FOTO | Un bătrân camion (atunci bebeluș) răcorește orașul încins, într-o fierbinte zi de vară din Vechiul București. PS Pe Magheru circulau tramvaie, țineți minte?

25 iun. 2024
8826 afișări
FOTO | Un bătrân camion (atunci bebeluș) răcorește orașul încins, într-o fierbinte zi de vară din Vechiul București. PS Pe Magheru circulau tramvaie, țineți minte?
FOTO | Un bătrân camion răcorește orașul încins, într-o fierbinte zi de vară din Bucureștiul mileniului trecut. PS Pe Magheru circulau tramvaie, țineți minte? | Sursa foto: Agerpres

Bulevardul Magheru, București, 1959, vara.  Cald atunci, cald și acum, dar probabil că fierbințeala verii se simte acum mai abitir: mașinile s-au înmulțit, populația orașului este semnificativ mai numeroasă, ca să nu mai vorbim de densitatea betoanelor de acum vs atunci.

Pe vremea când bulevardul Magheru putea fi atât de aerisit ziua în amiaza mare, era loc berechet pe bulevard și pentru un camion care împrăștie apă în stânga și-n dreapta, să mai domolească din zăduf.

Un bătrân camion răcorește orașul, pe Magheru

Imaginea aceasta de la sfârșitul anilor ’50 ne arată un bulevard Magheru aproape gol: două tramvaie, un autobuz, un pieton care traversează destul de aventuros, câteva automobile hăt, în zare și un camion care udă strada.

Am rugat-o pe doamna Inteligență Artificială să pună niște culori în fotografia alb-negru, tot cer-a izbutit e ce se vede mai jos.

FOTO | Un bătrân camion răcorește orașul încins, într-o fierbinte zi de vară din Bucureștiul mileniului trecut. PS Pe Magheru circulau tramvaie, țineți minte?
Imagine colorizată cu AI | Sursa foto: Agerpres

Iniţial, bătrânul bulevard Gheorghe Magheru s-a numit  Take Ionescu. Exista pe atunci și o statuie e lui Take Ionescu, era acolo  unde acum este una dintre gurile de metrou de la Piața Romană (în faţa fostului magazin Leonida).

Mai apoi, tronsonul dintre Romană şi intersecţia cu strada C.A. Rosetti (acolo, la Lido), a fost rebotezat cu numele generalului Gheorghe Magheru, pentru ca în timp sp devină una dintre cele cunoscute străzi din București.

În cartea „Străzi vechi din Bucureştiul de azi”, apărută în 2011, la Editura Humanitas și citată de Agerpres, Alexandru Ofrim amintește cum s-a născut acest bulevard:

Conceput de edilii oraşului în jurul anului 1900, bulevardul Magheru urma să fie o porţiune a magistralei Nord-Sud, între Piaţa Romană şi Calea Şerban Vodă. Această nouă arteră trebuia să descongestioneze Calea Victoriei, care suporta cea mai mare parte a traficului pe axa Nord-Sud. În preajma Primului Război Mondial se reuşise alinierea şi sistematizarea unei porţiuni cuprinse între Piaţa Universităţii şi strada Ion Câmpineanu (fosta Regală), care a fost denumită bulevardul Ion C. Brătianu. La nord de strada Câmpineanu, până la Piaţa Romană se afla o reţea densă de străzi înguste: Vienei, Jules Michellet, Nicolae Bălcescu etc.

În perioada 1923-1930,  pe marginea  bulevardelelor dintre  Piaţa Romană şi Piaţa Universităţii s-au construit clădiri cu 10 etaje:, mai amintește Ofrim.

Bulevardul nu a avut un aspect unitar, datorită faptului că aceste construcţii moderne coexistau cu vechi case boiereşti şi locuri virane. Partea centrală a bulevardului era strangulată de diverse case, ai căror proprietari influenţi nu s-au lăsat expropriaţi. Bulevardul a primit înfăţişarea actuală abia după 1950, când a fost demolat acest perimetru, realizându-se o circulaţie fluentă între Piaţa Romană şi Universitate. Cu această ocazie a fost demolată şi frumoasa clădire a Muzeului Simu, construită în stil neoclasic după modelul Erehteionului din Atena.

Pe locul Muzeului Simu au fost ridicate cele două blocuri care la parter aveau magazinul „Eva” şi sediul ONT.

Îți recomandăm să citești și:

Cookies