FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când „întunericul s-a umplut de praf”. Imagini teribile, surprinse de arh. Radu Ștefănescu

susținut de
21 apr. 2025
4450 afișări
FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când "întunericul s-a umplut de praf". Imagini teribile, surprinse de arh. Radu Ștefănescu Foto credit: arh. Radu Ștefănescu.

Doar bucureștenii mai copți își amintesc că, peste drum de hotelul Intercontinental a existat, până în noaptea zilei de 30 aprilie 1977, un monument brâncovenesc de mare frumusețe: Biserica Ienii (numită de bucureșteni și Enei, Ienii sau Ienei), cu Hramul Sfântul Nicolae.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Biserica Enei (Ienii) (1611-1977). Foto credit: Arhiva Muzeului Municipiului București.

Cutremurul din 4 martie 1977 a devastat Bucureștiul, însă Biserica Enei a rămas neatinsă de cataclism. După demolare, pe locul său a fost pus blocul Dunărea 2

Construcția medievală, ridicată în anul 1611, temeinic clădită din zidărie de cărămidă, înzestrată cu pictură murală originală de secol XVIII în pridvor, cu părți repictate de Gheorghe Tattarescu, a rezistat timp de 466 de ani în fața tuturor marilor primejdii. Până la întâlnirea cu marele cârmaci.

“Cred că Ceaușescu detesta tot ceea ce noi, ceilalți, admiram”, spune azi arhitectul Radu Ștefănescu.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

Biserica Enei (1611-1977), 466 de ani de istorie și artă veche au fost pulverizați în numai trei zile

Monumentul de arhitectură brâncovenească se învecina cu Blocul Bavaria (Dunărea 1), care s-a prăbușit la cutremur, iar pe locul bisericii a fost construit blocul Dunărea 2 cu arhitectură anost socialistă, pe care îl vedem și azi.

Biserica Ienii la început de secol XX. Foto credit: Arhiva Muzeului Municipiului București.

30 aprilie 1977. Turla Bisericii Enei a fost pusă la pământ la adăpostul întunericului, lumina pe bulevardul Bălcescu a fost stinsă, “iar întunericul s-a umplut de praf“

Biserica Enei avea să fie primul lăcaș de cult din București distrus în campania de demolări a regimului Ceaușescu, sub pretextul avariilor produse de cutremur.

După Paștele anului 1977, bijuteria de artă brâncovenească a fost dezmembrată, sfâșiată și dărâmată în numai trei zile, zona devenind ”locul de desfășurare a unei acțiuni militare strict supravegheate, colcăind de militari, de macarale și de utilaje blindate“.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

Mai jos, în exclusivitate pentru B365, mărturia arhitectului Radu Ștefănescu, atunci student în anul V la Institutul de Arhitectură „Ion Mincu”, cel care lasă posterității, cadru cu cadru, filmul unei crime cu premeditare, înregistrarea unui sacrilegiu.

Radu Ștefănescu este fiul pictorului George Ștefănescu-Râmnic (1914-2007) și al Alexandrei Ștefănescu (1926-2013). Este absolvent al Institutului de Arhitectură „Ion Mincu“ din București, promoția 1978.

Arhitect Radu Ștefănescu.

La sfârșitul lunii aprilie 1977, Radu Ștefănescu fotografiază, timp de mai multe zile, dărâmarea BIsericii Enei, aflată vis-a-vis de facultate.

După ce developează negativele este atât de impresionat de imaginea turlei care se prăbușește, încât hotărăște să închidă negativele în arhiva personală și nu le scoate la iveală decât după mai bine de 30 de ani, în Germania. Până în anul 1987 este membru al Uniunii Arhitecților, al Uniunii Artiștilor Plastici și al Asociației Artiștilor Fotografi din România.

În atelierul de creație al tatălui său, din incinta Muzeului Gheorghe Tattarescu, Radu Ștefănescu învață de la acesta pictura pe sticlă și lemn, restaurarea de icoane și pictura de șevalet.

Debutează în 1965, la București, cu picturi pe sticlă și lemn; execută proiecte de restaurare pentru monumente de artă, amenajări ambientale, design industrial, ilustrație de carte, grafică publicitară.

Radu Ștefănescu în 1983. Foto: Dinu Lazăr.

Radu Ștefănescu deține diferite premii pentru fotografie și design industrial și are o lungă activitate expozițională în domeniul fotografiei, designului industrial și picturii tradiționale pe lemn și sticlă.

Din anul 1987, Radu Ștefănescu s-a stabilit în Germania, unde activează în domeniul graficii publicitare, amenajărilor interioare, proiectării de arhitectură și a deschis o firma de arhitectură, construcții și imobiliare.

Foto credit: Centrul Expozițional Documentar al UAUIM /Muzeul Școlii de Arhitectură, Arhiva Studiul Formei, stud. Voiciulescu, 1968.

În aprilie 1977, Radu Ștefănescu și prietenul său, Dinu Lazăr, au avut curajul să intre pe șantierul de demolare a bisericii, păzit de Armată și de Securitate, și să fotografieze întreg sacrilegiul

Arh. Radu Ștefănescu: Un colonel ne-a luat scurt la întrebări. I-am prezentat legitimațiile noastre de la AAF (Asociația Artiștilor Fotografi) și am început să-i explicăm că suntem într-o misiune oficială, specială, de la Direcția Monumentelor Istorice și Direcția Patrimoniului Cultural, că facem un releveu spațial al monumentului de arhitectură în vederea reconstruirii lui.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

Studentul la arhitectură Radu Ștefănescu, martor incomod. A fotografiat etapă cu etapă atentatul la patrimoniului Bucureștiul

Arhitectul Radu Ștefănescu a imortalizat barbaria regimului Ceaușescu de la ferestrele facultății. Pasionat de fotografie, Radu Ștefănescu știa cele mai bune locuri și unghiuri de fotografiere din clădire.

