În weekend, tehnologia ne dă întâlnire în București și va fi mai ceva ca-n Matrix. Printre alte chestii tari, bătăile inimii tale sunt transformate în valuri

18 nov. 2022
1461 Afișari
În weekend, tehnologia ne dă întâlnire în București și va fi mai ceva ca-n Matrix. Printre alte chestii tari, bătăile inimii tale sunt transformate în valuri
.În weekend, Tehnologia ne dă întâlnire în București și va fi mai ceva ca-n Matrix. Printre alte chestii tari, vezi cum o instalație îți transformă pulsul în valuri. Foto credit: Petru Cojocaru.

The Somatist, The Entropist & The Skeptic este o expoziția interactivă care vorbește despre responsabilitatea pe care ar trebui să o avem în relația noastră cu tehnologia. Evenimentul se vede/trăiește între 19 noiembrie – 20 decembrie la Rezidența9, în București, iar ce ne așteaptă ține de domeniul fantasticului. Veți putea să vă monitorizați vizual și sonor pulsul cardiac, care va fi transformat în valuri sau interpretat de replici ale unor frunze. Gesturile vor deveni frame-uri și frecvențe sonore într-o lucrare video creată în colaborare cu un algoritm de inteligență artificială. Mai jos, interviu cu Sabina Suru, unul dintre artiștii care a inițiat acest proiect de cercetare și producție artistică semnat de Asociația Qolony.

Vernisajul expoziției The Somatist, The Entropist & The Skeptic va avea loc sâmbătă, 19 noiembrie, începând cu ora 18.00, la Rezidența9 din București (Str. Ion Luca Caragiale 32). „The Somatist, The Entropist & The Skeptic” aduce în discuție dinamica dintre control și lipsa lui, capacitatea pe care o avem de a acționa asupra lumii, tehnologiei, naturii, speciilor și a bias-urilor care derivă din acestea”, spune Floriama Cândea, directorul artistic al proiectului.

Foto credit: Daliana Iacobescu.

Vom explora felul în care reacționam la noile tehnologii prin intermediul unor instalații interactive; totul ca o joacă”

Proiect de cercetare și producție artistică al Asociației Qolony,The Somatist, The Entropist & The Skeptic îi are în spate pe artiștii Floriama Cândea, Sabina Suru & Andrei Tudose și Cătălin Crețu, alături de programatorul Cristian Balaș. Aceștia propun o explorare a felului în care oamenii reacționează la noile tehnologii și, prin intermediul unor instalațIi interactive ce utilizează mai multe tipuri de tehnologii devenite uzuale – cum sunt algoritmii de machine learning, de manipulare generativă a imaginii și a sunetului, computer vision sau senzorii de înregistrare a unor date fiziologice -, preiau date (imagini sau parametri ai stărilor noastre fizice ori emoționale) pe care le fac vizibile în feluri neașteptate.

Sabina Suru este adeptul unei abordări obiectuale a fotografiei, respectiv holografiei, argentice și alternative, având fundament în pictură și multimedia. Foto credit: Andrei Tudose.

Veți interacționa cu obiecte care se vor mișca în funcție de stările voastre fizice și emoționale”

B365.ro: Nu prea mă pricep la tehnologie, de aceea vreau să-mi traduci tot ce se va întâmpla. Am înțeles că expoziția va fi un amestec de artă, științe sociale și tehnologie. Concret, ce va simți și va vedea publicul, ce va înțelege, ce v-ați propus?

Sabina Suru: “Vă așteaptă o succesiune de instalații interactive, în care toate obiectele din expoziție vor fi activate de public. Participanții vor fi generatori de conținut. De exemplu, avem o lucrare video al cărei conținut depinde în totalitate de interacțiunea cu publicul. Veți atinge obiecte care reacționează la pulsul cardiac, de exemplu. Există niște senzori și oamenii vor interacționa cu acești senzori; vor fi obiecte, pe care este posibil ca mulți să le recunoască din mediul medical, și care vor încorpora stimulii fiziologici. Sau veți interacționa cu o obiect mai mare, cu o cameră video, de exemplu. Camera va prelucra imaginile prelevate și va genera un video în care, practic, participanții vor fi cei care vor construi efectiv materialul din aproape în aproape. Altfel spus, veți interacționa cu obiecte care se mișcă în funcție de stările voastre fizice și emoționale”.

Foto credit: Daliana Iacobescu.

Toate instalațiile acestea au și rolul de de a ne ajuta să conștientizăm responsabilitățile pe care le avem în interacțiunea noastră cu tehnologia”

B365.ro: Ne vom simți ca-n Matrix?

