În această sâmbătă “Franțuzoaicele” se adună în Micul Paris bucureștean, la cea mai elegantă șuetă din ultimii ani. Retromobil Club România filiala București ne invită la expoziția Mașinile Bucureștilor- Franțuzoaicele Orașului, un eveniment cultural care se desfășoară în cadrul programului “Străzi deschise”, inițiat de PMB și ARCUB. Locul de întâlnire este în tronsonul cuprins între Restaurantul Doina și Muzeul de Geologie, de la orele 12.00-16.00. Mai jos, povestea mașinii care-a aparținut Zoei Ceaușescu și a unei limuzine care n-a fost niciodată restaurată, o bijuterie care arată ca scoasă din cutie și care are, în mod uimitor, toate piesele originare.
Printre multe alte mașini franțuzești retro și foarte valoroase, la expoziția de la Șosea va străluci Peugeot 402 Limousine, model care s-a fabricat în Franța între anii 1935-1942.
Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club România: “Mașina a ajuns în România în urma unei licitații internaționale care s-a ținut la Muzeul Peugeot din Sochaux. Este un model fabricat în anul 1937, Peugeot 402, și care vine la expoziție pe roțile sale. Este o bijuterie executată în cel mai pur stil Art Deco, chiar dacă a fost fabricată la sfârșitul perioadei acestui faimos curent. Are numerele de înmatriculare originare puse pe bara de înmatriculare. Vopseaua este originară, autovehiculul nu a fost niciodată restaurat pentru că nu a avut nevoie; nu au existat niciun fel de intervenții, nici de revopsire, nici de reparare mecanică”.
“Prezentat pentru prima dată la Salonul Auto de la Paris din anul 1935 modelul 402 a fost recunoscut instantaneu pentru designul și liniile suple aerodinamice, farurile fiind montate între aripile mașinii și în spatele grilei radiatorului – o ușoară asemănare cu modelul Chrysler Airflow din SUA produs cu un an înainte. Caroseriile modelului Peugeot 402 au fost extrem de numeroase – aproximativ 16 diverse caroserii incluzând pe cele comerciale, pick-up, taxi, camionetă, etc- însă cele mai întâlnite erau reprezentate de varianta în patru uși (“suicide doors”) precum exemplarul expus. Modelul prezentat este o mașină spațioasă de familie ce a fost răscumpărată de Muzeul Peugeot din Sochaux în anul 1973 de la primul proprietar și conservată până în anul 2021, când a fost scoasă la licitație de casa Aguttes”, Retromobil Club România, fișa tehnică.
“Exemplarul este original și nerestaurat, cu motorul original 1.991 cmc, 4 cilindri în linie, 55 cai putere cutie manuală originală în 3 trepte (treaptă 1 nesincronizata) cu tracțiunea în spate, sistem electric original de 12V, sistemul de frânare original pe tamburi, în varianta de caroserie cu 4 uși și ampatamentul de 3150cm. Între anii 1935-1942 au fost fabricate aproximativ 75.000 de exemplare în Sochaux, France”, Retromobil Club România, fișa tehnică.
Șerban Cornaciu, secretar Retromobil Club Filiala București: “Gândiți-vă că licența de producție a modelului Dacia 1300, mașină făcută după Renault, a expirat în anul 1979 și atunci francezii au venit către România să renegocieze o nouă licență cu modelul Renault 18, pe care-l lansaseră în Franța, și pe care au vrut să-l asambleze și în România, însă nu s-au înțeles cu Nicolae Ceaușescu. Mașina era destul de avangardistă pentru nevoile poporului. Au fost câțiva ani, începând din 1978, în care, în cadrul discuțiile comerciale intense, a apărut și nevoia celor de la Renault să facă niște favoruri. Pentru prelungirea acestei licențe s-au trimis 20 de loturi de Dacia 2000 Renault 20, care au fost asamblate cu emblema Renault schimbată cu Dacia și folosite de membrii Comitetului Central”.
Șerban Cornaciu:”Din această poveste face parte și exemplarul Renault Fuego pe care Nicolae și Elena Ceaușescu l-au achiziționat în urma unei comenzi speciale și pe care l-au făcut cadou de nuntă Zoei Ceaușescu. Mașina a circulat în București în perioada anilor ’80; are un design unic, foarte curajos, dar are și o inovație: a fost prima mașină care avea închiderea centralizată, vorbim de anul 1983”.
Șerban Cornaciu: “A fost achiziționată de un coleg de-al nostru de club într-o licitație acerbă, cu participare internațională, la care prețul de pornire a fost de 500 de euro, iar suma cu care s-a vândut a fost de 20.000 de euro. Bătălia a fost extraordinară, deși această mașină -într-o condiție bună, așa cum este cea pe care o s-o vedeți astăzi la expoziție, cu vopseaua și cu toate elementele originale- nu trece pe piață de 5-6 mii de euro; diferența până la prețul său de adjudecare a fost una dată de importanța acestui obiect. Este o mașină foarte puțin circulată și este o mașină care spune o poveste. Este foarte importantă pentru România și lucrul acesta este de apreciat la colegii noștri care astfel de gesturi și păstrează un patrimoniu automobilistic extraordinar în țară”.
Articolul cu descrierea intregului eveniment de astăzi, Expoziția de pe Kiseleff, aici.