Ultimul autobuz românesc Rocar de Simon, salvat de la fier vechi, a ajuns cu bine de la București la Muzeul Transportului Public Iași. Asociația Metrou Ușor i-a rugat pe oameni să doneze orice sumă, oricât de mică, astfel încât transportul bătrânului autobuz să fie posibil, iar minunea s-a întâmplat, chiar pe 6 decembrie.
Cadou de la Moș Nicolae: autobuzul istoric Rocar a ajuns la Iași, după pregătiri logistice intense și o noapte lungă.
Rocar supraviețuitorul a ajuns cu bine de la București la Muzeul Transportului Public din Iași. Este al doilea vehicul de patrimoniu tehnic românesc în salvarea căruia Asociația Metrou Ușor s-a implicat, după ce în anul 2023 a contribuit la transportul unui troleibuz Rocar 217E la Muzeul Automobilului Românesc din Câmpulung.
În ultimele săptămâni v-am povestit despre autobuzul românesc #RocarDeSimon salvat de la fier vechi de mai mulți membri din Asociatia Metrou Usor și am apelat la generozitatea voastră pentru a putea realiza transportul costisitor al acestuia.
✅ Moș Nicolae a venit! După pregătiri logistice intense și o noapte lungă, autobuzul istoric a fost livrat cu succes la Muzeul Transportului Public Iași, vineri, 6 decembrie 2024!, anunță Asociația Metrou Ușor într-o postare pe pagina de Facebook „Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean”.
În anul 1956 producția de autobuze a fost transferată de la Uzinele Vulcan (Mao Tze Dun), la uzina de batoze din București care a primit denumirea „Tudor Vladimirescu” și s-a reprofilat.
Aici, până în anul 1989, au fost fabricate mii și mii de autobuze, troleibuze, microbuze și autofurgonete atât pentru piața internă, cât și pentru export. Autobuzele și troleibuzele TV au ajuns nu doar în blocul estic, ci și peste ocean în Statele Unite ale Americii și în Columbia.
După Revoluție, ROCAR a încercat să modernizeze portofoliul de vehicule prin parteneriate cu companii de renume, însă singurul parteneriat de succes a fost cel cu carosierul italian „DE SIMON”, semnat în anul 1992.
Au fost fabricate aproape 400 de autobuze și troleibuze pentru Constanța, Cluj-Napoca, Oradea, Galați, Pitești, Craiova, Brașov, Râmnicu Vâlcea și, desigur, București, cu peste 340 de exemplare comandate care au circulat la RATB până în anul 2011. Printre clienți s-au numărat și armata, dar și Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
În anul 2003, uzina și-a închis activitatea și a intrat în faliment în anul 2004. Rocar supraviețuitorul este chiar ultimul ieșit pe poarta uzinei în anul 2003 și a făcut parte dintr-o comandă de două vehicule pentru MAI. Doar unul a fost gata, următorul aflat pe linia de producție nu a mai văzut niciodată lumina zilei, caroseria sa pierind odată cu demolarea halelor.
Autobuzul nostru s-a bucurat de o carieră remarcabilă și a fost retras după 20 de ani impecabili. Odată cu acest autobuz se încheie cei aproape 50 de ani de fabricare a autobuzelor și troleibuzelor pe scară largă în București și în România.
Pe lângă suma de bani strânsă de membrii Asociației Metrou Ușor, un număr de 54 de persoane fizice au donat în total suma de 5200 de lei din cei 10.000 lei necesari pentru transportul autobuzului Rocar de Simon pe trailer:
o valoare care ne-a luat prin surprindere și care ne reamintește cât de puternică poate fi comunitatea pasionaților de transport atunci când apare un strigăt de ajutor.
ONG-ul a promis transparență totală, iar extrasul de cont anonimizat cu toate donațiile primite în perioada 13 noiembrie – 06 decembrie 2024 poate fi verificat AICI.
Asociația Metrou Ușor mulțumește oamenilor pentru banii donați sau pentru promovarea apelului. De asemenea, ONG-ul îi mulțumește și lui Alexandru Constantinescu (tânărul care a salvat un autobuz Roman Diesel din ’78, azi singurul funcțional din România) pentru că a împrumutat un set de baterii puternice de la autobuzele sale istorice, fără de care asociația nu ar fi reușit să manevreze autobuzul.