FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU

susținut de
07 iul. 2025
3638 afișări
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU. Foto credit: Andrei Neagu.

În pofida războaielor, cutremurelor și a comunismului, Bucureștiul păstrează o mare diversitate de clădiri reprezentative pentru toate stilurile de arhitectură care, de-a lungul timpului, au înfrumusețat orașul.

Avem un București modernist, sublimat de eleganța geometrică Art Deco. Avem un București la Belle Epoque, unul mai rar Art Nouveau, altul mediteranean, dar mai ales suntem foarte bogați în arhitectură neoromânească, cu imobile uimitoare pe care, deși le întâlnim peste tot, trec aproape neobservate.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Aleea Dealul Mitropoliei, 11. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Detaliu, Bulevardul Carol 48. Foto credit: Andrei Neagu.

București, capitala stilurilor de arhitectură, oferă o panoramă impresionantă a evoluției arhitecturale europene și naționale

Volumul “București Neoromânesc”, semnat de Andrei Neagu, editura Vremea, 2025, expune prin imagini și cuvinte istoria, reprezentanții și caracteristicile unui stil devenit parte a identității noastre românești: “Stilul rumânesc valah” (arh. Cristofi Cerchez), național, și ne oferă un abecedar al clădirilor cu o hartă interactivă. Mai jos, interviu cu Andrei Neagu, un tânăr muzician și compozitor care, cu o sensibilitate aparte, a fotografiat timp de trei ani Bucureștiul neoromânesc.

Apărut la sfârșitul secolului al XIX-lea, stilul neoromânesc a cunoscut recunoaștere și merit la Expoziția Generală Română de la București din 1906 ce aniversa 25 de ani de la proclamarea Regatului și 40 de ani de domnie a Regelui Carol I.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Bulevardul Dacia, no. 56. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Bulevardul Dacia, detaliu, ușa. Foto credit: Andrei Neagu.

Arh. Ion Mincu, mentorul unui grup de arhitecți cu studii la Paris care au reinventat tradiția și ne-au dăruit stilul arhitectural național al României

Ceea ce am făcut e un lucru mic și simplu: Am văzut în țara asta, semănată de lucruri vechi, frumoase, o biserică, o casă, un acoperiș, o ușă, o rozetă, un chenar care aveau ceva original, cum nu mai văzusem în altă parte și mi-am zis că, adunând una de ici, pe alta de dincolo, s-ar putea începe cu ele un stil în țara noastră, spunea arh. Ion Mincu.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Detaliu, strada Schitu Măgureanu, nr. 9. Foto credit: Andrei Neagu.

Un număr sporit de arhitecți, formați la Ecole de Beaux-Arts din Paris, semnează lucrările adunate în albumul “București Neoromânesc”: Ion N. Socolescu, Petre Antonescu, Paul Smărăndescu, Statie Ciortan, Cristofi Cerchez, Petre Antonescu, Nicolae Ghika-Budești, Octav Doicescu, Gheorghe Simotta, Duiliu Marcu, Victor Stephanescu, Toma T. Socolescu, Tașcu Ioan Ciuli și mulți alții.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Bulevardul Dacia, no. 60. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Detaliu, str. Hristo Botev. Foto credit: Andrei Neagu.

Pe măsură ce statele se formau și își afirmau valorile, fiecare națiune își căuta o expresie unică prin artă, arhitectură și simboluri autentice”

Arh. Dorothee Hasnaș în prefața volumului „București Neoromânesc”: Stilul neoromânesc este, fără îndoială, unul dintre cele mai caracteristice și îndrăgite stiluri arhitecturale din București.

Apărut la sfârșitul secolului al XIX-lea, acest stil reflectă dorința tânărului stat român de a-și defini o identitate proprie, distinctă, într-o perioadă în care întreaga Europă era cuprinsă de un val de naționalism cultural. În România, acest demers s-a manifestat prin neoromânesc, un stil care, deși inspirat din arhitectura vernaculară și tradițională, a fost adaptat într-o formă rafinată, complexă, demnă de capitala unui stat modern.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Bulevardul Dacia, no. 101. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Detaliu, Aurel Vlaicu, 61. Foto credit: Andrei Neagu.

