Cine trece în aceste zile pe lângă ruinele fostei Uzine de automobile, Ford-România, din Floreasca, poate să creadă că au început să fie puse la pământ definitiv. Mulți dintre cei care iubesc și apără patrimoniul industrial și de arhitectură al Bucureștiului au semnalat pe rețelele de socializare lucrări de demolare.
Am cerut un punct de vedere proprietarului Halei Ford, dezvoltatorul imobiliar One United Properties. Astăzi, reprezentanții companiei ne-au transmis: “Hala Ford nu va fi demolată, ci restaurată printr-un proces complex prin care fațadele originale sunt conservate, se reconstruiește structura, apoi fațadele sunt atașate de noua structură”. Mai jos, ce a fost, ce-a ajuns și ce se va întâmpla în viitor cu hala Uzinei de Automobile Ford-România S.A.R , la care a lucrat chiar și Regele Mihai.
Până la naționalizarea “Intreprinderilor industriale, miniere, bancare, de asigurări și de transport” din anul 1948, Uzina de Automobile Ford-România S.A.R a fost un important și spectaculos simbol al dezvoltării industriale a României interbelice.
Ziarul “Scînteia” din 13 iunie 1948 anunța triumfal: “Intreprinderile smulse din mâinile lacome ale exploatatorilor devin bun comun al întregului popor”. După instaurarea comunismului, Uzina Ford-România din Floreasca a fost redenumită “Autoindependența”, apoi, în anul 1960, a devenit Intreprinderea Industrială de Stat Automatica, unitate care, printre alte echipamente complexe, producea în anii ’80 produse destinate domeniului nuclear.
Hala Ford nu a fost demolată după 1948, a supraviețuit comunismului și a fost înscrisă pe Lista Monumentelor istorice (nr.1002 B-II-a-A-20926 Ansamblul Sucursala Ford Municipiul București, Calea Floreasca 159, sector 1). Dezvoltatorul imobiliar One United Properties a achiziționat imobilul istoric de la Auchan România și a anunțat că intenționează să-l restaureze. Lucrările demarate au alertat bucureștenii.
“Trebuia să fii cel puțin naiv să crezi că după construirea turnurilor One pe Calea Floreasca, în coasta Halei Ford (monument industrial istoric interbelic), nu urma demolarea inevitabilă a „vechiturii”, deși au zis că o păstrează și o refuncționalizează. Nu-i problemă, oamenii finuți care merg la petrecerile posh de la etajele superioare ale turnurilor nu vor fi deranjați, că de acolo de sus nu se vede dezastrul de la nivelul străzii. Noul București își detestă trecutul industrial glorios. La Hala Ford se produceau, în anii ’30, automobile Ford model A și B, legendare în istoria mașinilor. După naționalizare, în anul 1948, construcția masivă în stil modernist a devenit intreprinderea de stat Automatica, iar după 1989, a devenit abandonată. Hai c-ai salvat-o și pe asta, Nicule. Mandatul 2 acum!”, a scris pe Facebook Rezistența Urbană, “o comunitate cu atitudine” care promovează Bucureștiul.#rezistențaurbană.
La întrebarea B365.ro:“Se fac lucrări de demolare a Halei Ford din Floreasca?” am primit următorul răspuns:
One United Properties: “Hala Ford este unul dintre reperele istorice ale Bucureștiului pe care compania One United Properties și-a luat angajamentul să le restaureze. În urma achiziției halei Ford, One United Properties a realizat și realizează investiții semnificative pentru restaurarea clădirii, în scopul protejării și regenerării patrimoniului cultural al Bucureștiului. Aceasta nu va fi demolată, ci restaurată printr-un proces complex prin care fațadele originale sunt conservate, se reconstruiește structura, apoi fațadele sunt atașate de noua structură. Acesta este un procedeu de restaurare foarte des utilizat de specialiști din întreaga lume, pentru a conserva aspectul original al clădirii istorice restaurate. Este un procedeu prin care materialele și tehnicile de construire moderne sunt integrate în proiectul original, permițând păstrarea aspectului original al imobilului. După restaurare, aceasta va deveni One Gallery, un spațiu modern ce păstrează accentele sale de istorie, cu funcțiuni comerciale și office”.