Arh. Radu Ștefănescu: Am avut șansa să fiu la momentul potrivit, în locul potrivit, să am echipamentul foto necesar și mai ales să am o experiență bună pentru fotografiile de arhitectură. În anii de studiu învățasem pe de rost Facultatea de Arhitectură, cunoșteam birourile, „Sala Frescelor“, „Catedra de Istoria Arhitecturii“, „Catedra de Urbanism“, sălile de studiu și alte spații folosite de noi, cotloanele și ascunzișurile din interiorul facultății, precum și diferitele unghiuri de fotografiere. Biserica Enei a primit ultima lovitură, fatală, noaptea, luminile pe Bulevardul Bălcescu au fost stinse și atunci a căzut și turla Bisericii.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

“A fost un act barbar, absolut inutil, iar modul de punere în aplicare a fost de o lașitate nemaivăzută“

Arh. Radu Ștefănescu: Totul se petrecea într-un ritm alert, mașinăria militară de demolare funcționa din plin. Militarii acroșau un cablu de oțel între ferestre și trăgeau apoi cablul cu TAB-urile. Motoarele erau turate întinzând la maximum cablurile și părți de construcție se prăbușeau într-un nor de praf. Soldați înarmați cu furtunuri cu jet de apă stropeau mormanele de zidărie ca să împiedice ridicarea prafului.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

Arh. Radu Ștefănescu: Practic, biserica Ienii  (Enei) a fost demolată în trei zile, fiind ascunsă de un alt șantier al cutremurului, cel al blocului Dunărea, într-un sit complet închis, departe de ochii trecătorilor, sub pază militară și, la final, la adăpostul întunericului.

Actul demolării a fost un act barbar, absolut inutil și modul de punere în aplicare a fost de o lașitate nemaivăzută. Evident că am auzit ulterior că au fost făcute petiții, că personalități remarcabile au luat poziție, că a existat o rezistență împotriva demolării bisericii, dar biserica între timp nu mai există.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

În copilărie, Radu Ștefănescu a intrat prima dată în biserica împreună cu tatăl sau, pictorul George Ștefănescu-Râmnic. „Mi-a arătat pictura murală originală de secol XVIII din pridvorul bisericii, pictură de o factură excepțională“

B365: Arh. Radu Ștefănescu, cât de legat erați de biserica Ienii? Cum erau interioarele lăcășului de cult?

Arh. Radu Ștefănescu: Dărâmarea bisericii Ienii (Enei) joacă un rol important în amintirile mele din tinerețe. Sunt amintirile unui copil talentat la desen și pictură, care dorea să devină pictor precum tatăl lui, dar care va studia arhitectura. Am îmbrățișat la un moment dat fotografia drept mijloc de exprimare, pentru ca mai apoi să mă dedic designului industrial, să devin liber profesionist și într-un târziu să părăsesc orașul natal, plecând în străinătate.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
1957. Radu Ștefănescu la vârsta de 4 ani și părinții săi. Foto: Eugen Iarovici.

Arh. Radu Ștefănescu: La noi în familie, duminică era o zi dedicată vizitelor la muzee, colecții particulare sau galerii de artă. Tatăl meu, pictorul George Ștefănescu-Râmnic, știa noile expoziții din capitală care trebuie vizitate.

Eram copil când tata s-a oprit în dreptul bisericii Ienii și am intrat împreună înăuntru. Mi-a arătat pictura murală originală de secol XVIII din pridvorul bisericii, pictură de o factură excepțională și partea care fusese repictata de Gheorghe Tattarescu, explicându-mi diferența de tehnică și de stil dintre cele două picturi murale.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
1971, Radu Ștefănescu. Foto: Eugen Iarovici.

Biserica Ienii avea zugrăvite pe pereți fabuloase narațiuni, personaje biblice în costume de o frumusețe copleșitoare“

Arh. Radu Ștefănescu: Îl ascultam pe tatăl meu povestindu-mi despre arta frescei, despre marii zugravi de biserici cu nume demult uitate și priveam cu ochi de copil fabuloasele narațiuni de pe pereți, cu personaje biblice dintr-o lume de mult apusă, în costume de o frumusețe copleșitoare. Nu știam atunci că, peste câțiva ani, voi învăța tehnica picturii pe sticlă și pe lemn, voi învață să restaurez icoane, voi deveni student la arhitectură, voi face relevee de biserici și voi lucra la proiecte de restaurare.

Dar nici prin cap nu mi-ar fi trecut atunci că, student fiind, mă voi afla peste niște ani în aceleași spații fabuloase, făcând ultimele sale fotografii, conștient de faptul că sunt martor la un spectacol barbar de o sălbăticie nemaiîntâlnită, că ochii mei văd acele spații populate de secole de personaje biblice pentru ultima oară și că totul va rămâne doar o amintire.

Cutremurul l-a surprins pe studentul Radu Ștefănescu la un antrenament de karate, se afla în poziția de meditație “seiza”

B365: Unde vă aflați în seara cutremurului din 4 aprilie 1977?

Arh. Radu Ștefănescu: Eram în dojo-ul de karate din cadrul complexului sportiv de la Ștrandul Tineretului. Tocmai terminasem antrenamentul și stând în seiza (poziție de meditație), ne căutam pacea și liniștea interioară, când am fost readuși la realitate de un zgomot cum nu mai auzisem până atunci.

