În străvechea mahala adunată în jurul Bisericii Precupeții Vechi, pe strada Mihai Eminescu, la numărul 151, există o casă impozantă, cu termopane – ce-i drept – transformată în pagodă chinezească. O modestă placă pe zid îi spune trecătorului atent să o descifreze că acolo a trăit și a cântat faimoasa pianista Cella Delavrancea.
Alături, în aceeași curte, o clădire monument istoric trece aproape neobservată. A fost locuința Henriettei Delavrancea-Gibory, sora Cellei Delavrancea, una dintre primele arhitecte ale țării. Astăzi, la Make Bucharest Great Again, un proiect B365.ro dedicat salvării patrimoniului orașului, două case surori depun mărturie pentru felul în care ne îngropăm trecutul și identitatea de parcă nu le-am fi avut niciodată.
Uneori, numai uneori, casele frumoase și trainic alcătuite își iau revanșa de la trecerea timpului: supraviețuiesc celor care le-au construit, le-au locuit și le-au însuflețit. Când intri însă în restaurantul chinezesc deschis la parterul casei Cellei Delavrancea, nimic nu te ajută să-ți imaginezi că acolo se întâmplau concerte de pian, reuniuni cu cele mai strălucite personalități ale Bucureștiului. Totul este modificat, recompartimentat și pare a fi made în China dintotdeauna. De altfel, și despre casa lui Luchian, transformată în băcănie cu slănină de Mangalița am scris aici.
Înainte de anul 1989, casa Cellei Delavrancea era un spațiu magic în care se respira aerul interzis al libertății. Prieten al Cellei Delavrancea, Mihai Șora își amintea într-o postare pe Facebook: “Obișnuiam să merg în casa Cellei Delavrancea, nu departe de locuința mea, pe strada Eminescu, după cum dumneaei trecea pe la mine, în Jules Michelet. Și – curios lucru – amintirile mele păstrează verva ei uluitoare, însuflețirea, umorul, inteligența – mai mult decât orice acord de pian. Cella ținea la mine și nu ezita să mi-o arate. O prietenie intelectuală, dar și un fel de atașament familial, senzitiv: mă simțea ca fiind de pe aceeași orbită, din aceleași timpuri, unul care cunoștea și respecta ceea ce ea iubise. De multe ori, stând împreună în toiul nopții, în inima unui București mohorât și fără vlagă (căci eram amândoi păsări de noapte, iar vizitele aveau loc seara, târziu), m-am întrebat cum ar fi trăit o asemenea făptură într-o țară normală, o țară care își prețuiește oamenii de seamă, le cultivă înzestrările și talentul”.
Cum au fost timpurile în care a trăit și a iubit Cella Delavrancea? Fiica cea mai mare a scriitorului și fostului primar al Bucureștiului, Barbu Ștefănescu Delavrancea, s-a născut pe vremea lui Carol I, a făcut parte din cercul intim al Reginei Maria, și a supraviețuit dictaturii comuniste. Pianistă de excepție, Cella Delavrancea a fost prietenă cu Ion Luca Caragiale, Alexandru Vlahuță, Nicolae Grigorescu, Nicolae Titulescu, Brâncuși, Enescu, Rainer Maria Rilke și lista este foarte lungă, pentru că nu este personalitate marcantă a secolului XX pe care Cella Delavrancea să nu o fi cunoscut.
Frumoasă și extrem de talentată, Cella Delavrancea a cântat cu George Enescu la Castelul Peleș și a locuit o vreme în casa lui Caragiale din Berlin. I-a cântat lui Nenea Iancu până în ultima lui clipă valsuri de Chopin, ca să-i aline exilul, singurătatea și dorul de țărișoară.
Pianistă, scriitoare, profesoară de pian la Conservatorul din București, pedagog cu har, Cella Delavrancea i-a avut elevi pe Nicolae Licăreț, Dan Grigore și Radu Lupu. De o frumusețe celebră în perioada interbelică, Cella Delavrancea a fost căsătorită cu diplomatul Virgil Țâlea, cu bacherul Aristide Blanc – despre al cărui palat am scris aici – și cu Philippe Lahovary. A avut o legătură pasională cu Nae Ionescu și a trăit până la vârsta de 104 ani ca să le vadă pe toate. După moartea sa, în anul 1991, moștenitorii săi au vândut casa din mahalaua Precupeții Vechi în care s-a scris istoria boemei bucureștene. Templul muzicii a devenit pagodă chinezească.
Din loc în loc, pe strada Mihai Eminescu, câte o casă veche neîngrijită, mai amintește de mahalaua negustorilor în care a trăit Cella Delavrancea, Precupeții Vechi. La câțiva pași de ea trecea Podul Târgului de Afară, Calea Moșilor de azi, care leagă centrul orașului de Obor.
