromobil, club, masina
Mercedes280_19, fabricat in anul 1970. Foto credit Retromobil Club România.
dacia, masina
Dacia 1300 fabricată in anul 1983. Foto credit Retromobil Club România.
dacia, retromobil
Dacia 1300, an de fabricație 1980. Foto credit Retromobil Club România.

Viorel Tache, Vicepreședinte Retromobil Club România, Organizator: “Retromobil Club România, asociația pasionaților de mașini istorice, are un program de evenimente foarte bogat (în acest an avem aprobate și bugetate 85 de evenimente în toată țara). Pe parcursul anului primim invitații de a ne alătura unor activități organizate de primarii, asociații, etc. Zilele trecute am primit invitația de la ARCUB, de a participa la evenimentul “Străzi deschise Sectorul 6, organizat de Primaria sectorului 6 și ARCUB”.

viorel, tache, retromobil, vicepresedinte
Viorel Tache, Vicepreședinte Retromobil Club România. Foto credit: Viorel Tache.

Fiecare proprietar este o enciclopedie a mărcii de mașină pe care o are”

Viorel Tache, Vicepreședinte Retromobil Club România: “Cum ne place să ne expunem mașinile, să ne mândrim cu ele, am răspuns cu bucurie invitației. Vom expune peste 20 de mașini, toate având statutul de vehicul istoric, adică au o vechime de peste 30 de ani și sunt în condiție tehnică și estetică foarte bună. Locuitorii din sectorul 6 vor avea ocazia să admire câteva pagini din istoria tehnică a României și a Europei. Fiecare proprietar este o enciclopedie a mărcii pe care o posedă”.

retromobil, masina
Fiat 125 fabricat in anul 1971. Foto credit Retromobil Club România.
IMS, an de fabricație 1974. Foto credit Retromobil Club România.

Nu ne plac trei întrebări, pentru că sunt irelevante pentru un colecționar : Cât consumă? Ce viteză maximă poate să atingă? Cât costă?; în rest întrebați-ne orice”

Viorel Tache, Vicepreședinte Retromobil Club România: “Vom sta de vorba cu cei interesați, cu cei curioși să afle ce mașini expunem, ce caracteristi au, care este povestea lor. Importanți sunt copiii, pentru că ei se pot “infesta” de virusul pasiunii noastre. Tineri sunt și o parte dintre proprietari, care poate au avut un contact cu o mașină care acum nu se mai produce, au prins drag de o una istorică la o expoziție similară. Vom răspunde la orice întrebare legată de mașinile noastre. Nu ne plac însă trei întrebări, pentru simplul motiv că nu au relevanță pentru un colecționar: Cât consumă? Ce viteză maximă poate să atingă? Cât costă?”.

retromobil, masina
Fram, un Volvo 122S fabricat în Suedia în 1966 este marele prieten al lui Viorel Tache. Foto credit Retromobil Club România.
Viorel Tache are în colecție șase mașini de epocă, dar niciuna nu se compară cu Fram: „Pentru Fram fac orice!”

Viorel Tache: “În anul 2018, Divinitatea mi-a scos în cale mașina cu care mă prezint astăzi, un Volvo 122S fabricat în Suedia în 1966. Întâmplarea nu a fost chiar întâmplătoare; eu visam la acest model, pentru că o mașină similară a făcut parte din copilăria și din tinerețea mea. L-am cumpărat în stare de conservare, adică mașina era completă, cu piese originare, până la ultimul șurub, și în stare perfectă. A două zi după achiziție am plecat într-un concediu de 1000 km, fără să am nicio emoție. Este o mașină extrem de solid fabricată, o mașină indestructibilă”.

Retromobil, masina
“În anul 2018, Divinitatea mi-a scos în cale mașina cu care mă prezint astăzi, un Volvo 122S fabricat în Suedia în 1966″. Foto credit: Viorel Tache.
Fram este un membru al familiei mele și nu mă satur să îi ascult motorul, să îl îngrijesc, să vorbesc despre el, să ne plimbam”

Viorel Tache: “Foarte important! Volvo-ul meu are nume, Fram. Asta pentru că țin la mașină ca la un membru al familiei și trebuia să aibe un nume potrivit. Fram este de culoare alb ivoar (cod 79J), cu forme rotunde, solid, impetuos, agil la nevoie. După ce l-am adus acasă, l-am ținut în curte vreo două luni, pentru că nu mă săturam să-l privesc. Și nu mă satur să îi ascult motorul, să îl îngrijesc, să vorbesc despre el, să ne plimbam. Cel mai lung drum făcut de Fram a fost anul trecut în compania a 25 mașini istorice în Lefkada-Grecia. Un fleac: 2600 km!”.

Viorel Tache: „Eu visam la acest model, pentru că o mașină similară a făcut parte din copilăria și din tinerețea mea”.
Dacia face parte din imaginarul românului, la expoziția din Drumul Taberei veți admira o Dacie care a văzut lumea”

Șerban Cornaciu, Secretar Retromobil Club București, Organizator:Nu vom avea expuse numai mașini proletare în Drumul Taberei. Este o selecție care s-a format ad-hoc, am lăsat la inițiativa membrilor Retromobil Club România să o alcătuiască. Nu am impus o temă, selecția s-a făcut în mod natural. Este adevărat că 30% dintre exponate sunt Dacii, dar lucrul acesta este firesc pentru că Dacia face parte din imaginarul românului. Există emoții, pe care românii le-au trăit de patru generații cu acest automobil, care i-a însoțit din anul 1968, și care va fi întâlnit într-o varietate de exemplare. Avem o Dacie din anul 1971, avem și o Dacie, model sport, fabricată în anul 1986, care are o poveste extraordinata pentru că a călătorit prin toată Europa, până în fiorduri; o Dacie care a văzut lumea”.