Sabina Suru: “Cu siguranță că va fi mult mai drăguț decât ceea ce se întâmplă în Matrix. Ne dorim ca toată lumea să vină, să interacționeze și să îi și placă. Toate instalațiile acestea au și rolul de a atrage puțin atenția, de a ne ajuta să conștientizăm responsabilitățile pe care le avem în interacțiunea noastră cu tehnologia. Pentru că, de cele mai multe ori, interacționăm când avem un scop precis, pentru că vrem să ajungem pe site-ul X, de pildă. Doar că trebuie să primim o serie de ok-uri, de cookies-uri. Sunt foarte multe lucruri pe care nu le conștientizăm în interacțiunea noastră cu tehnologia de zi cu zi, pentru că avem un scop clar și vrem să trecem mai repede peste chestiile care ni se cer. Credem că sunt niște ciurucuri puțin importante, dar trebuie să știm că ele există și să fim conștienți când dăm un simplu click. Ele pot să schimbe chiar și modul în care interacționăm între noi, ceea ce nu este total greșit, dar important este să fim conștienți și responsabili. Tehnologia ne ajută, dar trebuie să ne-o și asumăm”.

Foto credit: Andreea Săsăran.
„Românii sunt receptivi la tot ceea ce este nou, dar puțin reticenți”

B365.ro: Cum reacționăm la noile tehnologii? Am văzut că este și un proiect de cercetare, nu doar unul de producție artistică.

Sabina Suru: “Am avut și o componentă de cercetare sociologică, din care am constat că oamenii din România sunt receptivi la tot ceea ce este nou, dar puțin reticenți. Ar vrea să aibă un fel de siguranță, vor să testeze noi tehnologii, dar vor și să se simtă în siguranță. Și atunci se raportează mult la altcineva, la exemplul internațional”.

„Gesturile vor deveni frame-uri. Vezi o instalație care face parte dintr-un algoritm de învățare asumată”

B365.ro: Cum ne vom monitoriza vizual și sonor pulsul cardiac care va fi transformat în valuri?

Sabina Suru: “Va există un clip cu un senzor în care vor băga un deget, senzorul acesta le monitorizează pulsul și declanșează o paletă care pur și simplu mișcă valurile într-un acvariu. Undele vor fi ca ritmul inimii, dar în același timp datele merg la un algoritm realizat de Cătălin Crețu, care le va monitoriza. Gesturile care devin frame-uri sunt dintr-o altă instalație care face parte dintr-un algoritm de învățare asumată. Cadrele vor genera câteva secunde de video pentru fiecare persoană care participa și fiecare dintre cadre primește un cod Hash, un cod criptografic care atestă locul invariabil al persoanei din acel video. Eu de exemplu nu voi putea să scot un cadru din acel video, participantul are controlul total asupra lucrării”.

Foto credit: Daliana Iacobescu.
„Mi-aș dori ca publicul să vină la expoziție, oamenii să fie jucăuși și fără teamă și poate că își vor schimba ideile pe care le au despre tehnologie și despre cum se raportează la ea”

B365.ro: Cum v-a venit această idee și de ce se numește The Somatist, The Entropist & The Skeptic?

Sabina Suru: “Titlul a fost ideea Floriamei Cândea și a plecat cumva de la relația echivocă pe care o avem cu tehnologia, pentru că ne face viața mai ușoară, dar în același timp sunt multe părți din ea pe care nu le înțelegem. Și atunci există o micuță componentă sceptică, temătoare”.

B365.ro: De ce să vină lumea la această expoziție de instalații cu totul extraordinară?

Sabina Suru: “Cel mai mult mi-aș dori să vină cei care vor să iasă din zona pasivă de experiență a artei, să devină activi nu doar pe partea de experiență ci și pe cea de creație. Mi-aș dori să vină, să fie jucăuși și fără teamă și poate că își vor schimba ideile pe care le au despre tehnologie și despre cum se raportează la ea. Eu, de pildă, lucrez cu tehnologii mai vechi, mai mult decât cu cele noi. Lucrez de exemplu cu fotografie argentică, alternativă, cu holografie argentică. Sunt tehnologii foarte vechi pe care eu le activez într-un discurs artistic, mai degrabă decât in unul tehnologic. Și atunci mă simt într-o postură foarte similară cu cea a publicului care va veni și nu va ști la ce să se aștepte. Așa mă simțeam și eu la începutul proiectului. Pentru mine experiențele cu instalațiile au fost foarte interesante și îmbogățitoare. Îmi doresc să vină lumea și să fie și pentru ea la fel. Eu m-am simțit ca un copil care-a primit o jucărie nouă pe care a trebuit să o descopăr. Ia să văd dacă dau dintr-o mână ce se întâmplă, dacă dau din două ce se întâmplă? Dacă alerg un pic înainte să activez senzorul de puls ce se întâmplă, fac valuri mai mari? Totul ține de o abordare ludică”.

