Asociația Pro Infrastructură a mers în vizită pe șantierul Lotului 4 al Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești și anunță că A1 este în grafic să ajungă la Tigveni vara viitoare. Constructorul oferă o lecție de cum se construiește un tunel rutier, spune ONG-ul.
Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură anunță că Autostrada A1 este în grafic să ajungă la Tigveni în vara anului 2026.
Autostrada A1, în grafic să ajungă la Tigveni vara viitoare.
Sâmbătă, 24 mai, am vizitat lotul 4 al Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești. Cei de la Porr dau o lecție de cum se construiește un tunel rutier: specialiști din vreo 14 țări lucrează nonstop și au șanse maxime să inaugureze cei aproape 10 kilometri dintre Curtea de Argeș și Tigveni în iulie 2026, cu mult înainte de termenul contractual, martie 2027, fără extensii de timp, anunță reprezentanții Asociației Pro Infrastructură într-o postare pe Facebook.
Pe sensul de mers spre Sibiu al tunelului, constructorul a ajuns la jumătate cu operațiunea de turnare a pereților-casetă – stratul final de beton care va fi văzut de șoferi.
Pe șantier pot fi văzute etapele majore, înaintând spre nord din acest punct, în ordinea inversă a punerii în operă:
sub betonul final este membrana hidroizolantă, sub ea vine o alta de protecție (anti-rupere) și la final betonul torcretat fixat cu ancore aplicat direct pe terenul natural. Sâmbătă, când am ajuns noi, muncitorii legau armătura ultimei secțiuni de radier (fundația căii de rulare) rămasă pe această galerie, chiar în capătul de nord.
Pe marginea șantierului, reprezentanții Pro Infrastructură spun că într-un loc au văzut un mănunchi de 6 furtunuri groase, acestea având scopul să protejeze cablurile numeroaselor sisteme ce vor fi instalate.
Tot acolo este ascunsă și conducta care evacuează apele pluviale.
Și asta doar ce se vede grosier, sunt multe alte detalii care îți explică de ce e nevoie de mai bine de un an de la finalizarea excavației până la darea în trafic.
După ce cofrajul culisant cu ajutorul căruia se toarnă pereții-casetă ajunge în capătul dinspre Sibiu, va fi mutat pe celălalt sens, spre Curtea de Argeș.
O muncă super-specializată, migăloasă și periculoasă, făcută secvențial și fără posibilitatea de a accelera. Deci mai este nevoie de răbdare până vara viitoare, sperăm nu mai târziu de luna iulie, ca să circulăm.
ONG-ul spune că toată această așteptare va merita: la final, șoferii vor circula printr-un tunel ultra-modern cu toate dotările existente în Europa civilizată: iluminat automat cu intensitate adaptată gradual care reduce efectul de orbire, sisteme de supraveghere, ventilație și stingere incendii.
Mulțumim reprezentanților Porr pentru acces și răspunsurile detaliate la toate întrebările pe cale le-a avut numeroasa noastră delegație! Felicitări pentru profesionalism și transparență, o lecție în sine ce n-ar strica să fie învățată de unii constructori!, au conchis reprezentanții Pro Infrastructură.