“Bucureștiul, „orașul de la porțile Orientului,” a absorbit și reinterpretat influențele culturale din Est și din Vest, creând un mediu arhitectural și urbanistic unic”

Arh. Dorothee Hasnaș în prefața volumului: Aceste influențe se reflectă în neoromânesc, o estetică inspirată atât de casele tradiționale, cât și de culele oltenești și de rafinamentul mănăstirilor brâncovenești. Printr-o sinteză a acestor elemente, arhitecți de renume – precum Ion Mincu, Petre Antonescu, Toma Socolescu, Cristofi Cerchez – au creat un limbaj vizual unic, pe care elitele României interbelice l-au adoptat și l-au integrat în casele lor de oraș.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Bulevardul George Coșbuc, no 67-69. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Trafor, Intrarea Legendei. Foto credit: Andrei Neagu.

“Stilul neoromânesc își trage sevele din tradiția arhitecturii țărănești, preluând elemente precum pridvorul deschis, cu coloane de lemn sculptat, și decorațiunile din ceramică smălțuită policromă”

Arh. Dorothee Hasnaș în prefața volumului: Asemenea casei populare, și cula – locuința fortificată din Oltenia, cu aspect masiv și arcade scurte – a influențat neoromânescul, aducând în stilul bucureștean aspectul de refugiu, cu un aer de demnitate și siguranță. Însă sursa de inspirație centrală rămâne arhitectura brâncovenească, așa cum o întâlnim în construcțiile religioase ale Munteniei secolului al XVII-lea.

Sub domnia lui Constantin Brâncoveanu, acest stil și-a conturat detaliile unice: arcade ample, ferestre mici și proporționate, coloane sculptate și elemente decorative orientale. Această bogăție decorativă, inspirată de simboluri persane aduse prin intermediul culturii otomane – de la rodii și porumbei, la lei și struguri – a devenit expresia vizuală a aspirațiilor artistice și spirituale ale românilor.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Bulevardul Lascar Catargiu, no. 3-5. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Detaliu Strada Franzelarilor, 2 A. Foto credit: Andrei Neagu.

“Neoromânescul, cu arcadele sale în acoladă, coloanele sculptate și intrările masive, este întruchiparea unui ideal național și un semn al apartenenței bucureștenilor la o comunitate mai mare”

Arh. Dorothee Hasnaș în prefața volumului: Deși pare atât de intim legat de spiritul orașului, acest stil nu s-a născut organic, ci printr-o decizie conștientă de a transpune trecutul într-o formă modernă. Primul exemplu notabil este casa generalului Iacob Lahovary, construită de Ion Mincu între 1884-1886, urmată de Bufetul de la șosea (actuala Casă Doina) în 1889. Neoromânescul a fost apoi preluat de alți arhitecți de elită precum Statie Ciortan și Paul Smărăndescu, care au îmbogățit acest stil și l-au răspândit în întreaga capitală.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Intrarea Spătarului, nr. 8. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Batiște, 28 A. Foto credit: Andrei Neagu.

Arh. Dorothee Hasnaș în prefața volumului: Asemenea unei broderii culturale, neoromânescul reflectă un București viu, adaptabil și deschis, dar cu o identitate bine definită. Acest stil a fost nu doar un mod de a construi, ci și de a trăi – el ilustrează perfect viața cotidiană bucureșteană, unde casa reprezenta o extensie a spiritului local, primitoare și sobră, în același timp. Dacă fațada neoromânească impresionează prin detaliile sale artistice, structura de tip „casă-vagon” cu curte interioară și intrare în pridvor invită la intimitate și conviețuire, răspunzând nevoii bucureștenilor de a trăi dens, dar în comuniune.

Chiar dacă acest stil a dispărut treptat după 1940, el rămâne o emblemă a patrimoniului arhitectural al capitalei. Bucureștiul și-a găsit în neoromânesc o voce proprie, un stil care continuă să fie admirat și protejat pentru modul său unic de a înfățișa complexitatea sufletului românesc.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Piața Romană, nr. 1. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Căderea Bastiliei. Foto credit: Andrei Neagu.

Andrei Neagu a documentat vizual frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc

Andrei Neagu este un artist, muzician și compozitor, pasionat de arhitectură și de farmecul epocilor de altădată. Absolvent al Facultății Politehnice din București, a ales totuși să-și urmeze vocația artistică, construindu-și o carieră în muzică și fotografie. A lansat primul său album (VERSUS) în 2021, este producător muzical, deține un studio propriu și susține concerte live în diverse locații din București, dezvoltând în prezent un proiect muzical dedicat perioadei interbelice (romanțe, tangouri și jazz).

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Andrei Neagu este un artist, muzician și compozitor, pasionat de arhitectură.

