FOTO | Extraordinară călătorie în timp, până în Gara de Nord din 1944. “Superb! Sunt toate mijloacele de transport ale vremii: trăsură, automobil, tramvai și autobuz!”

04 mai 2023
13779 afișări
FOTO | Extraordinară călătorie în timp, până în Gara de Nord din 1944. “Superb! Sunt toate mijloacele de transport ale vremii: trăsură, automobil, tramvai și autobuz!”
FOTO | Extraordinară călătorie în timp, până în Gara de Nord din 1944. “Superb! Sunt toate mijloacele de transport ale vremii: căruță, automobil, tramvai și autobuz!” | Foto: Agerpres

Aceasta imagine care suprinde Gara de Nord din București în anul 1944 este extraordinară în mult feluri.

În primul rând, ea redă, în întregul ei, atmosfera orașului, cu străzile și bulevardele pavate cu piatră cubică, cu un aer urban aproape că nereal de respirabil și cu o arhitectură după care, deseori, tânjim.

Apoi, detaliile. Formidabilele detalii – siluetele elegante ale lămpilor de iluminat public, armonia clădirii gării, florile de la Monumentul Eroilor CFR…

Și, deloc în ultimul rând, imaginea aceasta din Gara de Nord a Bucureștiului din 1944 suprinde toate mijloacele de transport din orașul acelor vremuri. În fața gării, avem un automobil. Ceva mai în spate, o trăsură. În stație e tramvaiul și, dacă priviți cu atenție în depărtare, după intersecția dintre Bulevardul Dinicu Golescu și Calea Griviței, o să vedeți și autobuzul.

Gara de Nord din București, o foarte scurtă istorie

Piatra de temelie a gării a fost pusă pe 10 septembrie, în anul 1868, în prezența Regelui Carol I, pe un loc ales de domnitor. Proiectul a fost gândit  în formă de U – două corpuri paralele legate la capătul dinspre ateliere de un alt corp în orientare perpendiculară. De-a lungul timpul, a suferit, însă, mai multe modificări.  De inaugurat, avea să fie inaugurată patru ani mai târziu, pe 13 septembrie 1872.

La început, se chema Gara Târgoviștei (pentru că șoseaua pe care noi o știm azi drept Calea Griviței se numea, la acea vreme,  Calea Târgoviștei). A devenit Gara de Nord în anul 1888.

La început, nu a fost gândită să devină principala gară a Bucureștiului, dar a devenit destul de repede neîncăpătoare.

În 1928, gara avea șase linii pentru plecări și patru linii pentru sosiri. Din august 1944 s-au refăcut instalațiile de centralizare electrodinamică din gară, iar liniile și peroanele au fost prelungite pentru a se obține lungimi utile de 350 metri.

FOTO | Extraordinară călătorie în timp, până în Gara de Nord din 1944. “Superb! Sunt toate mijloacele de transport ale vremii: căruță, automobil, tramvai și autobuz!”
Gara de Nord, interior, 1948 | Sursa foto: Agerpres

Gara de Nord este, deja de decenii, numai principalul nod feroviar al Capitalei, ci și al României. Un loc care are nevoie de modernizare, un proiect pentru care mai multe firme au depus deja oferte de participare. Vor fi modernizate atât peroanele, cât și clădirea.

Îți recomandăm să citești și:

Cookies