ARHIVA B365

În ce condiţii vor fi ridicate DIN NOU maşinile parcate neregulamentar. PROIECT ÎN PARLAMENT

Înalta Curte a stabilit că procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative, constând în ridicarea vehiculelor staționate/ oprite neregulamentar pe partea carosabilă, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale. Ca urmare a hotărârii Înaltei Curți, Primăria Sectorului 1 a chemat în judecată Guvernul și Ministerul de Interne, solicitând instanței de judecată să oblige aceste instituții să adopte regulamentul de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar.

Guvernul este obligat printr-o decizie a instanţei, luată în urma demersurilor făcute de Primăria Sectorului 1, să adopte, în regim de urgență, regulamentul de ridicare a mașinilor parcate neregulamentar. Deşi hotărârea judecătorească nu este definitivă, Primăria Sectorului 1 va solicita Executivului să adopte rapid acest regulament, pentru „decongestionarea traficului și siguranța pietonilor”. În Sectorul 1 nu se mai ridică mașinile parcate neregulamentar din mai 2015, după decizia ICCJ. Detalii, aici. 

Între timp, un proiect de lege, depus recent la Parlament, modică și completează OU 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, cu scopul de a stabili în mod clar și la nivel de lege situațiile particulare în care un autovehicul poate fi ridicat de autorități, informează profit.ro. 

„Am observat că anumite administraţii publice locale se „agită” şi grăbesc Guvernul României să redacteze cât mai repede normele de aplicare în ceea ce priveşte dispunerea măsurii de ridicarea a vehiculelor staţionate neregulamentar.

Se doreşte redeschidea sezonului de „vânătoare”.

Din acest motiv am decis să modific articolul de lege care reglementează cazurile în care poliţia poate dispune ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar. Acest aspect nu are nicio legătură cu regulamentul de aplicare a măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar.

Nu va fi posibilă ridicarea vehiculelor staţionate neregulamentar până când Guvernul României nu va redacta normele de aplicare pentru dispunerea acestei măsuri. Aceste norme vor reglementa ceea ce reglementau hotărârile de consiliu local, adică cine se ocupa cu ridicarea vehiculului, care este
procedura de ridicare, unde se face depozitarea şi cât costă, etc.

Acest proiect de lege NU elimina şi nu ar avea cum să elimine normele de aplicare pentru că acestea sunt expres prevăzute de lege – alin. (3), art.64.

Acest proiect de lege reglementează doar condiţiile în care poliţia poate să dispună măsura ridicării vehiculului.

Modificarea legislativă iniţiată de mine este o veste bună pentru toţi şoferii din marile oraşe.

În prezent articolul 64 din OUG 195/2002 specifică doar o singură condiţie pentru dispunerea ridicării vehiculelor şi anume că acestea să „staţioneze neregulamentar”.

Aceasta formulare este foarte vagă, dispunerea măsurii de ridicare a vehiculelor staţionate neregulamentar trebuie să apară în cazuri bine justificate.

Limitarea dreptului de proprietate asupra unui bun, chiar şi pentru o scurtă perioadă de timp, trebuie să reprezinte o măsură excepţională”, a transmis senatorul Mihai Alfred Laurentiu, într-un mail la redacţie. 

În prezent, legislația privind ciculația pe drumurile publice stabilește că Poliția Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor staționate neregulamentar pe partea carosabilă, că depozitarea vehiculelor în locuri special amenajate este efectuată de către administrațiile publice locale sau de către administratorul drumului public, iar contravaloarea cheltuielilor pentru ridicarea, transportul și depozitarea vehiculului staționat neregulamentar este suportată de către deținătorul acestuia.

Legea arată că ridicarea vehiculelor dispusă de Poliția Rutieră este realizată potrivit procedurii stabilite prin regulament.

Proiectul de lege depus la Parlament elimină necesitatea regulamentului și stabilește în mod exact situațiile care constituie staționare sau parcare neregulamentară.

Astfel, Poliția Rutieră poate dispune ridicarea vehiculelor în următoarele cazuri:

a) vehiculul staționat se află în zona de acțiune a indicatorului „Staționarea interzisă” însoțit de panoul adițional „Ridicare autovehicule parcate neregulamentar”;

b) vehiculul staționat blochează partea carosabilă de natură să împiedice desfășurarea circulației rutiere pentru cel puțin o bandă de circulație pe sens;

c) vehiculul staționează pe partea carosabilă în locurile în care se interzice depășirea;

d) vehiculul staționează în intersecții, inclusiv în intersecțiile cu circulație în sens giratoriu;

e) vehiculul obstrucționează sau blochează căile de acces la proprietatea publică sau privată adiacentă drumului public;

f) vehiculul împiedică sau blochează accesul la pistele pentru biciclete;

g) vehiculul staționează în stațiile mijloacelor de transport public de persoane;

h) vehiculul staționează neregulamentar pe partea carosabilă în afara localităților.

Prin urmare, autoritățile vor trebui să instaleze panouri cu indicația „Ridicare autovehicule parcate neregulamentar” în spațiile respective, iar locurile exacte în care vor fi instalate vor fi stabilite de către administratorii drumurilor publice în coordonare cu Poliția Rutieră din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române.

„Ridicarea vehiculelor a devenit o problemă reclamată de numeroși cetățeni, fapt agravat de lipsa locurilor de parcare în număr suficient, în special în cadrul marilor orașe. Practica măsurii de ridicare a acelor autovehicule staționate neregulamentar a ajuns să genereze abuzuri realizate de către cei care pot să dispună aceasta măsură, manifestând în cele mai multe cazuri exces de zel. Măsura dispunerii ridicări autovehiculelor trebuie să fie una excepțională, îndreptată asupra acelor autovehicule care într-adevăr blochează circulația rutieră sau constituie un pericol pentru aceasta”, sunt argumente pentru susținerea proiectului de lege.


Recomandarile noastre

Parteneri

Back to top button