În weekend , “Franțuzoaicele” ne dau rendez-vous la Șosea, în Micul Paris. Nu rata expoziția de mașini retro-chic din București!

15 iul. 2022
1011 Afișari
În weekend , “Franțuzoaicele” ne dau rendez-vous la Șosea, în Micul Paris. Nu rata expoziția de mașini retro-chic din București!
În week-end , “Franțuzoaicele” ne dau rendez-vous la Șosea, în Micul Paris bucureștean. Nu rata expoziția de mașini retro-chic din acest week-end

Mașinile pe care le vedeți în filmele cu Louis de Funes, exemplarul Renault Fuego pe care Zoe Ceaușescu l-a primit cadou de nuntă de la părinții săi și multe, multe alte mașini de fabricație franceză, care au marcat evoluția fenomenului automobilistic în ultima sută de ani, ne dau rendez-vous la Șosea, pe Kiseleff. Retromobil Club România filiala București ne invită sâmbătă, 16 iulie, 2022, la expoziția Mașinile Bucureștilor- Franțuzoaicele Orașului, un eveniment cultural care se desfășoară în cadrul programului “Străzi deschise”, inițiat de PMB și ARCUB. Accesul este liber și gratis, fraternite, egalite, liberte. Cetățeni ai Republicii Savoir Vivre! Ne vedem sâmbătă pe Kiseleff, în tronsonul cuprins între Restaurantul Doina și Muzeul de Geologie, de la orele 12.00-16.00. Vive la France!

Franțuzoaicele Renault, Citroen și Peugeot sunt atât de iubite și de răsfățate de stăpânii lor de la Retromobil Club România, încât nu au cum să îmbătrânească, deși unele au chiar și aproape o sută de ani. Arată ca noi. În acest week-end, celebrăm Republica Franceză prin evocarea aportului sau incontestabil la dezvoltarea fenomenului automobilistic mondial, dar și mașinile franceze din Micul Paris, din vremea Belle Epoque, când boierii nostri se purtau și se motorizau după moda pariziană. Mai jos, interviu cu Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club Filiala București. Informații utile și poveste frumoasă, ca să știți exact după ce franțuzoaice să vă uitați.

masina, retromobil
Citroen DS 21 P ALAS. Foto credit Retromobil Club România.
Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club Filiala București. Foto credit Serban Cornaciu.

Expoziția are o selecție unică de mașini fabricate în ultima sută de ani în Franța

Șerban Cornaciu: “Din anul 1770, anul în care căpitanul armatei franceze Nicolas-Joseph Cugnot a realizat primul vehicul autopropulsat cu puterea aburilor, Franța nu a încetat să ne uimească prin curajul, creativitatea și inteligența soluțiilor cu care a contribuit la dezvoltarea a ceea ce a fost denumit automobil din anul 1884; asta după ce, tot un francez, Eduard Delamare-Deboutteville, a construit primul automobil propulsat cu un motor pe bază de petrol”.

retromobil, masina
Peugeot 402. Foto credit Retromobil Club România.
detaliu, masina, retromobil
Peugeot 402 10. Foto credit Retromobil Club România.

Șerban Cornaciu: “Expoziția are o selecție unică, pornim în căutarea originii automobilului. Fără Franța, automobilul nu ar fi arătat așa cum arată el în zilele noastre. Mergem undeva la 1770 când, probabil, din dorința de a se deplasa mai repede în teritoriile coloniilor foarte întinse, francezii vin cu o inovație care va schimba radical lumea; este vorba despre un autovehicul autopropulsat cu abur inventat de Joseph Cugnot. Lucrurile încep să prindă o viteză deosebită când ne apropriem de sfârșitul secolului al XIX-lea; atunci apare automobilul așa cum îl cunoaștem azi, cu motor pe benzină, asta în anul 1884. Această efervescență care exista în Franța acelor ani face ca lucrurile să evolueze foarte repede, gândiți-vă că Franța în anul 1913 număra cam 30 de producători de mașini și era leader mondial după numărul de bucăți fabricate”.

masina, retromobil
Citroen SM. Foto credit Retromobil Club România.

