Născut în 1840, la Munchen, Andreas Daniel Reiser a trăit în România timp de zece ani. În 1872 şi-a deschis un atelier la Giurgiu, unde l-a cunoscut pe Carol Popp de Szathmary. Ajuns în Bucureşti, s-a asociat cu fotograful Boris Bayer, în atelierul pe care cel din urmă îl avea pe podul Mogoşoaia. S-a mai asociat cu diverşi fotografi din Capitală, de-a lungul timpului, pentru ca în cele din urmă să se remarce prin atelierul propriu. După moartea sa, atelierul din Capitală a fost preluat de fiul său şi a rămas deschis până în 1914.
„Fotografiile lui sunt foarte importante pentru istoria Bucureştiului”, după cum a explicat Emanuel Bădescu, bibliotecar la Cabinetul de Stampe al Academiei Române, în cadrul conferinţei susţinută la Muzeul Municipiului Bucureşti, pe tema vieţii şi operei lui Reiser.
Gara de Nord, fotografiată la câteva zile după inaugurare
Gara a fost inaugurată în 1872, sub numele de Gara Târgoviștei- pentru că artera numită în zilele noastre Calea Griviței se numea pe vremea aceea Calea Târgoviștei. În 1888 devine Gara de Nord.
Citeşte şi: Povestea Gării de Nord: unde voia să o mute Ceaușescu și cum se numea la început
Turnul Colţei în 1874
Turnul Colţei, ridicat în secolul XVIII, a fost un obiectiv de seamă al Bucureştiului fiind, de asemenea, cea mai înaltă structură din Capitală în perioada respectivă. Turnul a fost distrus parţial de cutremurul de la începutul secolului următor şi demolat 80 de ani mai târziu. Puteţi consulta o reconstituire virtuală a turnului AICI.
În imagine observăm şi un tramcar, care intrase pe traseu exact în anul realizării fotografiei, după cum a povestit conferenţiarul.
Primele tramvaie, trase de cai, au fost introduse în Capitală în 1872 şi circulau pe rutele Bariera Mogoşoaiei – Calea Moşilor (prin Str. Fântânei, Teatrul Naţional, Sf. Gheorghe, Hotel Atena, Str. Romană), Şoseaua Bonaparte – Calea Călăraşilor (via Şcoala Comercială, Sf. Gheorghe) şi Sf. Gheorghe – Calea Văcăreşti. Tramvaiele trase de cai erau galbene, iar vatmanii aveau uniforme şi şepci roşii. Mai multe detalii despre primele tramcare din Bucureşti găsiţi în articolul Ce reguli trebuiau să respecte birjarii, „taximetriştii” Bucureştiului din secolul al XIX-lea.
Mânăstirea Antim
Imaginea de mai sus este una foarte rară pentru istoria Bucureştiului, după cum a explicat Emanuel Bădescu, întrucât a fost realizată în anul 1860, anul în care au fost demarate lucrările de reparaţii.
Hotelul Frascati în 1905
Iniţial, în acest loc a fost Hotelul Oteteleşeanu, ridicat în 1860, dar distrus de un incendiu în 1872. În 1875, clădirea a fost reparată, fiind deschisă sub numele de Hotel Frascati.
Biserica Stavropoleos
În imaginea de mai sus apare biserica Stavropoleos. Mânăstirea, în momentul realizării acestei fotografii, era în construcţie.
Grand Hotel du Boulevard
Fotografia a fost realizată după anul 1870, explică Emanuel Bădescu.
Clopotniţa lui Brâncoveanu de la Mitropolie
Sub această clopotniţă a fost împuşcat în 1862 Barbu Catargiu.
Vechiul arsenal al Armatei, fotografiat în 1881
Bibliotecarul a povestit că în această clădire şi-a construit Aurel Vlaicu aeroplanul.
Informaţia a fost confirmată în 1982 şi de Ion Ciulu, mecanicul care l-a ajutat pe Aurel Vlaicu. Acesta spunea că: „În 1909 aveam 18 ani. Eram ucenic în anul III la Arsenalul Armatei. Colaborarea mea cu Aurel Vlaicu a început în toamna anului 1909, când Aurel Vlaicu s-a prezentat la Arsenalul Armatei pentru a-şi construi primul său avion cu motor”.
Fostul pod Mihai Vodă
Acest pod, dispărut astăzi, făcea legătura între Calea Victoriei şi Lipscani.
Teatrul Naţional Bucureşti
Gara Filaret
Universitatea