Primul său volum fotografic, „București Neoromânesc” este completat de proiectul București din Povești (Instragram.com/bucurestidinpovesti) o platformă dedicată redescoperirii orașului prin fotografie și povești, activă atât pe Instagram (@bucurestidinpovesti), cât și pe Facebook și blogul cu același nume –bucurestidinpovesti.ro.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Cornelia, 38. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Intrarea Legendei. Foto credit: Andrei Neagu.

București Neoromânesc”, abecedarul clădirilor care dau farmec orașului

B365: Cum a apărut ideea cărții “București neoromânesc” ?

Andrei Neagu: „București Neoromânesc” este rezultatul unui demers fotografic și afectiv început din pură fascinație pentru oraș și pentru un stil care astăzi pare adesea uitat, ignorat sau pe nedrept considerat învechit.

Cartea este gândită într-o structură logică și prietenoasă, pentru a putea fi ușor de parcurs și înțeles. Se deschide cu o introducere în stilul neoromânesc: contextul istoric, etapele de evoluție și variațiunile stilistice.

Continuă cu exemple diverse de clădiri: de la reședințe private, blocuri și parcelări, până la clădiri publice, biserici, școli, muzee, arhitectură funerară sau mobilier urban. Include apoi un capitol dedicat elementelor morfologice specifice stilului, o incursiune în câteva interioare și se încheie cu o secțiune despre clădiri abandonate sau aflate în stare avansată de degradare. Textele care completează contextul sunt scrise de arh. Adrian Păun.

Str. Alexandru Sihleanu, numărul 6. Foto credit: Andrei Neagu.
Strada Gheorghe Brătianu, 48. Foto credit: Andrei Neagu.

Nu sunt arhitect, ci doar un observator pasionat care admiră, respectă și imortalizează arhitectura prin fotografie”

B365: Pe ce locuri sunt muzica, fotografia și arhitectura în viața dvs.? Cine e pe locul 1, 2, 3 și de ce?

Andrei Neagu: Mi-ar fi greu să le clasific sau să aleg. Toate trei sunt feluri în care simt și comunic lumea din jurul meu. Muzica este cel mai instinctiv limbaj pentru mine. Acolo simt că pot fi complet sincer.

Fotografia vine cu o formă de contemplație și de atenție la detaliu, iar arhitectura, este fundalul tuturor lucrurilor. Nu este doar o pasiune, ci un mediu în care trăim, iubim, ne mișcăm. Toate coexistă și se completează. Fiecare dintre ele are o voce proprie, dar împreună alcătuiesc un fel de orchestră personală. Ele se schimbă în funcție de ce proiect lucrez sau ce moment trăiesc.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Aviator Șerban Petrescu, 16. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Icoanei 3-5, ancadrament. Foto credit: Andrei Neagu.

Sunetul orașului vechi nu e doar nostalgie, ci o emoție vie”

B365: Dacă ar fi să compuneți melodia perfectă, desăvârșită, care să exprime spiritul bătrânului București, din ce ar fi ea alcătuită?

Andrei Neagu: Cred că melodia perfectă a Bucureștiului vechi ar îmbina un tango interbelic, cu subtilități orchestrale, o linie de vioară și un strop de melancolie urbană. Mi-aș imagina timbrul lui Jean Moscopol, acompaniat de un pian dintr-un salon de altădată. Sunetul orașului vechi nu e doar nostalgie, ci o emoție vie.

Aș păstra imperfecțiunile, foșnetele, ecourile străzilor cu piatră cubică și zgomotul tramvaielor vechi ca parte integrantă a compoziției. Ar fi o piesă care să nu strige, ci să șoptească povești. Și poate, undeva spre final, o deschidere neașteptată: o rază de speranță sau de lumină filtrată prin vitralii.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Brazilia, 56. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Haga, 9. Foto credit: Andrei Neagu.

M-am atașat profund de acest stil în timpul documentării. Fiecare casă părea să-mi spună ceva despre cum înțelegea frumosul o generație întreagă”

B365: De ce ați ales ca obiect de studiu tocmai Bucureștiul Neoromânesc?

Andrei Neagu: Pentru că îl vezi, dar nu-l recunoști mereu. E peste tot și totuși ignorat. Simt că avem mare nevoie de conștientizare. Este stilul nostru național, vocea noastră arhitecturală sau o formă de a ne exprima identitatea prin piatră, lemn, proporție și ornament.  