Baronul Bellu, cel care a adus primul automobil în București și în România; la moartea sa, gura lumii a compus o rimă: “A murit Baronu’ Bellu / cel cu Automobellu”

Șerban Cornaciu: “Legătură României cu Franța, din punct de vedere automobilistic, începe în anul 1889 cu primul autovehicul care vine la București. Este prima mașină din România și i-a aparținut Baronului Barbu Bellu. Era un Peugeot. După ce automobilul a circulat mulți ani în București proprietarul său moare, iar românii fabrică pe loc un titlu, în stilul lor caracteristic: “A murit Baronu’ Bellu, cel cu automobellu”.

citroen traction avant
Citroen Traction Avant. Foto credit Retromobil Club România.
Cea mai inovativă mașină din istorie, franțuzoaica Citroen Traction Avant vine la Șosea; a fost automobilul rezistenței franceze

Șerban Cornaciu: “În perioada antebelică și interbelică, Franța împinge lucrurile în față, cu peste 30 de ani față de momentul la care evoluau ceilalți producători, odată cu apariția modelului Citroen Traction Avant. Avem un exemplar în expoziția de pe Kiseleff și acest model este considerat a fi până în zilele noastre drept cea mai inovativă mașină din istorie. Este modelul care, practic, pune bazele standardelor de confort și de construcție ale automobilului contemporan; o mașină mai ușoară cu 25% față de cele din categoria sa, foarte ușor de manevrat, care se deplasa cu o mare vioiciune pe drumurile destul de rele ale Franței. Se deplasa remarcabil și pe teren accidentat, ca dovadă că modelul a fost folosit de rezistența franceză în perioada de ocupație nazistă”.

citroen
Citroen 2CV 198 8, Foto credit Retromobil Club România.
Când au ocupat Parisul, naziștii au lăsat Mercedesul pentru o franțuzoaică, Citroen Traction Avant

Șerban Cornaciu: “Fabulos este ce au făcut germanii când au ocupat Franța. Când au descoperit aceste mașini la Paris, deși ei făceau parte dintr-o națiune motorizată și veneau cu Mercedesuri, au uitat de marca lor națională, de Mercedes. Au folosit ani la rând acest model francez care, de fapt, era diferit de ceea ce știau ei, asta i-a făcut să uite de Mercedes. Avea tracțiunea în față, avea suspensiile independente, era mult mai ușoară, mult mai joasă și mai așezată pe șosea; de aceea s-a fabricat și peste Canalul Mânecii. Gândiți-vă că în inima regalității britanice, în anii ’30, ’40, englezii descoperă acest model francez și decid să-l asambleze. Modelul este asamblat în UK până în anii ’50, și asta pentru că era o mașină revoluționară”.

Alpine v6 Turbo, foto credit Retromobil Club România.
Renault 10 major, Foto credit Retromobil Club România.
Renault 10 major. Foto credit Retromobil Club România.
Renault, Peugeot și Citroen, companii cu o vechime de peste 100 de ani

B365. ro: Deci mitul că germanii au cele mai tari mașini nu este chiar adevărat?

Șerban Cornaciu: “Germania a fost inovativă și este în continuare inovativă, dar salturile care au fost făcute în dezvoltarea automobilului nu au fost făcute neapărat de germani. La 1900, cei trei mari producători de automobile consacrați francezi existau. Exista Renault, al lui Louis Renault, exista Peugeot, al lui Armand Peugeot, și exista Citroen, al lui Andre Citroen. Sunt companii care au peste 100 de ani. În zilele noastre ne întâlnim tot cu Citroen, în această evoluție a automobilului francez. Ne oprim la modelul Citroen DS. A fost proiectul în care o echipă multidisciplinară a venit cu un automobil cu mult înaintea vremii sale; vorbim de anii 1955-1965, când sunt lansate două modele pe care le vedeți în toate filmele cu Louis de Funes”.

