Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București. Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu doar o licitație pentru un studiu de fezabilitate

17 ian. 2022
732 Afișari
Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București.  Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu doar o licitație pentru un studiu de fezabilitate
Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București. Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu studiu de fezabilitate, cum anunță Clotilde Armand

După ce Clotilde Armand, Primarul Sectorului 1, a scos la licitație un studiu de fezabilitate pentru transformarea Pieței Matache, Ordinul Arhitecților din România, Filiala București a cerut administrației un concurs de soluții de arhitectură. “În momentul în care ai o construcție cu un impact atât de mare, într-o zonă istorică, protejată, tu trebuie să faci un concurs de soluții de arhitectură, așa cum se întâmplă în toată Europa”. Interviu exclusiv cu Emil Ivănescu, președinte O.A.R Filiala București.

Începem anul cu veşti bune. Am scos la licitaţie studiul de fezabilitate pentru Piaţa Matache din Bucureşti. Vrem să redăm valoarea acestui reper, să facem atractivă această zonă istorică. Astfel am gândit viitoarea Piaţă Matache, o zonă pe care fostele administraţii au neglijat să o dezvolte. Va fi şi un hub cultural şi gastronomic, un punct de atracţie pentru turişti. Am plănuit acolo inclusiv un loc special pentru amplasarea unor ateliere meşteşugăreşti. Vrem să demolăm construcţiile haotice care au umplut zona istorică de la intersecţia Calea Griviţei cu Calea Buzeşti şi să transformăm întregul cartier”, scria de curând pe Facebook Clotilde Armand.

 

 

 

Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București. Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu studiu de fezabilitate, cum anunță Clotilde Armand
In anii 2010-2012, 80 de clădiri istorice si Hala Matache au fost demolate ca să facă loc axei rutiere Buzesti-Berzei-Uranus. O.A.R Bucureşti a anunțat că susține concursul de soluții de arhitectură înaintea oricărui studiu de fezabilitate.

 

Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București. Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu studiu de fezabilitate, cum anunță Clotilde Armand
Emil Ivănescu este presedintele OAR Bucuresti din anul 2018 si in mandatul său a reusit să stabilească o comunicare/colaborare reală cu toate primăriile de sector si cu PMB. Foto credit Revista Zeppelin, e-zeppelin.ro. „Suntem într-un dialog foarte bun, am reușit, cel puțin în mandatul meu, să avem colaborări cu toate primăriile din București, ceea ce O.A.R nu a avut până acum”.

„Intervenția ilegala din anul 2010 a lăsat în trupul orașului o rană adâncă, iar necesara ei vindecare presupune din partea actualei administrații decizii și acțiuni gândite pe termen lung”

Emil Ivănescu, O.A.R București: „Intervenția ilegala din anul 2010 a lăsat în trupul orașului o rană adâncă, atât fizică cât și simbolică, iar necesara ei vindecare presupune din partea actualei administrații decizii și acțiuni bine fundamentate. Ele trebuie gândite în profunzime și pe termen lung, în asa fel incât profesioniștii să poată raspunde prin proiecte exemplare, ridicând cu adevărat calitatea vieții urbane”.

Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București. Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu studiu de fezabilitate, cum anunță Clotilde Armand
Demolarea Halei Matache a inceput in anul 2010. Ce nu stiam este faptul că structura halei a fost de demontată si nu distrusă. Foto credit „Salvați Bucurestiul”.

“Scheletul Halei Matache a fost demontat, nu demolat; Hala figurează pe lista monumentelor istorice”

Emil Ivănescu, O.A.R București: “Vechile administrații aveau și bani, aveau toate pârghiile să facă ceva în privința Pieței Matache. Nu au făcut, probabil știind că este o zonă foarte complicată, cu un statut incert. De aceea, Primăria sectorului 1 este temerară pe acest subiect dificil. Ce este foarte important de știut este faptul că imobilul Hala Matache nu a fost demolat ca orice construcție demolabilă, ci doar demontat. Hala încă mai figurează pe lista monumentelor istorice. Ce s-a mai păstrat de acolo a fost structura metalică, care era cea mai valoroasă. În momentul de față, cel puțin în acte, Hala Matache trebuie și poate să fie reconstruită. Și nu numai în acte, pentru că Hala Matache face parte din memoria locului, este un simbol al Bucureștiului”.

Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București. Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu studiu de fezabilitate, cum anunță Clotilde Armand
Hala Matache in timpul demolării din anul 2010, foto credit Andrei Birsan, „Bucurestiul meu drag”.