În același timp, am observat cu bucurie că s-au tipărit volume care abordau stilul Art Deco, modernismul, stilul mediteranean, dar prea puține despre stilul neoromânesc. Și cu atât mai puțin despre cel din București, cu o inventariere aproape exhaustivă. Era o lipsă, o absență pe care mi-am dorit să o completez. Iar la ritmul în care dispar clădirile, ori în care se “fațadează”, am avut un extra imbold pentru a porni în această călătorie.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Bruxelles, 9. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Matei Basarab, 29. Foto credit: Andrei Neagu.

B365: Ați avut de la bun început scopul să strângeți toată munca într-un volum?

Andrei Neagu: Inițial, nu. Am început pur și simplu să fotografiez din fascinație sau ca formă de explorare personală. Ulterior, însă, mi-am dat seama că nu pot păstra tot acest material doar pentru mine. Fotografiile, clădirile, detaliile.. toate meritau o formă coerentă, care să poată fi transmisă și altora.

Astfel că în urma discuțiilor cu Editura Vremea, această idee s-a transformat într-o carte frumoasă și bogată, așa cum mi-am imaginat-o. Doresc pe această cale să-i mulțumesc doamnei Silvia Colfescu și întregii edituri Vremea, pentru sprijinul și încrederea acordate în tot acest demers.

Volumul de față e o selecție esențială, un soi de „crème de la crème”. Restul materialelor ar putea foarte bine să stea la baza unui al doilea volum. Nu este exclus ca în viitor să apară o continuare, mai ales că orașul încă mai are multe de arătat, iar arhivele personale sunt în continuă creștere.

Strada Grigore Cobălcescu, 41. Foto credit: Andrei Neagu.
Strada Petru Poni, 12. Foto credit: Andrei Neagu.

Am învățat că Bucureștiul încă mai are o inimă care bate, chiar dacă e acoperită de zgură și zgomot”

B365: Trei ani ați bătut străzile orașului. Cu ce folos și cu ce descoperiri vă întorceați acasă?

Andrei Neagu: În mod evident, m-am întors cu multe imagini salvate, cu povești primite de la oameni, cu clădiri care nu mai există azi, dar și cu revelații personale. M-am întors cu un București ascuns dincolo de blocuri. Un oraș cu repere, cu detalii, cu povești și o anumită poezie urbană care apare doar dacă mergi pe jos, cu răbdare. Am descoperit dinamica subtilă dintre străzi și locuitori, am simțit identitatea distinctă a cartierelor. O formă de comunitate la nivel urban, pe care o ignorăm în goana zilnică.

Am învățat să mă orientez altfel în oraș, să recunosc zonele și străzile nu doar după nume, ci și după caracterul zonal. Clădirile pe care le-am fotografiat au devenit pentru mine repere mentale și emoționale.

Strada Ion Luca Caragiale, 33. Foto credit: Andrei Neagu.
Strada Toamnei, 83. Foto credit: Andrei Neagu.

Orașul ne-a lăsat o moștenire colosală, dar în loc să o prețuim, alegem adesea să o ignorăm sau să o considerăm „învechită”. O înlocuim cu construcții de sticlă și aluminiu, adesea lipsite de caracter și de coerență urbană”

B365: Ce a însemnat acest proiect? Spuneați că a fost mai mult decât o documentare fotografică.

Andrei Neagu: A fost o călătorie și, în același timp, o lecție despre identitate. Dincolo de aspectul fotografic, proiectul m-a făcut să reflectez profund la felul în care tratăm moștenirea arhitecturală pe care am primit-o.

Avem arhitectură din toate perioadele de dezvoltare ale orașului, ceea ce ar putea face din București una dintre cele mai eclectice și frumoase capitale din sud-estul Europei. Și totuși, ce alegem să facem? Să strecurăm blocuri cu o calitate îndoielnică pe străzi cu case istorice, să nu respectăm regimul de înălțime, să alterăm caracterul cartierelor, să demolăm clădiri valoroase sau frumoase pentru un profit facil. Este păcat că acest proces, început în perioada socialistă, continuă astăzi și pare ireversibil, fără soluții concrete.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Valeriu Braniște, 56. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Dimitrie Orbescu, 12. Foto credit: Andrei Neagu.

Topul clădirilor neoromânești din București

B365: Dacă ar fi să faceți un Top 5 clădiri neoromânești care ar fi ele și de ce? 5 clădiri apropiate de inima dvs, 5 clădiri care vă inspiră.