Un huruit îngrozitor pe care nu îl puteam identifica, de parcă se deschideau gurile iadului. Un coleg de antrenament, Marian Ștefănescu, a fost primul care a reacționat strigând: „Este cutremur, să ieșim“. Am fugit cu toții din dojo pe terasă, în urma noastră prăbușindu-se frontonul sălii de antrenament.

Am plecat împreună cu un prieten spre casă (stăteam cu părinții în Vatra Luminoasă), și pe drum am văzut ruinele blocului de la Lizeanu. Acasă, mi-am găsit părinții sănătoși, erau pe aleea blocului, împreună cu alți vecini care ieșiseră și ei afară, de teamă unui nou cutremur.

1984. Radu Ștefănescu și tatăl său, pictorul George Ștefănescu-Râmnic, în atelierul de la Muzeul Tattarescu. Imaginea a fost folosită la expoziția „Tatăl și fiul în oglinda artei”, organizată în Germania, în 1990. Foto credit: Dinu Lazăr.

B365: Cum ați ajuns să fotografiați demolarea Bisericii Ienii? Știu că urmăreați ce se întâmpla cu Blocul Bavaria, Dunărea.

Arh. Radu Ștefănescu: În dimineață de după cutremur și în zilele următoare, am bătut Bucureștiul la pas cu prietenul meu Dinu Lazăr și am făcut fotografii în neștire. Rănile cauzate de cutremur ne însoțeau la tot pasul. Eram student, tocmai terminasem releveul, documentat cu fotografii făcute de mine, al Casei Arhitect Grigore Cerchez împreună cu doi colegi, cu Ileana Tureanu și Mihai Opreanu.

În permanență auzeam știri despre colegi dispăruți, răniți la cutremur, despre clădiri sau persoane cunoscute afectate de cutremur. În zona centrală a orașului se înlăturau urmele cataclismului. Militarii, utilajele militare, grămezile de moloz și cărămidă, ruinele de case și blocuri erau un spectacol care devenise între timp normal în ochii bucureștenilor.

Biserica Ienii. Foto credit: Radu Ștefănescu.

Când eram în anul III de facultate în Institutul de Arhitectură am asistat la un cataclism, studenții erau epurați“

Arh. Radu Ștefănescu: Trebuie să spun că în anul III de facultate fusesem personal confruntat cu un cataclism în Institutul de Arhitectură, un cutremur pe nume „treptizare“, o epurare forțată a studenților arhitecți din București. Puțini dintre noi au rămas în Institut să urmeze cursurile, cei mai mulți s-au trezit cu o diplomă de Conductor Arhitect și au trebuit să părăsească școală.

Prin zilele și nopțile petrecute în atelierele de proiectare din facultate, prin proiectele comune din Club A, din FotoClubul Arhitecturii, prin practicile de vară, simpozioane și câte și mai câte, ne apropiasem mult între noi, dezvoltând o formă de prietenie. Dispariția din școală a colegilor din primii trei ani, ani în care ne-am format împreună, m-a afectat mult.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

Fotografia a umplut golul din sufletul meu tânăr și pe atunci mult mai sensibil“

Arh. Radu Ștefănescu: Tata și-a dat rapid seama de acest lucru. Între noi nu era numai o relație tată-fiu ci și o prietenie, amândoi lucram des împreună în atelierul lui de creație. Așa a vorbit cu vechiul sau amic din anii ’50, de la Laboratorul de Prelucrare al Peliculei al Întreprinderii Cinematografice a orașului București, cu sediul la Mogoșoaia, fotograful Eugen Iarovici. Amândoi m-au convins să mă apuc serios de fotografie. Eugen Iarovici mi-a făcut cunoștiință cu Dinu Lazăr, pe atunci student la operatorie, și așa am pornit într-o nouă aventură, cea a fotografiei.

În anul V eram destul de bine pregătit profesional, dispuneam și de aparatură foto necesară (un Roleiflex 6×6, un aparat de nouă generație, un Canon FTBQL cu obiectivele necesare, exponometre, filtre, etc). În plus, îmi amenajasem un laborator foto în garajul nostru din blocul din Vatra Luminoasă unde locuiam cu părinții, laborator cu pereții vopsiți în orange, pentru absorbția luminii, cu ușa garajului izolată termic și fonic, dotat cu tot ce era necesar.

Blocul Dunărea, afectat de cutremur, fusese împrejmuit cu panouri din tablă și militari cu utilaje speciale începuseră demolarea“

Arh. Radu Ștefănescu: După cutremur, viața a mers mai departe iar noi studenții am revenit în facultate. Chiar din Institutul de Arhitectură puteam vedea cum blocul Dunărea, afectat de cutremur, fusese împrejmuit cu panouri de tablă și militari cu utilaje speciale începuseră demolarea. Pentru noi, studenții, era o imagine interesantă și urmăream cu atenție evoluția demolării. Vedeam cum pereții de umplutură erau îndepărtați unul după altul, cum apărea la iveală structura goală de beton, ca un schelet de la ora de anatomie.

Prin ferestrele din Sala Frescelor puteam vedea atât blocul Dunărea cât și biserica Ienii. Biserica era absolut intactă iar blocul fusese redus la stadiul de structură. Normal, firesc, nimic special, cam același lucru se vedea atunci cam peste tot în zona centrală a orașului, așa se îndepărtau urmările cutremurului.

Am fotografiat blocul Dunărea și Biserica Ienii de pe trotuarul de la Hotel Intercontinental și se poate vedea că biserica era intactă. Ambele turle erau intacte, în timp din blocul Dunărea se vedea doar structura, fațadele, pereții despărțitori numai existau.