“Orașul era zgomotos în alt fel decât azi, mai pitoresc. Precupeți, cu cobilița proptită pe umeri, purtând coșuri mari, treceau pe ulițe, în pas de buestru sacadat din cauza greutății și-și strigau marfa. Pescarul striga șalău proaspăt, șalău, șalău, în gura mare. Femeia cu lapte covăsit vocaliza ascuțit apoi dulce covăsilaa, aa, aa. Două vase de lemn rotunde și joase, cu capac, îi atârnau de cobiliță. Deschidea jumătate de capac și se zărea covăsila, în valuri mici și sidefii, scoasă, după învoială, cu lingura de lemn. Bragagii, încinși cu șorț, țînând cofa în mâna stângă, anunțau tare cu litera “r” înzecită: bragă rece, rece, bragă, rrrrece. Cel mai distins era grecul, purtând pe burtă o tavă cu zaharache, pistil (pastă presată de prune), smochine și curmale înșirate pe bețe, fisticuri într-un borcan mare”, Cella Delavrancea, Memorii, “Dintr-un secol de viață’”, Editura Eminescu, 1987.
“Se poate citi clar intenția de ordonare a compoziției fațadelor, prin orizontalele bosajelor ce bordeaza casa de la soclu până la cornișa cu ornamente. Registrul superior al casei se răsfață decorativ prin casetele cu profilaturi ritmate de elementele de structură ale acoperișului, fiind îmbogățit cu motive florale și basoreliefuri în dreptul ferestrelor. S-ar putea spune că există o savuroasă justapunere între chipul riguros construit al exteriorului și fervoarea creativă pe care ne-o putem închipui că o ascunde interiorul, în vremea în care aceste spații erau însuflețite de Cella Delavrancea”, Andreea Mihaela Chircă, casedemuzicieni.ro.
În aceeași curte a restaurantului chinezesc de azi și-a proiectat locuința în anul 1925, sora Cellei, arhitecta Henrietta Delavrancea-Gibory. “Aruncând privirea în imediata apropiere, la numărul 149, descoperim în aceeași curte casa arhitectei Henrietta Delavrancea-Gibory, sora Cellei, care prin proiectarea propriei locuințe în anul 1925 oferă primele indicii încă timide despre ce va însemna direcția modernismului temperat în arhitectură, adaptată contextului românesc. Una lângă alta, muzica și arhitectura împărțeau același spațiu. Modul actual de funcționare și arhitectură casei Cellei Delavrancea au fost afectate de intervenții recente neconforme”. Andreea Mihaela Chircă, casedemuzicieni.ro.
Henriette Delavrancea-Gibory a fost una dintrele primele femei admise la Scoala Superioară de Arhitectură din București, s-a făcut cunoscută în vremea lui Marcel Iancu și Horia Creangă și a avut o contribuție importantă la formarea școlii de arhitectură modernă românească. Printre alte bijuterii moderniste a proiectat Spitalul Fundeni, Spitalul Filantropia și a ridicat primele vile la Marea Neagră pentru protipendada Bucureștiului. Rămâne personalitatea marcantă care-a făcut din prăfuitul sat de pescari Balcic un paradis arhitectural modernist.
Între anii 1930-1938, Henrietta Delavrancea-Gibory a proiectat la Balcic cele mai frumoase case de vacanță pentru elitele României; unele dintre ele mai există și astăzi. A proiectat Vila Lupoaicei pentru Elena Popovici Lupu și Nae Ionescu, o locuință cochetă de vară pentru poetul Ion Pillat și pictorița Maria Pillat Brateș, Vila Balcica pentru primarul Balcicului, Octavian Moșescu, Vila Cuibul lui Roman, pentru inginerul Roman, Vila avocatului și ministrului Grigore Iunian, Vila cu terase la mare pentru Stelian Popescu, directorul ziarului Universul. Grație prieteniei pe care surorile Delavrancea o aveau cu Regina Maria, Henrietta Delavrancea-Gibory semnează pentru Majestatea Sa două pavilioane în incinta Castelului Cuibul liniștit, Pavilionul de ceai și cel al Grănicerilor.
În anul 1987, Cella Delavrancea a împlinit 100 de ani și a fost sărbătorită de personalitățile culturale ale Bucureștiului.
“Câteva sute de oameni adunați într-o sală de spectacole din București privind-o pe Doamna Cella cu admirație și stimă, în vremuri în care admirația pentru altcineva fusese interzisă de cuplul Ceaușescu, iar stima – cuvânt confiscat de propagandă- luase înfățișarea unui servilism grotesc. Ziua aceea de decembrie a anului 1987, când Cella Delavrancea pășea în Centenar înconjurată de artiști, de corul Madrigal, de prieteni și admiratori, pare astăzi neverosimilă; era un fel de insulă suspendată peste gaura neagră a dictaturii comuniste. Ceva cu totul neobișnuit s-a întâmplat atunci când Doamna Cella a urcat pe scenă, s-a așezat la pian, a rostit câteva cuvinte, apoi a început să cânte, însoțită de tandrețea, de mâinile și atenția grijulie a fostului ei ucenic, Dan Grigore. Atunci toți cei aflați în sală au respirat aerul curat al libertății”, își amintește Mihai Șora.
Dar toate acestea fac parte dintr-un trecut pe care puțini îl mai cunosc sau îl mai recunosc. Casele surorilor Delavrancea ar fi meritat un alt destin, o destinație culturală, un loc din care să ne inspirăm, sa învățăm. Însă rața pe plită în sos chinezesc care ne caracterizează prezentul și-a spus ultimul cuvânt în mahalaua negustorilor, Precupeții Vechi.
„Make Bucharest Great again”vă spune povestea neștiută a clădirilor de patrimoniu din București sau vă prezintă proiecte de arhitectură inovatoare, moderne, revoluționare. Ce am mai scris se află aici: