Guvernul ar urma să impoziteze vehiculele istorice din București și din toată țara prin taxe egale cu cele ale automobilelor noi, de lux. “Vor fi efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național”

15 aug. 2023
2657 afișări
Guvernul ar urma să impoziteze vehiculele istorice din București și din toată țara prin taxe egale cu cele ale automobilelor noi, de lux. “Vor fi efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național”
Guvernul ar urma să impoziteze vehiculele istorice din București și din toată țara prin taxe egale cu cele ale automobilelor noi, de lux. “Vor fi efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național”. Foto credit: Retromobil Club România.

Un proiect de Ordonanță de guvern privind modificarea Codului Fiscal, apărut în presă̆ la finalul lunii iulie și care ar urma să fie pus în aplicare zilele acestea, prevede eliminarea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport care fac parte din patrimoniul tehnic și cultural al României – vehiculele istorice. Retromobil Club România consideră că „măsura de impozitare a vehiculelor istorice ca mijloace de transport, nu numai că nu va îmbunătăți veniturile colectate la bugetul României, dar va avea efecte devastatoare pentru patrimoniul tehnic național, întrucât vom asista la retragerea imediată din circulație a câtorva mii de vehicule istorice, unele cu o vechime de aproape 100 de ani, deoarece proprietarii acestora nu vor avea puterea financiară de a achita un impozit egal cu cel al unor automobile noi de lux”. De exemplu, proprietarul unui ARO 243D ar trebui să achite o taxă de 6.051 lei pe an iar posesorul unui Cadillac V12 (1937), 10.350 lei. Mai jos, interviu cu Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club Filiala București.

Foto credit: Retromobil Club România.

Cel mai mare muzeu pe roți al României ar putea să fie tras pe dreapta. Nu vor mai fi parade, concursuri și expoziții

Șerban Cornaciu: “Vor fi consecințe catastrofale pentru patrimoniul cultural și tehnic al României și cerem ca această formă nefericită de redactare a Ordonanței (care a fost prezentată public, nu neapărat oficial) să fie retrasă. Nu vorbim doar de taxarea mașinilor de epocă, ci și de impozite uriașe pentru autovehicule rare fabricate în România, exemplare unicat care fac parte din patrimoniul național tehnic”.

Foto credit: Retromobil Club România.

În România există 10.900 de autovehicule istorice și 4.200 de proprietari care vor fi drastic afectați de actul normativ

Patrimoniul de vehicule istorice al României numără în prezent cca. 10.900 de exemplare înmatriculate, care au fost atestate ca vehicule istorice de către Retromobil Club România – asociația națională a proprietarilor și restauratorilor de vehicule istorice și autoritatea națională F.I.V.A. cu atribuții legale în eliberarea atestatului de vehicul istoric.

“ În condițiile în care niciun muzeu de stat din România sau altă instituție publică nu deț̦ine vreun vehicul istoric, Retromobil Club România ține în viață cel mai mare muzeu pe roți funcțional din România, prin fonduri proprii”

Retromobil Club România reunește 4.200 de membri colecționari de vehicule istorice. În condițiile în care niciun muzeu de stat din România sau altă instituție publică nu deț̦ine vreun vehicul istoric în stare de funcționare, Retromobil Club România și-a asumat misiunea de a crea cel mai mare muzeu pe roți funcțional din România, pe care îl menține în funcțiune prin mijloace financiare proprii- cele ale colecționarilor proprietari de vehicule istorice- reușind astfel să prezinte în mod gratuit publicului din România mii de vehicule istorice, într-un efort continuu de educare pentru păstrarea unui patrimoniu tehnic național.

Foto credit: Retromobil Club România.
Din cauza taxelor exorbitante, zeci de modele de automobile, camioane, autospeciale, tractoare, autobuze, motorete și motociclete ar putea să fie radiate sau vândute în străinatate

Retromobil Club România și-a asumat misiunea de a păstra vie istoria industriei românești de autovehicule care a produs, de-a lungul anilor, zeci de modele de automobile, camioane, autospeciale, tractoare, autobuze, motorete, motociclete, întelegând prea bine faptul că păstrarea și prezentarea acestora la evenimentele sale face parte dintr-un demers absolut necesar pentru educarea tinerelor generații. O pagină de istorie scrisă de bunicii și părinții noștri va fi ștearsă peste noapte.

Impozite uriașe și pentru autovehicule rare, fabricate în România

Exemplificăm aplicarea prevederilor din OG prin câteva niveluri ale impozitelor pentru autovehicule (rare) românești sau centenare aflate în colecția membrilor clubului:

  • –  ARO 243D – 6.051 lei

  • –  Autobuz Român RD 111, 1641.51 lei

  • –  Autocamion DAC 444 T, 1071.84 lei

  • –  Cadillac V12 (1937) – 10.350 lei

  • –  Ford A (1929) – 6.051 lei

  • –  Packard Super 8 (1948) – 9.315 lei

  • –  Plymouth P2 (1936) – 6.051 lei

  • Foto credit: Retromobil Club România.