„Ambele turle erau intacte, în timp din blocul Dunărea se vedea doar structura, fațadele, pereții despărțitori numai existau”. Foto credit: Radu Ștefănescu.

Din biserica Ienii se pare că se scoseseră obiecte de cult, candele, icoane, strane, pe motivul unor reparații la interior“ 

B365: nd v-ați dat seama că Biserica Enei va fi demolată?

Arh. Radu Ștefănescu: Pe data de 28 aprilie, am auzit că biserica fusese lovită de o macara cu bilă. Să fiu sincer, nu mai țin minte de la cine am aflat, foarte posibil de la cineva din cercul nostru care făcea restaurări de biserici. Am ajuns la facultate și, printr-o fereastră deschisă, am făcut prima serie de fotografii.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

Arh. Radu Ștefănescu: Macaralele de la blocul Dunărea se aflau în curtea bisericii Ienii. Partea bisericii, aflată spre blocul Dunărea, era clar afectată. Absida de sud, aflată spre blocul Dunărea, era perforată, acoperișul turlei de la pronaos dispăruse peste noapte. Din acest moment am început să fotografiez din diferite unghiuri biserica.

Ulterior, am aflat că înainte de 28 aprilie începuse o acțiune de dezafectare a bisericii, dar doar la interior, exact așa cum văzusem acum câtva timp la Casa Arhitect Grigore Cerchez. Și la biserica Ienii se pare că se scoseseră obiectele de cult, candele, icoane, strane pe motivul unor reparații la interior. Nu puteai vedea ce se întâmpla în biserică, ea aflându-se într-un perimetru închis și păzit de armată.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

La biserica Ienii totul s-a petrecut în absența preotului paroh și a enoriașilor“

Arh. Radu Ștefănescu: Vorbind cu profesorul meu, arhitectul Sandu Miclescu, în a cărui echipa lucram relevee de biserici și care mă trimisese la Casa Cerchez, acesta mi-a spus că „biserica a fost perfect consolidată chiar de profesorul Grigore Ionescu, fostul decan al facultății noastre și trebuie să fie într-o stare perfectă“.

La Casa Grigore Cerchez, sediu al Uniunii Artiștilor Plastici demontarea elementelor decorative și a celor care nu erau de rezistență a fost făcută chiar de plasticieni, membrii ai U.A.P. cu suportul unor muncitori de construcții. Nu am văzut picior de militar nici în clădire, nici la casa din apropiere care se dezafecta și ea. Aici la biserica Ienii totul s-a petrecut în absența preotului paroh și a enoriașilor, lucru aflat ulterior de mine. Toată demolarea a fost făcută numai și numai de către militarii folosiți la construcții.

Aprilie, 1977. Demolarea Casei Grigore Cerchez, sediul Uniunii Artiștilor Plastici. Foto credit: Radu Ștefănescu.

Arh. Radu Ștefănescu: Pe 28 aprilie, la blocul Dunărea încetaseră complet lucrările de demolare. Ele se concentrau pe biserica Ienii, ascunsă între blocuri și împrejmuită cu panouri metalice de șantier. Doar de la ferestrele Institutului de Arhitectură, din „corpul vechi“ proiectat de Grigore Cerchez, dinspre strada Biserica Ienii (în 1977 se numea strada Arhitecturii), aveam vedere liberă asupra bisericii, la partea cu pridvorul și la cele două turle aflate asupra pronaosului și naosului.

Am intrat cu mult tupeu în incinta bine păzită a șantierului. Eram tineri, poate inconștienți, plini de adrenalină și cred nu ne păsa absolut deloc de ce s-ar fi putut întâmpla cu noi“

Arh. Radu Ștefănescu: În dimineața zilei de 29 aprilie mi-am dat întâlnire cu bunul meu prieten, Dinu Lazăr, la biserica Ienii și am intrat cu mult tupeu în incinta bine păzită a șantierului. Eram tineri, poate inconștienți, plini de adrenalină și cred nu ne păsa absolut deloc de ce s-ar fi putut întâmpla cu noi. Vroiam doar să fim acolo și să documentăm ceva ce nouă ni se părea o nebunie, o acțiune sălbatică din partea autorităților.

Șantierul era plin de soldați și cadre militare, de mașini blindate, era ca pe front și nimeni dintre cei prezenți acolo nu a înțeles cum doi civili, dintre care unul și bărbos (ăla eram eu), cu aparate foto au avut curajul să treacă de panourile despărțitoare.

Radu Ștefănescu în aprilie 1977. Fotografia a fost realizată imediat dupa cutremur. Foto credit: Dinu Lazăr.

Arh. Radu Ștefănescu: O fi ceva cu ei“ își ziceau probabil, până când un colonel ne-a luat scurt la întrebări. I-am prezentat legitimațiile noastre de la AAF (Asociația Artiștilor Fotografi) și am început să-i explicăm că suntem într-o misiune oficială-specială de la Direcția Monumentelor Istorice și Direcția Patrimoniului Cultural, că facem un releveu spațial al monumentului de arhitectură în vederea reconstruirii lui.

Era povestea pe care eu o auzisem acum câteva zile la demolarea casei Arhitect Grigore Cerchez, fostul sediu al U.A.P. (Uniunea Artiștilor Plastici) unde releveul se făcea în vederea reconstruirii Casei Grigore Cerchez pe o locație nouă, lucru care nu s-a întâmplat niciodată. Dinu a plusat și a adăugat că facem acest releveu și la comanda revistei Național Geografic. După care, a scos exponometrul foto pe care l-a îndreptat mai întâi spre biserică și apoi spre cer, făcând teoria releveelor prin satelit.

Profitând de momentul în care colonelul rămăsese cu gura căscată uitându-se ba la exponometru ba la cer, am intrat rapid în biserică și am făcut o serie de diapozitive color (asta aveam atunci în aparat). Tensiunea momentului era mare, nivelul de adrenalină extrem de ridicat și cu toate că mă așteptam ca din secundă în secundă să ne confiște aparatura și să ne lege, recunosc că eram conștient de faptul că atunci este unica șansă de a face fotografii în biserică și nu numai din spatele ferestrelor școlii de arhitectură.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

„Nu s-au scos oseminte din biserică, doar s-au extras fragmente de frescă și elemente decorative de piatră cioplită“

Arh. Radu Ștefănescu: În biserică era un grup de patru cinci tineri, printre ei l-am zărit cu coada ochiului pe Dan Mohanu, pe care îl știam de la Casa Memorială Gheorghe Tattarescu, care încercau să salveze fresca din pridvor, să o decoperteze și să o ducă în siguranță afară din șantier.

Am fotografiat în interior un personaj civil cu o lopată în mâna și mult timp am crezut că este vorba de un enoriaș care dezgroapă oseminte. Abia în 2022 am aflat că este vorba de arhitectul Cristi Brăcăcescu, care s-a recunoscut în imagine.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

Ne-a spus că nu s-au scos oseminte din biserică, că doar s-au extras fragmente de frescă și elemente decorative de piatră cioplită. Apoi mi-am îndreptat privirea spre cupola pronaosului, care era parțial spartă și am fotografiat prin spărtură fațada Școlii de Arhitectură.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

Trăgeam cadru după cadru și nu puteam să cred că este adevărat”

Arh. Radu Ștefănescu: Am ieșit în curtea bisericii, înspre „corpul vechi“ al școlii de arhitectură și am fotografiat fragmente de zidărie cu pictură, capete de sfinți, jeturi de apă care încercau să oprească praful care plutea încă în aer. 

Pentru un tânăr student la arhitectură, restaurator și pictor de icoane, bucățile de perete cu sființi pictați la 1720, prăbușite pe un maldăr de cărămizi și stropite cu furtunul de către soldații care trebuiau să împiedice ridicarea prafului în mijlocul Bucureștiului, reprezentau o barbarie de neimaginat.

Nu am fotografiat mult, poate câteva minute, dar mi-au părut o eternitate. Totul părea absolut ireal și parcă timpul se scurgea infinit mai încet, în slow motion. Afară cerul albastru senin de primăvară, în interior frescele înnegrite de fumul lumânărilor care au ars acolo de secole, totul unit într-o nouă perspectivă. Până atunci și nici după aceea nu am mai putut vedea direct cerul din interiorul unei biserici care până acum câteva zile adăpostea enoriași. 

Foto credit: Centrul Expozițional Documentar al UAUIM/ Muzeul Școlii de Arhitectură, fond documentar, anii ’70.

Arh. Radu Ștefănescu: Colonelul și-a revenit rapid din șocul cauzat de sateliți și Național Geografic și a început să urle, să părăsim incinta că nu știu ce o să se întâmple. Noi, băieți binecrescuți, ne-am cerut scuzele de rigoare asigurându-l „că așa primisem și noi ordinele de mai sus“ și ne-am strecurat printre panourile de tablă, afară din șantier. Mult mai târziu aveam să aflu și numele colonelului, era vestitul Buzatu, responsabil pentru intervenția de demolare a blocului Scala, aflat nu departe de Biserica Ienii.

M-am despărțit de Dinu și am urcat din nou treptele școlii de arhitectură să fotografiez mai departe. Aveam senzația că sunt „în misiune“ și tot nu credeam, așteptând în fiecare moment să fie oprită demolarea. Dar în urma noastră s-a dezlănțuit apocalipsa pe șantier. Brutal, sălbatic și iresponsabil, pridvorul cu fresce de secol XVIII, pronaosul și turla dinspre „corpul vechi“ al școlii de arhitectură au fost transformate într-un mare maldăr de moloz.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

Curtea bisericii, zona din fața pridvorului era plină de militari și de utilaje militare blindate cu senile numite TAB (Transportor Amfibiu Blindat)“

Arh. Radu Ștefănescu: Totul se petrecea într-un ritm alert și părea că mașinăria militară de demolare funcționează eficient. Militarii acroșau un cablu de oțel între ferestre și trăgeau apoi cablul cu TAB-urile. Motoarele erau turate întinzând la maxim cablurile. Părți de construcție se prăbușeau într-un nor de praf.

Fotografiam din umbra ferestrelor de la arhitectură. Cunoscând bine corpul vechi al facultății, mergeam din etaj în etaj încercând să fotografiez din diferite perspective ceea ce mintea mea nu putea accepta. Bucată cu bucată biserica era dezmembrată cu violență

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

În cele trei zile cât a durat demolarea bisericii Ienii, m-am mișcat prin facultate ca un vânător pe propriul său domeniu de vânătoare, un vânător de imagini“

Arh. Radu Ștefănescu: Bănuiesc că sunt singurul care a documentat etapele demolării de la început și până la „căderea cortinei finale“. Am făcut o singură fotografie dinspre Hotelul Intercontinental, peste o sută din „corpul vechi“ al facultății „Ion Mincu“ și câteva chiar din interiorul bisericii și din curtea ei în timpul demolării. Dar, cu siguranță, sunt singurul care a imortalizat momentul șocant al căderii turlei.

Pe 28 și 29 aprilie militarii au reușit să demoleze pridvorul, naosul și turla de deasupra lui. Altarul bisericii Ienii și turla rămăseseră încă intacte“

B365: La un moment dat, șantierul s-a oprit, demolatorii poate primiseră ordin să distrugă biserica noaptea. Ați rămas peste noapte în Institutul de Arhitectură Ion Mincu?

Arh. Radu Ștefănescu: În data de 30 aprilie 1977 venisem dimineața devreme și am rămas acolo până m-a prins noaptea „la datorie“ în spatele ferestrelor de la facultate. Simțeam că „trebuie“ să fotografiez ce se întâmplă cu biserica.

Pe 28 și 29 aprilie, militarii au reușit să să demoleze pridvorul, naosul inclusiv turla de deasupra lui. Altarul biserici Ienii și turla de deasupra naosului, vizibile dinspre Hotelul Intercontinental, rămăseseră încă intacte. În acea dimineață, militarii au ancorat de ferestrele turlei niște cabluri de oțel și cu ajutorul blindatelor au încercat să o dărâme.

TAB-urile ambreiau, accelerau, cablurile se tensionau și apoi se rupeau. Auzeam cum se opresc motoarele, apoi vedeam cum praful și gazele de eșapament ale blindatelor se împrăștie, militarii se agitau, dar turla rămânea intactă, refuza să cadă.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

Arh. Radu Ștefănescu: Cea mai difuzată fotografie a mea despre biserica Ienii are în prim plan câteva siluete cu chipiuri, apoi două mașini blindate cu șenile și, între ele, un soldat cu brațele întinse. Cablurile de oțel se rup și prin cădere ridică un nor de praf în spatele blindatelor, praf combinat cu gazele de eșapament ale utilajelor iar din stânga imaginii se vede un jet de apă care trebuie să potolească praful. 

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

Arh. Radu Ștefănescu: Militarii au făcut mai multe încercări de a secționa turla cu ajutorul cablurilor și a mașinilor blindate, dar fără succes. Turla refuza să cadă. Aici trebuie spus faptul că zidăria de secol XVIII este foarte rezistentă, meșterii zidari ai vremii folosind mortare foarte puternice, dovadă că rezista și în anul 1977 la forța utilajelor militare.

La un moment dat, se pare că s-au hotărât să folosească cabluri mai groase, mai puternice. Am văzut cum au adus și montat noile cabluri, petrecându-le prin ferestrele turlei (vezi foto 3030 A). TAB-urile s-au pus pe poziție și apoi nu s-a mai întâmplat nimic. Pe șantier s-a așternut o liniște care nu prevestea nimic bun.

Nu înțelegeam ce se petrece. Speram că vor renunța, în sfârșit, la planul lor de a dărâma biserica Ienii, dar eram naiv. Era doar liniștea dinaintea furtunii.

Foto credit: Radu Ștefănescu.

Întunericul începea să se aștearnă asupra șantierului și a bisericii, asupra întregului București“

Arh. Radu Ștefănescu: Stăteam la pândă în Catedra de Urbanism, cu aparatul în mâna, înarmat cu o peliculă de sensibilitate maximă pentru acele vremuri. Făcusem, de-a lungul timpului, experimente cu acea peliculă denumită de noi NP7. Fotografiam în întuneric, fără blitz, la lumina felinarelor de pe stradă, a unor lămpi și încercam să fotografiez „din mână“ cu un timp de expunere îndelungat.

Pe balcoanele hotelului Intercontinental se vedeau câțiva turiști cu aparate foto sau de filmat în mâini, în blocul din stânga ceva se mișca la ferestre. În „corpul vechi“ al Institutului de Arhitectură se simțea prezența studenților pe la ferestre. Aveam senzația că mii de ochi se uită la silueta întunecată a bisericii care se profila pe fundalul vag luminat al orașului.

Când cerul s-a întunecat complet a fost întrerupt brusc curentul electric. Facultatea, hotelul Intercontinental, clădirile din apropiere au rămas în beznă. În acel moment, am auzit motoarele TABurilor care accelerau, sunetul cablurilor de oțel care se tensionau. Era întuneric beznă, se întâmplă ceva, începea atacul final asupra bisericii. Am rămas nemișcat, fără să mai respir, cu degetul pe declanșatorul aparatului, trăgând imagine după imagine.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

Un mecanism de distrugere a lăcașelor de cult bucureștene se pusese nemilos în mișcare în seara zilei de 30 aprilie 1977

Arh. Radu Ștefănescu: Pe fundalul motoarelor de utilaje blindate s-a auzit un zgomot cum numai auzisem până atunci, probabil zgomotul produs de secționarea turlei. Apoi un nou zgomot, o bufnitură. Turla s-a prăbușit iar întunericul s-a umplut de praf.

După risipirea prafului, liniștea s-a lăsat din nou asupra lăcașului de cult. Parcă a dispărut și tensiunea care plutea în aer. Apoi s-au reaprins luminile în zonă și am putut vedea că distrugerea era definitivă. În locul turlei se căscase o grotă întunecată. Prima dintre bisericile, care aveau să dispară în următoarea perioadă în București, era la pământ.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

Nu am făcut copii pe hârtie fotografică, nu am spus o vorbă nimănui, nici părinților mei, nici prietenului meu, Dinu, nimănui nimic. Asta a fost, acum se terminase“

B365: Conștientizați atunci importanța fotografiilor pentru memoria acestui oraș? Faptul că erați un martor care avea dovezi pentru ce s-a întâmplat în acea noapte?

Arh. Radu Ștefănescu: A doua zi, am developat filmele în laborator. După ce filmele s-au uscat, am studiat negativele. Când am ajuns la imaginea mișcată cu turla în cădere recunosc că m-am îngrozit. Tot timpul cât am fotografiat biserica fusesem în acțiune și plin de adrenalină.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

Arh. Radu Ștefănescu: Abia acum, când în întunericul laboratorului foto revedeam imaginile, am fost cuprins de un tumult de sentimente, de la durere, la uimire, la furie și neputință. Am respirat adânc, după care am ordonat frumos negativele în arhivă.