Andrei Neagu: E o întrebare dificilă pentru că atașamentul se schimbă în timp, dar câteva clădiri mi-au rămas aproape de suflet. Și nu mă pot limita doar la 5 exemple. 

În ceea ce privește reședințele private, lista este una extinsă, printre care se regăsesc:

Str. Căpitan Aviator Nicolae Drossu 3 – VILA MUȘ, arh. Lucian Teodosiu.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Str. Căpitan Aviator Nicolae Drossu 3 – VILA MUȘ, arh. Lucian Teodosiu. Foto credit: Andrei Neagu.

Str. Paris 14-14A – Casa Gh. N. Costescu, arh. Lucian Teodosiu.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Str. Paris 14-14A – Casa Gh. N. Costescu, arh. Lucian Teodosiu. Foto credit: Andrei Neagu.

Str. Dr. Mihail Obedenaru-Gheorghiade 14 – Vila Cezar Golici, arh. Virginia Haret.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Str. Dr. Mihail Obedenaru-Gheorghiade 14 – Vila Cezar Golici, arh. Virginia Haret. Foto credit: Andrei Neagu.

Str. Poet Andrei Mureșanu 1 – Clădirea Lt. Col. Danielopol, arh. Lucian Teodosiu.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Str. Poet Andrei Mureșanu 1 – Clădirea Lt. Col. Danielopol, arh. Lucian Teodosiu. Foto credit: Andrei Neagu.

Strada C.A. Rosetti no 19, Casa doctor Moscu, arh. Gheorghe Simotta.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada C.A. Rosetti nr. 19, Casa doctor Moscu, arh. Gheorghe Simotta. Foto credit: Andrei Neagu.

Strada Romulus no 77- Casa Cămărășescu, arh. Paul Smărăndescu.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Romulus no 77- Casa Cămărășescu, arh. Paul Smărăndescu. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Mărgăritarilor, numărul 4. Foto credit: Andrei Neagu.

 

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Doamnei, 20. Foto credit: Andrei Neagu.

Andrei Neagu: Fiecare dintre ele mi-a oferit o poveste. Fie prin proporții, fie prin decorațiuni sau zona în care se află. Mi se pare că toate aceste criterii contează în a oferi un farmec aparte imobilului.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Doctor Grigore Romniceanu, 7. Foto credit: Andrei Neagu.

Top 3 clădiri publice cu arhitectură neoromânească

Andrei Neagu: În zona de clădiri publice, un top 3 personal ar fi:

  1. Palatul Ligii Culturale (astăzi Teatrul Bulandra) – strada Schitu Măgureanu no 1, arh. Ion D. Trăjănescu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Palatul Ligii Culturale (astăzi Teatrul Bulandra) – strada Schitu Măgureanu no 1, arh. Ion D. Trăjănescu.

2. Primaria Sector 1 – strada Banu Manta, arh. George Cristinel și arh. Nicu Georgescu.

 

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Primaria Sector 1 – strada Banu Manta, arh. George Cristinel și Nicu Georgescu. Foto credit: Andrei Neagu.

3. Palatul Societății „Tinerimea Română”, str. Johann Gutenberg 19, arh. Virginia Haret.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Palatul Societății „Tinerimea Română”, str. Johann Gutenberg 19, arh. Virginia Haret. Foto credit: Andrei Neagu.

B365: În ce stare se află acum clădirile neoromânești din București?

Andrei Neagu: Depinde de situație. Unele sunt restaurate exemplar, altele într-o stare decentă sau mai îndoielnică (culori neinspirate, termopane, termoizolare cu polistiren, modificare sau anulare volumetrie și ornamente), iar unele din păcate, într-o degradare avansată sau chiar abandon. Tocmai această diversitate a stărilor actuale face parte din mesajul proiectului: o radiografie sinceră a orașului. Nu am dorit să „cosmetizez”, ci să arăt ce este, așa cum este.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Str. Gladiolelor, 11. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Luceafărului, 11. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Sfântul Ștefan, 10. Foto credit: Andrei Neagu.

Dincolo de blocurile înalte, există colțuri fermecătoare, străzi sinuoase, miros de tei și caprifoi, case cu ornamente și magnolii care par pictate în pasteluri”

B365: Ce vreți să comunicați prin muzică, dar prin fotografia de arhitectură?

Andrei Neagu: Prin muzică exprim emoții și introspecție. Prin fotografie, în special cea de arhitectură, vreau să pun în valoare ceea ce a gândit arhitectul și să documentez o memorie construită. Să spun: „Uite ce frumos au știut să creeze înaintea noastră”. Îl consider un gest de admirație.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Jean Clunet, 17. Foto credit: Andrei Neagu.

