Undeva, departe de București, dar în sudul țării, se pare că un tramvai Tatra T4 și-a găsit colțul de relaxare după „pensionare”, la finalul mai multor decenii de umblat necontenit pe șinele din Capitală, timp în care a dus generații nenumărate la școală, la liceu, la primul date, la locul de muncă sau orice altă destinație vă mai puteți imagina.
Adorabilele tramvaie Tatra ne-au purtat zeci de ani prin București, pe unde noi aveam treburi, iar ele aveau trasee și stații. Undeva, în sudul țării, spre granița cu Bulgaria, a „răsărit” pe-un câmp un tramvai Tatra T4, abandonat și pus pe o movilă de pământ. Imaginile au apărut pe rețelele de socializare și au stârnit o dilemă serioasă, și anume: cum a ajuns aici, la mai bine de 100 de kilometri de șinele pe care a mers toată viața?
Aceste fotografii au fost postate atât pe platforma de socializare X, cât și pe comunitatea de Facebook „Tramclub 2.0”, iar acest model are o istorie aparte. Deși acum este în stare avansată de degradare, cu o mulțime de locuri unde caroseria a sărit și rugina este vizibilă, cu graffiti-uri peste tot însă cu geamurile intacte, acest tramvai este unul dintre cele care au parcurs necontenit Bucureștiul de la un capăt la altul preț de decenii bune
Mobilitate.eu amintește că, în 1973, la București a ajuns prototipul, iar la începutul anului următor, tramvaiele Tatra intrau pe traseu cu călători. Începea astfel livrarea seriei de 130 vagoane, iar tramvaiele Tatra aveau să fie ultimele tramvaie noi aduse din import în București.
După Tatra, transportul public din vremea comunistă s-a bazat pe construcția și modernizarea diferitelor versiuni de tramvaie V3A, V2A și Bucur, la uzinele RATB/STB URAC. au venit apoi anii ’90, cu tramvaie second hand care au circulat o perioadă scurtă în oraș.
Un lucru e clar: sperăm ca cel/cea care a adus tramvaiul până aici să îl și folosească într-un scop creativ, sau cel puțin care să conserve acest vehicul istoric.