În acel scurt interval de timp, 5 martie – 30 aprilie 1977, fusesem martor la prea multe nenorociri. Văzusem și fotografiasem lucruri de neimaginat pentru un tânăr, care nu doar era student la arhitectură, dar avea și un tată pictor, lucrase la restaurări de biserici, restaura icoane vechi pe lemn, era înconjurat acasă și în atelierul tatălui numai de obiecte de artă, pe care învățase de mic să le aprecieze, să le iubească și să le apere.

Probabil că aceste distrugeri, întâmplate în scurt timp, a atâtor valori, monumente arhitectonice și de artă plastică au fost prea mult pentru mine. Mi-am spus în subconștient: „Ce rost are totul?“. Tu înveți să conservi, să restaurezi, să păstrezi pentru generațiile viitoare aceste valori, ca peste noapte, în mod sălbatic, barbar și mai ales inutil, toate să fie distruse de statul care, de fapt, trebuie să le protejeze.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

Sincer, nu eram conștient de faptul că aceste fotografii vor deveni cândva importante și nu nici nu mi-a trecut prin cap atunci că aș fi un martor incomod. Pentru mine acest capitol se terminase“

B365: Ce vorbeau studenții și profesorii din Institut în acele zile? Era teamă sau doar uimire? A fost un test pentru ce avea să urmeze, demolarea cartierului Uranus și a altor biserici?

Arh. Radu Ștefănescu: În interiorul facultății era parcă stare de asediu. În Sala Frescelor am fotografiat colegi care se uitau siderați pe ferestre și alături de ei pe Nea Voicu, tâmplarul facultății, cel care repara planșetele, mesele de planșete, scaunele.

Pentru noi, studenții, totul reprezenta cel mai mare sacrilegiu posibil, dar pentru Nea Voicu era ceva care îl depășea, nu putea să își explice ce vedea pe ferestrele facultății de arhitectură. 

Nea Voicu. Foto credit: Radu Ștefănescu.

La Catedra de Urbanism, domnul Profesor Constantin Enache, mi-a permis să fotografiez de acolo. L-am surprins, fumând și uitându-se cu o privire lipsită de expresie pe fereastră, dar nu cred că se uita a ce se întâmplă afară, la TAB-uri, militari, ofițeri.

Acum, după atâția ani, îmi închipui că se gândea la absurdul situației. El, șeful Catedrei de Urbanism al Institutului de Arhitectură, era un simplu spectator. Nu avea nimic de spus, nimeni nu îi cerea părerea. Din contră, dacă ar fi făcut ceva știa ce consecințe ar fi avut de suportat.

Profesorul Constantin Enache. Foto credit: Radu Ștefănescu.

Autocenzura acelor ani este poate cea mai cumplită crimă înfăptuită de regim“

Arh. Radu Ștefănescu: Îmi închipui în continuare că domnul profesor se gândea cum va veni în zilele următoare în fața noastră, a studenților, și ne va ține cursul de urbanism. Cum ne va explica el că datoria noastră este să conservăm, să punem în valoare, să integrăm, în timp ce afară se dărâma cu sălbăticie un edificiu arhitectonic de secol XVIII. Poate că se gândea și el la „ce rost mai are Școala de Arhitectură“ într-o lume în care se întâmpla așa ceva. 

La Catedra de Istoria Arhitecturii, condusă de profesorul Curinschi Vorona, am surprins o colegă de an privind rana uriașă apărută în altarul bisericii. Înainte de asta, fusesem în biserică unde am fotografiat Școala de Arhitectură prin acel crater din pronaosul bisericii.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
„Am surprins o colegă de an privind rana uriașă apărută în altarul bisericii”. Foto credit: Radu Ștefănescu.

Arh. Radu Ștefănescu: Mă întrebați ce se vorbea în Institut în acele zile. Noi veneam în fiecare zi la facultate, dar în jurul nostru Bucureștiul parcă dispărea, despre asta se vorbea, fără să se știe însă ce va urma. Dacă era teamă sau uimire? Era un iureș de sentimente, trăiam ceva netrăit până atunci, de-a dreptul halucinant și în aer plutea o tensiune negativă, nu așteptam nimic bun.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Foto credit: Radu Ștefănescu.

Părerea mea este că Ceaușescu detesta tot ceea ce noi, ceilalți, admiram“

Arh. Radu Ștefănescu: Mă întrebați dacă demolarea bisericii Ienii a fost un test pentru ce va urma. Nu cred acest lucru. Acum la mai bine de 48 de ani de la dărâmarea bisericii, aflându-mă în Lüdinghausen (NRW) la 2.000 de kilometri distanță de București, cred că a fost folosită oportunitatea cutremurului devastator pentru a șterge efectiv urmele trecutului, pentru a șterge esența orașului București.

Casa arhitect Grigore Cerchez, apoi Biserica Ienii au fost printre primele monumente arhitectonice definitorii pentru vechiul București care, datorită poziției lor, trebuiau să dispară. Prezența lor deranja. Părerea mea este că Ceaușescu detesta tot ceea ce noi, ceilalți, admiram. Nu avea deschiderea, nu era lumea lui, era o lume care în permanență îi aducea aminte de cine este el, de unde vine el și, de aceea, cutremurul „i-a venit mănușă“. În mintea lui, vechiul București trebuia să dispară și cutremurul a fost cel mai bun motiv pentru a-și realiza viziunea.