Cerem Guvernului să adopte o linie consacrată în practica Uniunii Europene, menținând actualul regim legal de scutire a vehiculelor istorice de la plata impozitului pe mijloacele de transport”

RETROMOBIL Club România cere guvernului României menținerea scutirii de la plata impozitului pe mijloacele de transport pentru vehiculele istorice, aplicabilă în legislația aflată în vigoare, deoarece consideră că aceasta este singură variantă în măsură să poată să compenseze parțial cheltuielile considerabile ocazionate de conservarea, restaurarea și prezentarea publică gratuită̆ a vehiculelor istorice, fiind o măsură firească̆ de protecție din partea instituțiilor statului menită să sprijine eforturile considerabile depuse pentru cultivarea pasiunii de colecționare și restaurare a vehiculelor istorice.

Gabriela Mă̆gureanu, Preș̦edinte al Retromobil Club România și Vicepreședinte F.I.V.A: “Activitățile asociației noastre asigura păstrarea istoriei auto oferind publicului larg un muzeu în mișcare. Valoarea socială și culturală a vehiculelor istorice constă tocmai în această incredibilă caracteristică de a fi prezente pe drumurile publice într-o stare de funcționare impecabilă. Dacă modifică̆rile fiscale s-ar aproba în forma actuală efectul ar fi devastator, aș̦adar cerem Guvernului să adopte o linie consacrată în practica Uniunii Europene menținând actualul regim legal de scutire a vehiculelor istorice de la plata impozitului pe mijloacele de transport”.

Foto credit: Retromobil Club România.
În timp ce statul finanțează uneori pseudo- activități culturale, Retromobil Club România nu a primit niciodată, în cei 25 de ani de activitate, nici mă̆car 1 leu de la stat”

Bogdan Coconoiu, Vicepreședinte al Retromobil Club România: „Pasiunea și eforturile românilor față de vehiculele istorice sunt, în fapt, un bun ambasador al României peste hotare, dovadă fiind numeroasele evenimente internaționale care sunt organizate în țară sau în parteneriat cu ambasadele statelor membre din U.E, dar și faptul că România ocupă în prezent un loc în conducerea Federației Internaționale de Vehicule Antice (F.I.V.A). În timp ce statul finanțează uneori pseudo- activități culturale, Retromobil Club România nu a primit niciodată în cei 25 de ani de activitate nici măcar 1 leu de la stat organizând evenimente precum Concursul de Eleganță Sinaia” care an de an sunt reflectate de presa națională și internațională”.

În UE, proprietarii de vehicule istorice sunt scutiți de impozite

Scutirea de la plata impozitelor pe mijloacele de transport a vehiculelor istorice este o practică existentă în majoritatea statelor europene : Suedia, Italia, Olanda, Cehia, Croația, Franța, Slovacia, Ungaria, Grecia, Slovenia, Polonia etc., deoarece prin această facilitate este acordat un sprijin posesorilor de vehicule istorice care fac eforturi financiare considerabile să salveze vehiculele vechi de peste 30 de ani de la dispariție.

Retromobil Club România a depus la Guvernul României un memoriu pentru modificarea prevederilor acestui proiect și este deschis la dialog cu autoritățile României, cu întreaga sa disponibilitate, în vederea identificării celor mai eficiente și mai puț̦in dăunătoare soluții în privința măsurilor fiscale cu impact în domeniul conservării patrimoniul automobilistic național.

serban, cornaciu, retromobil, bucuresti
Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club Filiala București. Foto credit: Șerban Cornaciu
Comunitatea pasionaților de mașini de epocă a crescut foarte greu. În timp ce în România există 10.900 de vehicule istorice, Germania are 600.000”

B365.ro: Domnul Șerban Cornaciu, nu vom mai vedea automobilele de epocă pe străzi, la parade, concursuri, raliuri, expoziții și ale evenimente?

Șerban Cornaciu: Efectele acestei Ordonanțe vor fi devastatoare. Trebuie să privim puțin cum s-a format comunitatea noastră în ultimii 25 de ani și să recunoaștem că a crescut foarte greu. Avem 10.900 de autovehicule certificate istoric în acest moment, în condițiile în care există comunități din UE, (pentru că suntem în UE și ne raportăm la UE), numără 600.000, cum este cea din Germania sau din Franța, care are 400.000 de vehicule. Suedia are 250.000. In zona de est a Europei, putem să ne uităm la Polonia care deține 50.000 de vehicule certificate istorice. România a ajuns, în 25 de ani, la un număr de 10.900; trebuie să admitem că această comunitate a crescut foarte greu și nu am fost cei mai buni din Europa la treaba aceasta.

