FOTO | STB și clienții, pe la 1930: “Câteva îndrumări pentru călătoria cu vagoanele societății. Circulația tramvaielor încetează la ora 1 noaptea”. Și un afiș-document

14 apr. 2023
4987 Afișari
FOTO | STB și clienții, pe la 1930: “Câteva îndrumări pentru călătoria cu vagoanele societății. Circulația tramvaielor încetează la ora 1 noaptea”. Și un afiș-document
FOTO | STB și clienții, pe 1930: “Câteva îndrumări pentru călătoria cu vagoanele societății. Circulația tramvaielor încetează la ora 1 noaptea”. Un afiș-document | Sursa foto: STB

Pe la 1930, STB – acronim care, la acea vreme, venea de la ‘Societatea Tramvaielor București”, nu ca în ziua de azi, când este presurtarea „Societății de Transport București” – avea deja o jumătate de secol de experiență. Societatea se înființase încă din 1871, an în care, pe strazile orașului, au apărut primele tramvaie cu cai.

Și multe s-au întâmplat în această primă jumătate de secol de existență a transportului public în București. În 1929, tramcarele deveniseră deja istorie. Anul 1929 e anul în. care sunt scose de pe șine tramvaiele trase de cai., iar „Caru’ electricu'” devine regele șoselelor Capitalei.

STB și clienții, pe vremuri – afișul cu „îndrumări pentru călătoria” cu tramvaiul

Imagini vechi, mărturii păstrate prin cărți, reviste și te miri ce alte tipărituri – fiecare dintre sunt bucăți dintr-un puzzle care se adună și care, crâmpei cu crâmpei, ne ajută se vedem cam cum arăta Bucureștiul cândva, cam cum mergeau lucrurile pe-aici, prin oraș.

Pe grupul de Facebook Tramclub – o comunitate bestială a iubitorilor de tramvaie – am descoperit acest afiș STB din 1934. Ce sare în ochi? În 1934, tramvaiele circulau în București până la ora 1 noaptea. De la 5 până la 1 erau pe străzi, pe cele deja peste 20 de linii STB.

Afișul avea programul, un număr de telefon de contact și, cum se vede, traseele liniilor.

De pildă, tramvaiul 1 mergea de pe Șoseaua Colentina până la Lamaître și trecea prin Piața Sfântul Gheorghe, iar tramvaiul 20 pornea de la Cimitirul Bellu, ajungea la Universitate și se oprea la „Bufet”, pe Kiseleff. A, iar tramvaiul 5 pleca din Piața Sf. gheorghe și ajungea în Floreasca.

 

FOTO | STB și clienții, pe 1930: “Câteva îndrumări pentru călătoria cu vagoanele societății. Circulația tramvaielor încetează la ora 1 noaptea”. Un afiș-document
Afiș STB, 1934 | Sursa foto: manea Mihai, George Macovei/Tramclub on Facebook

Cât costa călătoria cu tramvaiul în București în anii 30

În acest vechi afiș STB, avem și prețuri. Mai exact, prețurile abonamentelor de 6 călătorii. Așadar, un abonament pe o linie, la clasa a II-a (căci exista așa ceva), era 20 de lei. dacă mai puneai 4 lei, mergeai pe orice traseu, la orice clasă de confort.

Bucureștiul e, totuși, un oraș senzațional. Dintotdeauna!

Îți recomandăm să citești și:

Cookies