serban, cornaciu, retromobil
Șerban Cornaciu este colecționar de Dacii. „Dacia face parte din imaginarul românilor”. Foto credit: Șerban Cornaciu.
dacia, retromobil, masina
Dacia 1300 fabricată in anul 1979. Foto credit Retromobil Club România.
„Veți admira două automobile Fiat 1800, cea mai scumpă mașină comercializată vreodată în România; costa 89.000 de lei și se vindea cu banii jos”

Șerban Cornaciu, Secretar Retromobil Club București, Organizator: “Vom avea în premieră expuse două exemplare de Fiat 1800, o limuzină a producătorului italian, fabricată în perioada anilor ’60. Modelul a fost comercializat în România în perioada socialistă și a reprezentat cel mai scump automobil comercializat vreodată în cei 42 de ani de comunism. Costa 89 de mii de lei. Este o sumă incredibil de mare, în contextul în care, salariul mediu pe economie era de 1100 de lei. Unde mai pui că trebuia sa vii cu suma în monetar. În anul 1967, în România socialistă, mașinile nu se vindeau în rate, vânzarea în rate a început în 1974, când fabrica de la Pitești a început să fabrice Dacii care nu prea se vindeau cu banul jos. În momentul în care apăreai cu o sacoșă cu 89 de mii de lei la IDMS (Intreprinderea de Distribuție Material Sportiv) și spuneai că vrei un Fiat 1800 clasa Lux, cum să vă spun, putea să pară puțin straniu. Cu toate acestea, cele două exemplare din expoziția noastră au fost vândute către oameni care au trăit în România și care au făcut parte dintr-o categorie specială. Nu vorbim de nomenclaturisti sau de politruci, vorbim de oameni care aveau meserii foarte respectate, medici, artiști, militari, oameni cu stare, etc”.

Fiat 1800 fabricat in anul 1967. Foto credit Retromobil Club România.
Fiat_1800 fabricat in anul 1967. Foto credit Retromobil Club România.
Drumul Taberei, un cartier-dormitor gândit să aibă toate facilitățile, inclusiv garaje pentru mașini

Șerban Cornaciu- Secretar Retromobil Club București, Organizator: “Drumul Taberei este unul dintre locurile cele mai vechi ale capitalei, locul în care armata lui Tudor Vladimirescu și-a așezat tabăra. Zona Drumul Taberei era aceea în care se așezau taberele de militari care veneau în București cu un scop. În anii ’50, ’60, Drumul Taberei a devenit un experiment de arhitectură, în care s-a dorit crearea unui cartier-dormitor în care să trăiască cam 150.000 de locuitori, un proiect pe care decidenții l-au dat unor tineri arhitecți. Ei au reuși să construiască o zonă frumoasă de trăit în comun, până la urmă”.

drumul, taberei, foto, veche
1954-1966, Drumul Taberei, Locuirea intre proiect si decizie politică. Foto credit Revista de Arhitectură.
drumul, taberei, foto, veche
1954-1966, Drumul Taberei, Locuirea intre proiect si decizie politică. Foto credit Revista de Arhitectură.
Visul de a avea un proiect de restaurare sau de conservare a unei mașini clasice nu se naște numai în Centrul Bucureștiului”

Șerban Cornaciu- Secretar Retromobil Club București:Construcția cartierului Drumul Taberei a început în anii ’50, ’60 și a continuat până în anii ’70. Locuitorii aveau toate cele necesare la dispoziție, de la școli, alimentare, cinematografe, restaurante, parcuri, și să nu uităm de garaje. Existau garaje din ciment, astăzi nu mai sunt. A fost o mare bucurie să dăm curs invitației ARCUB de a realiza un eveniment în cadrul programului Străzi deschise în cartier. Noi de ducem cu o selecție de mașini unică către locuitorii din Drumul Taberei, care este cel mai populat cartier al orașului. Venim în continuarea unei idei, aceea că visul de a avea un proiect de restaurare sau de conservare a unei mașini clasice nu se naște numai în Centrul Bucureștiului. Pasiunea pentru automobile există oriunde în acest oraș, iar acest eveniment în premieră da ocazia celor care sunt interesați să vină să se întâlnească cu proprietarii care vor expune modelele. Poți afla direct de la sursă cum să abordezi problema dacă vrei să îți iei un automobil, într-o stare mai bună sau mai rea de conservare, și vrei să-l aduci la un nivel în care să poți să participi cu el la evenimente”.

masina, retromobil
ARO10.1 fabricat in anul 1982. Foto credit Retromobil Club România.

“Cu mic cu mare, în echipe tată-fiu, bunic-nepot sau de ce nu, împreună cu toată familia, Retromobil Club România vă așteaptă la un eveniment plin de culoare, efervescent. Expoziția va aduce bucuria și nostalgia unor povești sau vă va da mai mult curaj pentru eventualele proiecte de restaurare din viitor”, anunță inimoșii și pasionații membri ai Retromobil Club România, singurii păstratori ai Patrimoniului auto românesc sau european.

retromobil, club, masina
Alfa Romeo SPIDER, fabricată in anul 1978. Foto credit Retromobil Club România.

Evenimentul Străzi deschise se desfășoară în mai multe weekenduri din perioada 30 aprilie-16 octombrie și este organizat de PMB și ARCUB.

 

Cookies