“Cum ar putea sa fie reconstruită Hala Matache, astfel incât să ramână si infrastructura pieței”

Emil Ivănescu, O.A.R București: “O.A.R București a făcut câteva studii și au fost niște discuții foarte ample și cu inginerii de trafic și cu PMB-ul după ce a făcut ce a făcut. S-au pus la masă diverse entități și au discutat cum s-ar putea reconstrui Hala Matache astfel încât să rămână și infrastructura pe care o vedem în momentul de față. Chiar și conducerea PMB de pe vremea aceea a acceptat un concurs de soluții. Atenție, concursul de soluții nu este unul de idei, de concepte, este unul care se finalizează cu un contract de proiectare. O.A.R București, toată comunitatea profesională a fost foarte cablată atunci și unită. S-a făcut o temă de concurs, cu studii, așa cum trebuie să fie făcută o documentație de concurs profesionistă. Noi am făcut lucrurile, dar totul s-a blocat din mai multe considerente”.

Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București. Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu studiu de fezabilitate, cum anunță Clotilde Armand
Hala Matache inainte de demolare, 2010, foto credit Mihai Petre, via „Bucurestiul meu drag”.

Primăria Sectorului 1 a redeschis subiectul Piața Matache ceea ce este un lucru bun, dar contează cum îl faci”

Emil Ivănescu, O.A.R București: “Pe vremea primarilor anteriori, noi am încercat să redeschidem discuția. Acum, Primăria Sectorului 1 a redeschis subiectul, ceea ce este un lucru bun, dar contează cum îl faci. Suntem într-un dialog foarte bun, am reușit, cel puțin în mandatul meu, să avem colaborări cu primăriile din București, ceea ce O.A.R Filiala București nu a avut până acum”.

Emil Ivănescu, O.A.R București: “Primăria Sectorului 1 vrea să reabiliteze și să transforme Piața Matache printr-un studiu de fezabilitate obținut prin licitație publică. Licitația publică, din păcate, se bazează pe prețul cel mai mic. Pentru zona Matache, care are atât de multe probleme, nu poți să faci nici măcar o intervenție mică doar printr-o licitație”.

macheta, matache, hala
Macheta realizata pentru concursul Piața Matache de către OAR Bucuresti in colaborare cu PMB in anul 2014.

În momentul în care ai o construcție cu impact, cum este Piața Matache, tu trebuie să faci concurs de soluții, așa este în toată Europa”

Emil Ivănescu, O.A.R București: “Ar trebui aplicată o procedură de concurs de soluții de arhitectură. Sunt mai multe tipuri de achiziții publice. Primăriile, în general, dacă vor să meargă rapid pentru construcții, realizeazâ totul pe licitație. Si este corect, cel puțin pentru construcțiile de infrastructură și cele mai putin reprezentative. Dar în momentul în care ai o construcție cu impact, tu trebuie să faci un concurs, așa este în toată Europa. În acest concurs trebuie să ai un juriu de specialitate, să ai o temă bine scrisă, un regulament bine întocmit, un draft de contract de proiectare transparent, cu toate sumele aferente. Este o procedură. Este păcat că în această licitație nu a fost inclusă vechea hală care în acte există, structura ei există. Cel mai important este impactul simbolic, pentru că practic repari ceva. Oricât de mult vrei să înnoiești, să aduci modele noi este foarte bine că vrei să faci asta, dar trebuie să le înșurubezi logic și corect în contextul autohton, acesta al nostru, românesc”.

Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București. Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu studiu de fezabilitate, cum anunță Clotilde Armand
Pe acest loc a fost cândva Hala Matache, simbol al cartierului Gării de Nord si a Bcurestiului, foto credit Wikimapia.

Problema este că trebuie găsită o procedură care să pună accent pe calitatea proiectului final”

Emil Ivănescu, O.A.R București: “Este foarte bine că administrația sectorului 1 dorește reabilitarea Pieței Matache, sunt singurii până acum care vor să repare ceva și este meritoriu. Problema este că trebuie găsită o procedură care să pună accent pe calitate. Zona fiind cu foarte multe probleme, cu foarte multe detalii, înainte să intervii pe ea trebuie să faci niște studii. Să știi foarte clar care este zona de intervenție, care este regimul de proprietate, cel istoric, de patrimoniu și abia pe urmă să faci o intervenție care să țină cont de contextul construit, de cel social și de cel economic”.

hala, matache, inainte, de, demolare
Hala Matache inainte de demolare, 2010, foto credit Mihai Petre, via „Bucurestiul meu drag”.
Sunt foarte multe administrații în București care au modernizat piețe și apoi s-au plâns că le-au distrus”

Emil Ivănescu, O.A.R București: “Sunt foarte multe administrații în București care au modernizat piețe și apoi s-au plâns că le-au distrus, nu au mai venit piețarii, cum este cazul Pieței Amzei. Acolo am avut o discuție foarte bună cu Primăria sectorului 1. A fost pornit un concurs pe baza unor idei generale și răspunsul ca arhitectură a fost unul foarte bun, dar din păcate funcțiunea pieței a dispărut. Acum ar trebui să învățăm din greșeli și din istoria recentă. În prezent la Piața Amzei vedem o clădire foarte frumoasă în sine și foarte contemporană. Numai că voința administrației de atunci se pare că în realitate n-a fost către piață”.