B365: Cum ar trebui să ne uităm la vechiul București?

Andrei Neagu: Cu mai multă răbdare. Mai puțin din mașină, mai mult la pas. Să nu ne limităm la zonele centrale (turistice), la bulevardele largi sau la cartierele standardizate din perioada comunistă. Bucureștiul e mai mult de atât. E o poezie urbană care așteaptă să fie redescoperită. Poate fi o activitate frumoasă de weekend: să te plimbi și să te lași uimit de detalii, alături de cineva drag. E o formă de reconectare cu orașul și cu tine însuți.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Mihail Obedenaru. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Mihai Eminescu, 47. Foto credit: Andrei Neagu.

Îmi imaginez că aș putea locui într-o o casă neoromânească cochetă, cu o grădină unde tronează un stejar sau un tei, sub care aș poziționa un șezlong pentru citit”

B365: De ce țineți la București?

Andrei Neagu: Pentru că aici am creat și am evoluat. Aici am râs, am plâns și am iubit. Pentru că puține orașe au o arhitectură atât de diversă, cu străzi fermecătoare, în pantă și cu multă verdeață. Cu parcuri și colțuri liniștite. Acel „oraș-grădină” pe care Cincinat Sfințescu și-l imagina acum mai bine de un secol, nu este o utopie, ci o realitate parțială care merită conservată și dezvoltată.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Joseph Lister, 53. Foto credit: Andrei Neagu.
FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Speranței 29. Foto credit: Andrei Neagu.

B365: Ați fi vrut să fiți un tânăr muzician din Bucureștiul neoromânesc și să locuiți într-o casă proiectată în stil neoromânesc? Cum ar fi fost oare? Vă imaginați?

Andrei Neagu: Sincer? Da. Îmi imaginez o casă neoromânească cochetă, cu o grădină unde tronează un stejar sau un tei, sub care aș poziționa un șezlong pentru citit. În spatele casei aș avea un foișor pentru prieteni. Interiorul ar avea un salon cu arcade susținute pe coloane, poate o mică influență mauro-florentină discretă, dar integrată armonios.

Dimineața, aș ieși pe loggie, cu ceaiul în mână, ascultând vântul printre frunze și trilurile mierlelor. Nu știu în ce zonă m-aș fi simți cel mai „acasă”, pentru că fiecare are caracterul și farmecul ei. Dar știu sigur că n-ar fi o casă imensă, ci una caldă, plină de suflet, cu spațiu suficient pentru un studio muzical, o bibliotecă și un loc de visare.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Dumbrava Roșie, 10. Foto credit: Andrei Neagu.

Volumul este un ghid prietenos și funcțional pentru redescoperirea neoromânescului din București

B365: Aveți în volum și o componentă digitală foarte utilă, un tabel interactiv cu ajutorul căruia fiecare poate să descopere orașul neoromânesc. Detalii, vă rog.

Andrei Neagu: Este un instrument gândit din dorința de a oferi ceva mai mult decât un simplu album. Este vorba despre un tabel interactiv, accesibil cu cod QR, care permite oricui să descopere clădirile din volumul meu direct pe teren. Poți căuta după adresă, an, autor sau detalii. Este un instrument pe care l-am construit în paralel cu cartea, și care va avea parte de actualizări.

Este un proiect din inițiativă proprie, deci nu este ceva oficial. Se actualizează periodic și este în continuă dezvoltare. Nu sunt specialist, ci un pasionat care a simțit nevoia să creeze un pod între patrimoniu și public. Un ghid prietenos și funcțional pentru redescoperirea neoromânescului din București.

FOTO I Frumusețea uitată a Bucureștiului neoromânesc. Topul clădirilor publice și particulare care-au dat boierie, stil și identitate orașului. I INTERVIU
Strada Vasile Lascăr, 51. Foto credit: Andrei Neagu.

„București Neoromânesc” este un episod din seria „Make Bucharest Great Again”, care vă spune povestea neștiută a clădirilor de patrimoniu din București sau vă prezintă proiecte de arhitectură inovatoare. Ce am mai scris se află aici:

VIDEO I Filipescu-Cesianu, singura casă cu foișor și cea mai frumoasă grădină de pe Calea Victoriei. Clădirea cu acoperiș imperial și-a redobândit strălucirea

Cookies