În anii ’50 (de fapt, și-n multe decenii ulterioare), Calea Victoriei arăta de parcă aici ar fi nonstop Străzi Deschise. Era o epocă în care puteai să numeri cu ușurință numărul mașinilor pe care le vedeai pe străzile orașului de-a lungul unei zilei întregi.
În anii de de început de mare pasiune automobilistică locală – pe care Bucureștiul o are, cele mai palpitante momente auto se petrecere erau huruitoarele întreceri, cum ar fi Marele Premiu al Bucureștilor din 1939, pe care presa vremii îl descria așa:
În cochetul parc de vile al şoselei Jianu, de două zile este spartă liniştea bieţilor locatari, de eşapamentele libere ale motocicletelor şi autotrăsurilor ce s’au antrenat în vederea „Marelui Premiu al Bucureştilor”. În special Vineri şi Sâmbătă când nu prea se ştia de anternamentele concurenţilor, cartierul şos. Jianu a fost trezit în tunetele celor 40 de participanţi cari i-au chinuit de la 6-9. Nu s’a înregistrat nici o reclamaţie; toţi erau mulţumiţi că, măcar odată, pe an au posibilitatea să vizioneze o cursă de automobile… Şi încă ce cursă. O siluetă înaltă, chiar destul de înaltă îmbrăcată în salopetă „bleuciel” cu şapcă albă, se plimba flegmatic în preajma unui bolid argintiu, e… Hans Stuck. O caravană impresionantă a concernului Auto Union însoţeşte pe „assul” german. Am remarcat perfecta organizare a serviciului de curse Auto-Union care a deplasat cinci mecanici şi un inginer şef specialist. Camionul cu unelte ale fabricei era încărcat cu un asortiment complet de piese de schimb, gata în orice moment a schimba toate patru cauciucuri în timpul record de 17 secunde.
Dar, între cursele automobilistice de la sfârșit de ani ’30 și imaginea de față s-au petrecut multe schimbări dramatice, căci au venit comuniștii.
1950, când a fost făcută această fotografie, e anul în care, la București, Marea Adunare Naţională a Republicii Populare Române a dat o lege prin care țara a fost reîmpărțită teritorial. E anul în care au apărut regiunile, raioanele, orașele și comunele.
Nici Bucureștiul n-a scăpat. A fost structurat în opt raioane, iar acestea erau:
Și, tot în același an, Societatea Comunala a Tramvaielor din București se transforma in „Intreprinderea de Transport Bucuresti” (I.T.B., strămoașa STB).
În anul în care este făcută această fotografie de pe Calea Victoriei, transportul în comun din București avea 27 trasee de tramvaie și 24 de linii de autobuze. Unul astfel de autobuz e în imagine.😊
.