One United Properties: “Scopul nostru a fost întotdeauna să dezvoltăm zone urbane viabile, sănătoase, care să ofere armonie, reziliență economică, sustenabilitate ecologică și socială. Protecția și regenerarea reperelor istorice abandonate fac parte dintr-o strategie de durabilitate amplă pe care One United Properties a început să o implementeze în 2021, ca urmare a deciziei de a se alătura proiectului Global Compact al ONU, cea mai mare inițiativă de sustenabilitate din lume. Astfel, hala Ford nu va fi nicidecum demolată, ci doar restaurată, această inițiativă încadrându-se în strategia noastră pe termen lung de a ne implică activ în dezvoltarea Bucureștiului, pentru a reda comunității beneficii concrete legate de un stil de viață contemporan, sustenabil, în inima unei capitale europene. În aceeași linie se înscriu și alte imobile achiziționate în centrul Bucureștiului și care vor fi restaurate, precum cunoscuta casă Braikoff, care va deveni One Athénée, sau fostul Hotel Muntenia, clădire abandonată din 2006, care va deveni One Downtown”.
Hala Uzinei Ford România S.A.R a fost proiectată în stil modernist și era prevăzută cu etaj parțial pentru birouri și showroom la parter. Din echipa de proiectare au făcut parte arh. Emil Miclescu și inginerii de structură Dumitru Marcu și Nicolae Gane. Pentru construcția clădirii, Compania Ford a colaborat cu arhitectul american Albert Kahn, reprezentant al arhitecturii industriale de peste Ocean. Automobilele Ford au fost asamblate în Uzina de montaj din Floreasca între anii 1936-1940. Principalul automobil realizat era modelul Ford V8 Fordor Sedan, iar începând cu anul 1938 au început să fie asamblate modelele V8-81A De Luxe și V8-82A Standard.
“Într-o clădire proprie, monumentală, așezată pe malul lacului Floreasca-proaspăt asanat din energia și priceperea inginerului român-Nicolae G. Caranfil, a inceput să funcționeze uzina de montare a pieselor venite din America, în lăzi separate, la început numai cu 5 angajați-specialiști. După patru ani, instituția în plin progres, numără 380 de lucrători și funcționari cari lucrează opt ore pe zi-numai cinci zile ale săptămânii. Sâmbătă și duminică, lucrătorii Uzinei Ford-România sunt liberi pentru îngrijirea propriei lor vieți. Angajații Uzinelor Ford sunt salariați cu 45 de lei ora de lucru-cam atâta cât primește un lucrător de la altă fabrică într-o zi. Capacitatea de producție a uzinelor Ford-România S.A.R este de zece mașini pe zi-cererea fiind redusă. Producția se poate totuși urca până la 30 de mașini în 24 de ore, lucrând cu trei echipe de schimb. O mașină Ford se compune din 17.000 de piese, aduse, toate, în lăzi mari, din America. Cu timpul, direcțiunea generală a uzinelor Ford România speră ca această instututie să poată fi transformată într-o mare uzină în care să se alcătuiască pe loc întreaga mașină”, (Gazeta Municipală, numărul 304, 11 noiembrie 1938, apud vcapotescu.worldpress.com).
“Cu lucrători români, cu material românesc și cu capitalul marelui animator Ford se va alcătui în viitorul apropiat mașina Ford necesară drumurilor, văgăunilor și câmpului românesc. (..) Principiul fundamental și neschimbător-care conduce toate eforturile fabricației a fost și este acela că mașina Ford, oriunde ar fi montată sau fabricată în parte sau întreagă, trebuie să fie absolut identică, în toate detaliile, cu automobilul ieșit din fabricile centrale Ford de la Detroit”, (Gazeta Municipală, numărul 304, 11 noiembrie 1938, apud vcapotescu.worldpress.com).
Din anul 1938 a început să fie publicată la București Revista Ford, publicație de specialitate “pentru cei pe care îi interesează manifestările geniului omenesc sub toate aspectele lui”.Toate noile modele Ford erau prezentate în revistă, iar un număr special din Ilustrațiunea Română i-a fost dedicat Voievodului Mihai. “În fiecare joi dimineață Marele Voevod Mihai îmbracă salopeta de lucrător și la ora 8 intră în uzina Ford-România, unde, împreună cu colegii de clasă montează o mașină Ford în întregime. Ca orice lucrător al fabricii, Moștenitorul Tronului, un sportiv ales-lucrează cu o deosebită pasiune. Alege piesele, le montează, le unge cu uleiu, în sfârșit, face tot ceea ce execută un lucrător calificat cu cunoștințe tehnice avansate”, (sursa vcapotescu.worldpress.com).