Hala Matache chiar poate fi reconstruită, spun arhitecții din București. Cer Primăriei S1 un concurs de soluții de arhitectură, nu studiu de fezabilitate, cum anunță Clotilde Armand
„În prezent la Piața Amzei vedem o clădire foarte frumoasă în sine și foarte contemporană, dar fără funcționalitate”. Imagine proiect OAR Bucuresti.

“Nu s-a ținut cont de natura economică a unei piețe dintr-un centru de cartier și piața a fost nenorocită”

Emil Ivănescu, O.A.R București: “Sunt piețe în București, în diverse sectoare, care au suferit la fel. Dintr-o dorință corectă de modernizare, o dorință care nu este greșită, înseamnă progres. Dar pentru că nu s-a ținut cont de natura economică a unei piețe românești dintr-un centru de cartier, când s-a intervenit s-a nenorocit piața. În cazul Pieței Matache, dacă este să o refaci, ea va avea un impact foarte mare asupra zonei. Nu faci un părculeț cu un scuar, faci o funcțiune ce determină un flux mare de oameni, de mărfuri, de mașini, de spațiu public. Cum gestionezi spațial toate aceste ingrediente într-un sit atât de complicat? Care va fi impactul acestei lucrări asupra țesutului din jur, cât a mai rămas săracul din el?

„Demontarea Halei Matache a fost un colac de salvare, astfel încât să poată fi reconstruită”

Emil Ivănescu, O.A.R București: “Hala actuală poate fi reabilitată și cablată cu vechea hală care trebuie reconstruită. Cel puțin în acte, dar și în memoria oamenilor, acea construcție încă mai există. De ce există în acte? Când s-a demolat, chiar și în administrație se pare că nu toți au vrut să demoleze, dar acestea sunt din ițele balcanismului nostru de care nu putem să scăpăm. Realitatea este că nu toți au dorit demolarea Halei Matache și atunci demontarea ei a fost un colac de salvare, astfel încât să poată să fie reconstruită”.

hala, matache
Hala Matache in timpul demolării. Foto credit ” Bucurestiul meu drag”.

Aceasta este o licitație la noi, o procedură realizată destul de rapid”

Emil Ivănescu, O.A.R București: “În viața asta politică românească primarul are patru ani. În primul an învață, mai are doi ani în care încearcă să facă ceva și dacă nu aplică proceduri de achiziție rapidă, el zice că pierde timp, pierde votanți. In ultimul an deja trebuie să prezinte rezultate.  Nu, un concurs este un întreg cumul de evenimente, de dezbateri publice pentru temă, adică tu ca administrație ții aprins focarul deschis. Inviți oameni, specialiști, se face tema, se discută bugete pentru chestia asta. Într-adevăr este un pic mai mult ca procedură față de o licitație, dar îți asigură calitatea, obții o bază de proiecte din care alegi cel mai bun răspuns pentru zona respectivă”.

„România este construită prin proceduri de licitație cu prețul cel mai mic. Ce calitate vrem atunci de la fondul construit public?!”

Emil Ivănescu, O.A.R București: „Aceasta este o licitație la noi: o procedură realizată destul de rapid, care produce în final efectele pe care le întâlnim la tot pasul. România este construită prin proceduri de licitație cu prețul cel mai mic. Ce calitate vrem atunci de la fondul construit public?! Un concurs este o modalitate ce presupune selecție pe baza unui juriu competent, pe baza unor criterii, standarde calitative, profesionale, pe baza unor răspunsuri date la un pachet de studii și materiale realizate și postate public, transparent. O licitație este o procedură de achiziție. Un concurs de soluții este atât o procedură de achiziție conform legii 98/2016, cât și un cumul de evenimente ce conține printre altele dezbateri publice, expoziții de proiecte, jurizare cu un juriu prezentat public alcătuit din profesioniști și reprezentanți ai autorității contractante. Există standarde ale Uniunii Internaționale ale Arhitecților și ale Ordinului Arhitecților din România care trebuie respectate când se organizează un concurs de soluții. Într-adevăr, concursul cere un pic mai mult timp față de o licitație, dar îți asigură calitatea, obții o bază de proiecte din care alegi cel mai bun răspuns pentru zona respectivă”.

Zona Matache; Au dispărut 80 de clădiri istorice și de patrimoniu și peste 1000 de locuitori au fost evacuați

Hala Matache datează de la sfârșitul secolului al XVIII-lea și a fost demolată în perioada 2011-2012 ca să facă loc controversatului proiect “Diametrala Buzești-Berzei-Uranus”. Construcția culoarului de trafic rutier a început în decembrie 2009 și a costat 35 de milioane de euro. S-a dovedit a fi abuziv, incomplet, haotic și, pe alocuri, ilegal. Au dispărut 80 de clădiri istorice și de patrimoniu și peste 1000 de locuitori au fost evacuați. Asociațiile “Salvați Bucureștiul” și “Pro Domo” au dovedit în instanță că multe clădiri importante, istorice, de patrimoniu au fost demolate abuziv.

Cookies