Citroen DS 21. Foto credit Retromobil Club România. „Mașina pe care o vedeți în filmele cu Louis de Funes, primul automobil la care faruririle virează după direcția volanului”.
Citroen DS, mașina pe care o vedeți în filmele cu Louis de Funes, primul automobil la care faruririle virează după direcția volanului

Șerban Cornaciu: “Citroen DS este acea mașină care are un aspect de barcă și care, practic, plutea pe șosea. Echipa multidisciplinară care-a creat-o a contactat un sculptor, pe Flaminio Bertoni, un car designer faimos care a participat și la dezvoltarea proiectului Citroen Avant. La modelul DS 21 au venit cu o echipă de ingineri de aviație, de aici cumva și saltul incredibil pe care l-a făcut acest model. Atunci au fost lansate pe piață farurile care urmăresc șoseaua. Mașina lua curbele și farurile virau după direcția volanului, astfel încât șoferul, când intră în curbă, să aibă lumina pe traiectoria pe care merge. Are suspensie hidropneumatică reglabilă și a apărut din motiv că drumurile Franței în anii ’60 nu erau extraordinare. Avem două exemplare în această expoziție”.

Citroen DS 21 ALAS. Foto credit Retromobil Club România.
Renault 12, modelul care a pus România pe roți

Șerban Cornaciu: “Pentru anii ’70, în expoziția noastră vom prezenta două modele de Renault 12. Sunt originalele unui proiect care a pus România pe roți, prin acea licență achiziționată de stat. Mașina s-a produs la noi timp de 35 de ani și se numea Dacia 1300. Vom expune originalul. Multă lume spune acum că această licență a fost aleasă de Ceaușescu, în urma vizitelor pe care Generalul Charles de Gaulle le-a avut în București și pentru că cei doi erau apropiați, într-un fel. Ambii erau antisovietici, ambii erau antiamericani, rezonanța dintre ei a fost bună și lucrul acesta este consacrat de istorie. Alegerea României pentru Renault 12 a fost extraordinară; a fost mașina potrivită cu care să construiești o națiune. Pentru că era o mașină cu care te puteai deplasa foarte ușor, pe care o puteai repara în stradă cu o șurubelniță cu o sârmă, cu un clește; proiectul acesta a ajuns în foarte multe țări, vorbim de Turcia, de America de Sud”.

renault
Renault 12 automatic. Foto credit Retromobil Club România.
Multă lume spune acum că această licență a fost aleasă de Ceaușescu, în urma vizitelor pe care Generalul Charles de Gaulle le-a avut în București și pentru că cei doi erau apropiați, într-un fel. Foto credit Wikimedia.
Mașina lui Zoe Ceaușescu a fost cumpărată de un colecționar român la o licitație în Franța; a fost bătaie pe Renault Fuego, s-a dat cu 20.000 de euro

Șerban Cornaciu: “Mai avem două exponate care fac parte din proiecte foarte longevive, Citroen 2CV, pe care-l vedeți în filmele din seria Jandarmul, acel automobil cu care călugărițele din film au tot felul de deplasări amuzante în teren accidentat. A fost un model pe care Franța l-a fabricat din anul 1948 și până în 1992. Sunt 52 de ani. Mașina Zoei Ceaușescu ne îndreaptă către anii ’80 și are o poveste cu totul specială în spate”.

Renault Fuego, masina care i-a aparținut Zoei Ceauescu a fost cumparata de un colectionar român din Franta, de la Licitatie. Foto credit Retromobil Club România.
factura, zoe
Factura primita de Zoe Ceausescu de la fabricant. Foto credit Retromobil Club România.

Povestea franțuzoaicei al cărei covrig a fost învârtit de Zoe Ceaușescu o puteți afla integral mâine, direct de la Expoziția de la Kiseleff, dar și aici, pe platforma B365.ro. Să ne trăiască franțuzoaicele!

Cookies