„Giselle”, capodopera baletului romantic, în premieră la Opera Națională București

de:
10 iun. 2015
0 Afișari

„Giselle” prezintă în paşi de dans o intrigă simplă, dar suficientă pentru a declanşa un spectru larg de emoţii: un flirt duce la iubire, speranţă, tristeţe, disperare.

Acest balet-basm, creat de Jean Coralli şi Jules Perrot în anul 1841, adaptat mai târziu de Marius Petipa, a fost repus în scenă în anul 2012 de doi dintre cei mai cunoscuţi dansatori şi coregrafi de astăzi, Ethan Stiefel şi Johan Kobborg, pentru Baletul Regal din Noua Zeelandă şi s-a bucurat de un mare succes. Cei doi coregrafi au adus şi adaptat această producţie pentru Opera Naţională Bucureşti, cu o nouă distribuţie, mai mare decât cea iniţială, şi cu anumite influenţe româneşti, prezente în costumele create de Natalia Stewart şi decorurile lui Howard Jones. Subiectul acestei montări este plasat în secolul al XIX-lea, mai aproape de perioada în care a fost creat baletul, iar coregrafia a fost adaptată după versiunea lui Marius Petipa, dar cu mai multă mişcare, pasiune şi acţiune.

„Am vrut să aducem povestea mai aproape de noi, atât cât era posibil din punct de vedere estetic pentru un spectacol care trebuie să fie mare, bogat, dar în acelaşi timp contemporan, cu linii clare, curate. Nu am dorit să-l reproducem greoi, cu aspect învechit, prăfuit. Am căutat să-i dăm un aer proaspăt din toate punctele de vedere, şi în ceea ce priveşte decorurile şi costumele”, spune coregraful Ethan Stiefel.

Aceste adăugiri fine oferă o nouă viaţă lucrării şi extrag esenţa poveştii, punând-o într-o lumină nouă pentru privitor. Ethan Stiefel şi Johan Kobborg au dorit să refacă baletul într-un mod cât mai interesant pentru diferite tipuri de public, respectând în acelaşi timp tradiţia. Scopul lor principal a fost găsirea unei modalităţi de a armoniza vechiul şi noul, fără a accentua o anume trăsătură în pofida alteia.

„Cred că povestea baletului «Giselle» este pur şi simplu fascinantă. Ea atinge două aspecte ale vieţii şi dragostei. Realismul şi acel realism pe care ni-l creăm prin imaginaţie şi pe care îl credem adevărat. Sunt fascinat de motivele pentru care oamenii acţionează într-un fel sau altul, care este gândul din spatele fiecărei acţiuni şi, adesea, găsesc aceste lucruri mai interesante chiar decât reacţiile lor. Câteodată, ne dăm seama prea târziu de ceea ce avem, iar Albrecht este în această situaţie”, mărturiseşte şi coregraful Johan Kobborg.

Atât Ethan Stiefel, cât şi Johan Kobborg, aflaţi acum în postura de coregrafi, s-au aflat în trecut şi în ipostaza de dansatori interpretând de multe ori rolul principal masculin, Albrecht, rol nelipsit din repertoriul oricărui mare balerin.

PREMIERĂ Giselle

Balet în două acte de Adolphe Charles Adam

Libretul de Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges şi Theophile Gautier

Coregrafia: Johan Kobborg şi Ethan Stiefel (adaptare după Marius Petipa)

Dirijor: Ciprian Teodoraşcu

Light designer: Ionuţ Gabriel Pruteanu

Costume: Natalia Steward

Decoruri: Howard C. Jones

Distribuţia premierei:

Giselle – Bianca Fota

Albrecht – Dawid Trzensimiech

Hilarion – Barnaby Bishop

Myrtha – Marina Minoiu

și Ansamblul de Balet al Operei Naționale București

Distribuţie

Duminică, 14 iunie 2015, ora 19.00

Giselle – Cristina Dijmaru

Albrecht – Robert Enache

Hilarion – Bogdan Cănilă

Myrtha – Adina Tudor

și Ansamblul de Balet al Operei Naționale București

Cookies