Foto credit: Retromobil Club România.
Statul s-a dovedit a fi incapabil să creeze un muzeu în care să strângă o colecție de automobile. Noi am format un muzeu pe roți, pe care l-am pus la dispoziția românilor în mod gratuit”

Șerban Cornaciu: Formarea și creșterea acestei comunități de pasionați de vehicule istorice s-a întâmplat în condițiile în care statul român s-a dovedit incapabil să înființeze un muzeu, în care să strângă o colecție de automobile. Noi, Retromobil România, ne-am asumat pe cont propriu, în cadrul organizației, acest efort și am construit un muzeu pe roți pe care l-am pus în mod gratuit la dispoziția comunitățIi și a țării, astfel încât istoria acestui fenomen al automobilului să nu se piardă. O istorie care este îngemănată cu istoria umanității. Faptul că trăim în așezări urbane, că avem niște obiceiuri, care înseamnă să ne deplasăm pe roți în diferite locuri ale țării sau ale continentului, se datorează automobilului. De aceea, noi am ținut să facem acest muzeu din banii noștri și spunem foarte clar acest lucru.

B365.ro: Vorbim de un muzeu pe roți din simplul motiv că nu există un spațiu fizic, iar toate evenimentele pe care le-ați organizat în ultimii 25 de ani au fost oferite în mod gratuit.

Șerban Cornaciu: An de an, din acele 10.900 de autovehicule, populația României a putut să vadă în mod gratuit câteva mii. Și asta pe cheltuiala proprietarilor care dețin aceste mașini. Gândiți-vă că, în acest moment, statul român nu deține nici măcar un autovehicul istoric, în vreuna dintre instituțiile sale, care să fie în stare de funcționare. Există unul singur la Muzeul Național Tehnic Dimitrie Leonida, celebrul automobil inventat de inginerul Aurel Persu, care și acela a fost recondiționat de către un coleg de-al nostru, restauratorul Florian Marin. A fost restaurat intregral pe banii dânsului și cu un ajutor din partea Retromobil Club România și acum se află expus la Bienala de Arhitectură de la Veneția, făcând onoare României.

La Bienala de Arhitectură de la Veneția ne reprezintă cu brio automobilul Persu și alte 12 invenții uimitoare. Primul vehicul aerodinamic din lume, cu roți în interiorul caroseriei, a fost restaurat la București. Foto credit: Muzeul Național Tehnic
Primul vehicul aerodinamic din lume, cu roți în interiorul caroseriei, a fost restaurat. Foto credit: Muzeul Național Tehnic „Dimitrie Leonida”.
Proprietarii acestor mașini nu fac parte din clubul bogătanilor din America de Sud”

Șerban Cornaciu: De miile de autovehicule pe care le prezentăm în expozițiile organizate în toată țară se bucură, în primul rând, generațiile tinere. Ele au ocazia să vadă, de exemplu, o mașină centenară, pe care nu o înțeleg foarte ușor la o primă privire, pentru că este ieșită din contemporan. Dramele cele mai mari, dacă va fi să treacă această ordonanță în forma actula, se împart în două categorii: vehiculele românești și cele centenare. Dacă vorbim de cele românești, ordonanța se referă în special la autospeciale și la vehiculele militare de tip ARO, care au fost construite cu niște motoare destul de mari. În momentul de față, 3200 de cm cubi, cât are un ARO Diesel, folosit cândva de Amata Română, îl duce pe proprietar la 6000 de lei pe an impozit. Acele ARO-uri au fost cumpărate prin licitație de la Armata Română, în momentul în care n-a mai avut nevoie de ele. Armata Română a aruncat aceste mașini la gunoi sub forma unor licitații, ca s-o spunem foarte clar. S-au găsit niște oameni care le-au cumpărat așa cum erau, într-o stare mai bună sau mai rea, de obicei mai rea, și care în 3- 4 ani de zile, prin efortul lor, din salariile lor, că ei nu fac parte din clubul bogătanilor din America de Sud, au reușit să le aducă la starea de a fi prezentate la evenimente care fac cinste acestei țări.

Foto credit: Retromobil Club România.
Vehiculele militare sunt invitate de către autoritățile țării, culmea, ca să defileze și să poarte tricolorul la sărbătorile naționale”

Șerban Cornaciu: Gândiți-vă că vehiculele militare sunt invitate de către autoritățile țării, culmea, ca să defileze și să poarte tricolorul la sărbătorile naționale. După tot acest efort, vine statul român și spune: Ok, ai cumpărat un ARO de la fier vechi cu 1500 de lei, de la Armata Română, ai investit în el 15.000 sau 20.000 de lei ca să-l recondiționezi iar acum, ca să te recompensăm pentru efortul făcut,  îți cerem un impozit 6000 de lei pe an.