The Somatist, The Entropist & The Skeptic” ne reamintește că există motive întemeiate de a fi sceptici față de un viitor profund tehnologic”

The Somatist, The Entropist & The Skeptic” ne propune să ne imaginăm ca locuitori nu doar ai unei vieți umane, ci ai unui ecosistem în care țesături complexe de vulnerabilitate și responsabilitate coexistă între noi și tehnologie, între noi și alte specii. Propune, desigur, o viziune speculativă asupra lumii, dar ne reamintește că există motive întemeiate de a fi sceptici în măsură egală față de un viitor profund tehnologic sau față de absolutismul antropocenic, ne reamintește că suntem responsabili de felul în care ne poziționăm în relație cu lumea care ne înconjoară, responsabili de istoriile specifice care se creează din această relație”, spune Floriama Cândea, directorul artistic al proiectului.

Artiștii au creat un un prim video generativ, ale cărui cadre au fost folosite pentru rafinarea algoritmului de machine learning care va fi prezentat în instalația finală

Pentru instalațiile prezentate în cadrul expoziției The Somatist, The Entropist & The Skeptic, Asociația Qolony a lansat în primăvara acestui an o invitație la dialog și participare, în cadrul unui eveniment intitulat sugestiv „Art Clinical Tests”. Timp de o săptămână, artiștii Floriama Cândea, Sabina Suru & Andrei Tudose și Cătălin Crețu au putut testa atât premisele teoretice ale proiectului, cât și tehnologiile pe care au ales să le folosească pentru dezvoltarea instalațiilor artistice, respectiv gradul de implicare posibil al publicului. O parte dintre instalațiile dezvoltate în urma sesiunii de „Art Clinical Tests” au fost prezentate publicului în perioada 12-18 septembrie, în cadrul festivalului Simultan din Timișoara, unde artiștii implicați în proiect au avut ocazia să testeze interactivitatea și implicarea publicului, dar și de a aduna date noi. Astfel, a fost creat un prim video generativ, ale cărui cadre au fost folosite pentru rafinarea algoritmului de machine learning care va fi prezentat în instalația finală.

Una dintre instalațiile Floriamei Cândea se poate viziona până pe 31 octombrie la Complexul Muzeal din Arad în cadrul Media Art Festival, iar Sabina Suru & Andrei Tudose, respectiv două inteligențe artificiale, care îi reprezintă stilistico-textual, compun o instalație care a fost expusă la Celula de Artă. Mai multe detalii despre eveniment aici: Facebook | Instagram

***

Asociația Qolony – Colonia pentru artă și știință este o asociație culturală ce funcționează ca agregator al unei comunități mixte de profesioniști ai unor discipline diferite, de la artiști contemporani, cercetătorii științifici, specialiști în diverse tehnologii, uniți de pasiunea pentru practici interdisciplinare și pentru creativitatea pe care acestea o generează. Proiectele asociației vizează importanța practicilor colaborative, atât pentru stimularea creativității și dezvoltării personale, cât și pentru bunăstarea curentă și viitoare a societății.

Floriama Cândea cercetează utilizarea și potențialele căi de experimentare cu noi tipuri de medii, cum ar fi țesuturi și culturi biologice vii că suport artistic (ex. kombucha) și tehnici fotografice alternative. În general, atât conceptele, cât și procesele sale de lucru utilizează estetică imaginilor științifice (scheme de clasificare vizuală, fotografii macro modificate) și a unor instrumente de cercetare științifică care pot fi convertite în practici artistice (decelularizare, materiale biocompatibile, procese chimice etc.).

Sabina Suru & Andrei Tudose lucrează la granița dintre artă, științe sociale și tehnologie. Sabina este adeptul unei abordări obiectuale a fotografiei, respectiv holografiei, argentice și alternative, având fundament în pictură și multimedia, în timp ce Andrei a activat mulți ani în domeniul cifrelor, sociologiei și marketing. Proiectele lor abordează teme precum viziune instrumentată, surveillance, spațiu privat vs. public, identitate digitală și obiectivizare, prin colaborări cu practicieni din diverse domenii, precum cercetare științifică, dans contemporan și muzică.

Cătălin Creţu are o dublă formare – inginer în profilul electromecanic şi muzician. Are o creaţie bogată în care se regăsesc lucrări în diferite genuri, de la muzică de cameră, corală şi opusuri simfonice la muzică electronică, muzică asistată de calculator, instalații, lucrări multimedia interactive, etc. A publicat articole și studii de specialitate și este cercetător ştiinţific la Centrul de Muzică electroacustică şi Multimedia și cadru didactic asociat al Universității Naționale de Muzică din București, membru al Uniunii Compozitorilor și Muzicologilor din România și director executiv al Festivalului de Arte Noi InnerSound.

***
The Somatist, The Entropist & The Skepticeste un proiect co-finanțat de AFCN. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Partener de cercetare: Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare pentru Fizică Materialelor Parteneri culturali: Rezidența BRD Scena9, SIMULTAN Festival, Atelierele Malmaison, CESI – Centrul de Excelenţă în Studiul Imaginii.

Cookies