Demolarea Casei Grigore Cerchez. Foto credit: Radu Ștefănescu.

Arh. Radu Ștefănescu: Mă întrebați care a fost reacția bucureștenilor. Imaginați-vă că marea majoritate a bucureștenilor, care treceau prin zona centrală a orașului, se aflau încă sub șocul cutremurului. Grijile zilnice, lipsurile de tot felul, penuria de alimente, de energie electrică și gaze, de apă potabilă și apă caldă, toate erau accentuate de starea de necesitate cauzată de cutremur.

Bucureștenii și restul locuitorilor din țară trăiau sub apăsarea unui regim dictatorial și acest lucru nu trebuie uitat niciodată când vorbim despre perioada comunistă. De aceea, marea majoritate a lor, spun marea majoritate pentru că existau și excepții, nu reușea, nu avea când și cum să facă diferența dintre „înlăturarea urmărilor cutremurului“ și „ștergerea urmelor unei civilizației care nu mai era dorită de regim“.

FOTO | Dărâmarea Bisericii Enei, cu turla dislocată într-o noapte de aprilie, când
Teatrul Național, utilaje aduse să demoleze Biserica Ienii. Foto credit: Centrul Expozițional al UAUIM/ Muzeul Școlii de Arhitectură, Arhiva Diapozitive, aprilie 1977.

După 30 aprilie 1977, mi-am pierdut inocența, mi-am pierdut apoi și plăcerea de a fotografia”

B365: Spuneați într-un interviu că atunci v-ați pierdut inocența, sub ochii dvs. s-a înfăptuit un sacrilegiu. Acesta a fost unul din motivele pentru care ați plecat din țară?

Arh. Radu Ștefănescu: Așa este. În acele zile, din primăvara anului 1977, am simțit că lumea mea se transformă ireversibil, că reperele mele nu mai sunt cele știute, multe din lucrurile învățate și apoi trăit, și în care ajunsesem să cred cu sfințenie au dispărut peste noapte.

Mi-am pierdut inocența, mi-am pierdut apoi și plăcerea de a fotografia, mi-a dispărut interesul pentru multe lucruri pe care le iubisem până atunci și care erau, practic, viața mea. Evident că acest lucru nu s-a întâmplat instantaneu ci treptat, așa cum se întâmplă totul în viață.

La câteva luni după aceste demolări, în perioada 1-13 iulie 1977, la sala de expoziții a A.A.F. din str. Brezoianu 23, deschideam o expoziție de artă fotografică împreună cu Dinu Lazăr.

„1-13 iulie 1977, la sala de expoziții a A.A.F. din str. Brezoianu 23, deschideam o expoziție de artă fotografică împreună cu Dinu Lazăr”. În imagine, de la stânga la dreapta, Radu Ștefănescu (cel cu barbă), Napoleon Frandin de la AAF și Dinu Lazăr.

O singură fotografie făcută de mine, care apărea și pe invitația expoziției, amintea de demolările abuzive din București. Era o consolă decorativă, un gnom, o creatură mitologică, ce ținea pe umeri o grindă arcuită în Casa Grigore Cerchez, una dintre multele console decorative concepute de arhitect pentru propria lui casă.

Cu toate că amândoi aveam material fotografic mai mult decât suficient pentru o expoziție de anvergură despre cutremur și urmările lui, ne-am „autocenzurat“ cu bună știință și lucrul acesta a durut.

Gnomul. „O singură fotografie făcută de mine, care apărea și pe invitația expoziției, amintea de demolările abuzive din București”.

Sufletul acelor locuri a dispărut atunci“

Arh. Radu Ștefănescu: După această expoziție am abandonat încetul cu încetul fotografia de artă. Episodul dărâmării bisericii Ienii nu a fost motivul plecării mele din țară. Recunosc că ce s-a întâmplat, în acea perioadă, a avut pentru mine un caracter personal.

Am simțit totul ca pe o schimbare impusă mie personal, lumii mele, am considerat totul ca un afront personal, începând cu „treptizarea“ din Institutul de Arhitectură și culminând cu demolarea Bisericii Ienii. Dar așa este, tinerii nu se descurcă prea bine cu nedreptățile și eu eram încă tânăr.

Închei povestea mea despre demolarea bisericii Ienii cu ceva ce am mai spus, și anume că „sufletul acelor locuri a dispărut atunci“. Asta am simțit eu.

Mai jos, filmul demolării realizat de arh. Radu Ștefănescu.

În anul 2017, au avut loc în București o serie de evenimente care au marcat împlinirea a 40 de ani de la demolarea bisericii Ienii. Foto: Nicolae Mogage.
În anul 2017, au avut loc în București o serie de evenimente care au marcat împlinirea a 40 de ani de la demolarea bisericii Ienii.

Arh. Radu Ștefănescu: În anul 2017, au avut loc în București o serie de evenimente care au marcat împlinirea a 40 de ani de la demolarea bisericii Ienii. Cu această ocazie a fost organizată o expoziție cu fotografiile mele în foaierul Bibliotecii Universitare Carol I care, duminică 14 Mai 2017, a fost transferată în foaierul Ateneului Român.

Expoziția care a marcat 40 de ani de la demolarea Bisericii Ienii. Foto: Nicolae Mogage.

„Make Bucharest Great Again” vă spune povestea neștiută a clădirilor de patrimoniu din București sau vă prezintă proiecte de arhitectură inovatoare. Ce am mai scris se află aici:

Promis final fericit pentru o clădire-simbol a Bucureștiului: Casa lui Dinu Lipatti. Cine promite să salveze locul unde a creat cel mai mare pianist al secolului XX

Cookies