ARHIVA B365

Grad de absorbție a fondurilor europene de 58,55%, în 2014, la Programul Sectorial Transport

Astfel, din totalul de 4,8 miliarde euro, cât este suma alocată României pentru perioada de programare 2007-2013, în anul 2014 a fost absorbită suma de 1,128 miliarde euro, față de ținta asumată de 1,022 miliarde euro. Rata de absorbție pe anul 2012 a fost de 10,70%, iar pe anul 2013 – 32,24%, anunţă Ministerul Transporturilor, într-un comunicat de presă remis B365.ro.

Anul 2014 a fost dedicat dezvoltării unui portofoliu de proiecte majore de infrastructură, între acestea încadrându-se magistralele de metrou M2(Pipera – Berceni) și M4(Gara de Nord – Străulești), achiziționarea unui număr de 27 trenuri de metrou, autostrăzile Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș și Sebeș – Turda, sau linia de cale ferată Radna – Gurasada – Simeria.

Gradul de absorbție al Programului Operațional Transport a fost îmbunătățit anul acesta prin faptul că Autoritatea de Management a depus la Comisia Europeană aplicațiile de finanțare pentru trei proiecte de infrastructură retrospective. Din această categorie fac parte: autostrada Arad – Deva, autostrada Cernavodă – Constanța, precum și by-pass-ul Constanța.
Tot în anul 2014 a fost inițiat procesul de fazare a proiectelor majore de infrastructură, dintre care o parte au fost transmise Comisiei Europene în vederea aprobării. Astfel, au fost fazate tronsoanele de autostradă Lugoj – Deva, Sebeș – Turda, linia de cale ferată Radna – Gurasada – Simeria și Magistrala de metrou M2.

Fazarea proiectelor reprezintă un proces prin care proiectele aflate în implementare și care nu se pot încheia pană la data de 31 decembrie 2015 (sfarșitul perioadei de programare 2007 – 2013) se vor continua în următoarea perioadă de programare. Astfel, măsura prevede realizarea în primă fază, pană la 31 decembrie 2016 a unei părți din proiect (exemplu: excavațiuni, structuri majore, stratul de formă, stratul de stabilizare), iar în faza a doua finalizarea proiectului (exemplu: stratul de formă, stratul de uzură, marcaje).

Ministerul Transporturilor va destina anul 2015 implementării proiectelor de infrastructură, dar și absobției unui buget alocat de către Comisia Europeană în valoare de 1,880 miliarde euro.

În data de 19.12.2014, Autoritatea de Management pentru Programul Operațional Sectorial „Transport” 2007-2013 (AM POST) a transmis la Autoritatea de Certificare și Plată cea mai recentă Declarație de Cheltuieli ce însumează o valoare de 1.423.238.315,06 lei, din care valoarea Fondurilor Europene Nerambursabile (FEN) este de 1.208.297.383,41 lei.
Din suma de 1.423.238.315,06 lei, 1.065.817.640,22 lei sunt aferenți proiectelor finanțate prin Fondului de Coeziune, din care FEN 905.944.994,19 lei, și 357.420.674,84 lei pentru proiectele finanțate prin Fondul European de Dezvolatare Regională, din care FEN 302.352.389,22 lei.
Principalele proiecte pentru care au fost autorizate cheltuieli de către AM POST în anul 2014au fost:
„Reabilitarea liniei de cale ferată Brașov – Simeria, componenta a Coridorului IV Pan European, pentru circulația trenurilor cu o viteză maximă de 160 km/h, tronsonul Sighișoara Coșlariu” cu o valoare de 73.445.178,95 lei;
„Magistrala 4. Racordul 2. Sectiunea Parc Bazilescu (PS Zarea) – Străulești”, cu o valoare de 134.556.908,4 lei;
„Îmbunătățirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2, Berceni – Pipera” cu o valoare de 378.959.784,35 lei;

„Construcția autostrăzii Sebeș-Turda cu o valoare de 177.726.982,78 lei.

În ceea ce privește valoarea estimata a cheltuielilor autorizate de către AM POST pentru a fi rambursate de Comisia Europeana în anul 2014, este de 1.128 mil. euro față de o țintă asumată de 1.022 mil. euro.

Totalul cheltuielilor declarate, până în prezent, la Comisia Europeană reprezintă 2.510 mil. euro dintr-un buget alocat de 4.288,13 mil. euro aducând gradul de absorbție la aproximativ 58,55%.

Mai multe informații privind stadiul Programului Operațional Sectorial „Transport” 2007-2013, pot fi consultate accesând site-ul www.ampost.ro


Recomandarile noastre


Parteneri

Back to top button