Foto credit: Retromobil Club România.
Nu vom mai vedea aceste mașini pe străzi. Nici autoritățile n-o să le mai vadă la sărbători. N-o să mai purtăm tricolorul României cu cinste cum am făcut până acum”

Șerban Cornaciu: Noi credem că este o eroare iar consecințele acestui act, redactat în această formă, nu le-a luat nimeni în considerare. Ce urmează să se întâmple dacă această Ordonanță trece? În primul rând, vehiculele care nu au valoare internațională or să rămână în țară și probabil că vor fi radiate din circulație, asta înseamnă că nu le vom mai vedea pe străzi. Nici autoritățile n-o să le mai vadă la sărbători, n-o să mai purtăm tricolorul României cu cinste, cum am făcut până acum.

Foto credit: Retromobil Club România.
Aceste mașini nu pot fi încadrate la categoria mijloace de transport. Noi nu transportăm persoane, nu faci transport de persoane prin oraș cu un Cadillac din 1939”

Șerban Cornaciu: Cât despre vehiculele centenare, este foarte posibil ca o parte din ele, cele care au valoare pe piața internațională, să fie vândute pur și simplu în țări care sunt mai prietenoase cu scutirile de taxe și impozite. Aceste mașini nu sunt mijloace de transport, noi nu transportăm persoane, pentru că nu faci transport de persoane prin oraș cu un Cadillac din 1939. Nu ai cum, condițiile contemporane nu-ți permit asta. Acea mașInă efectuează 100-200 de kilometri pe an, nu poți s-o asimilezi cu o limuzină contemporană care te duce cu 500 de cai putere până în Mamaia și esti primul pe autostradă.

Foto credit: Retromobil Club România.
„Industria de evenimente și micile afaceri ale restauratorilor de mașini de epocă vor primi o lovitură, se va declanșa un efect în lanț”

Șerban Cornaciu: Se va declanșa un efect în lanț pentru că, în cei 25 de ani de Retromobil, în jurul acestor evenimente s-au dezvoltat comunități de restauratori; aceștia au mici afaceri în care se păstează niște meserii, acelea de a repara sau restaura autovehicule de epocă. Sunt cam 10 ateliere de cotă internațională care funcționează în România, înregistrate și care plătesc taxe. Vor dispărea și acestea. Gândiți-vă că sunt anumite evenimente cu un buget pe care-l primim din partea sponsorilor noștri, pe care ne chinuim să-i găsim cu aceste vehIcule, pentru că ele aduc sponsorii. Frumusețea unei mașini fabricate în 1928, când este prezentată la Concursul de Eleganță de la Sinaia, îți aduce sponsori. Nu vom mai plăti ITP statului român pentru că nu vom mai circula și nu vom mai cumpăra nici RCA și nici benzină. Va fi un efect în lanț, un act care distruge într-o singură zi, prin publicarea în Monitorul Oficial, o întreagă comunitate și efortul unor oameni care au pus pasiune timp 25 de ani.

Foto credit: Retromobil Club România.
Un pensionar a restaurat 5 camioane fabricate la Steagul Roșu. Ar urma să plătească impozit de 30.000 de lei pe an. Este o lipsă totală de considerație”

Șerban Cornaciu: Cât despre vehiculele militare românești, avem exemplul unui pensionar din nord-vestul țării, domnul Petru Filca. Omul a lucrat toată viață pe camion pentru o unitate de stat. A ieșit la pensie și a cumpărat 5 camioane, care urmau să ajungă la gunoi. Le-a luat pe bani, nu gratis, evident ele fiind o grămadă de fier ruginit. Dânsul le-a refăcut din pensia lui. Gândiți-vă că acestui om statul ar putea să îi ceară acum 30.000 de lei impozit pe an. Nu știu dacă este o răsplată, cred că este o lipsă de considerație față de un om care a înțeles, prin atașamentul său emoțional față de camioanele pe care a lucrat o viață întreagă, să le păstreze și să le prezinte într-o condiție extraordinară, cu tricolorul pe ele, la evenimentele clubului sau ale autorităților. Ca să aducă mândrie oamenilor. Vorbim uneori despre cum să ne simțim bine în țara noastră și să fim mândri de ceea ce avem. Ce facem cu ceea avem? Taxăm! Nu este deloc de înțeles, credem că este o greșeală de redactare și cerem retragerea acestui act redactat într-o formă nefericită.

Foto credit: Retromobil Club România.

Retromobil Club România îi asigură pe toți colecționarii de vehicule istorice din România că va întreprinde toate demersurile legale posibile în relația cu Guvernul României, aflându-se în prima linie de dialog, pentru a sustține activitatea și eforturile imense pe care aceștia le fac în vederea păstrarii în cele mai bune condiții a celui mai mare muzeu pe roți al țării.

Foto credit: Retromobil Club România.

Cookies