FOTO | Cum ar putea arăta Gara de Nord și, mai ales, cine va moderniza cea mai mare stație feroviară din țară. Arhitecții bucureșteni cer să fie adusă în zilele noastre

25 feb. 2025
6752 afișări
FOTO | Cum ar putea arăta Gara de Nord și, mai ales, cine va moderniza cea mai mare stație feroviară din țară. Arhitecții bucureșteni cer să fie adusă în zilele noastre
FOTO | Cum ar putea arăta Gara de Nord și, mai ales, cine va moderniza cea mai mare stație feroviară din țară. Arhitecții bucureșteni cer să fie adusă în zilele noastre

Ministerul Transporturilor și Compania Națională de Căi Ferate CFR SA au lansat un amplu proiect privind modernizarea stației feroviare Gara de Nord, cea mai mare din România.

Lucrările de modernizare, consolidare și reabilitare a monumentului istoric vor avea o durată estimată de aproape cinci ani și vor costa peste 400 de  milioane de lei, fără TVA (419, 85 milioane)

FOTO | Cum ar putea arăta Gara de Nord și, mai ales, cine va moderniza cea mai mare stație feroviară din țară. Arhitecții bucureșteni cer să fie adusă în zilele noastre
Sursa imaginii: economica.net apud CFR Infrastructură.

„Modernizarea Gării de Nord” – proiect public complex, atribuit prin licitație

În timp ce Compania Națională de Căi Ferate CFR SA a desemnat câștigătorul licitației pentru acest proiect de anvergură, emblematic pentru București, “OAR București trage un semnal de alarmă asupra faptului că proiectul de arhitectură pentru modernizarea Gării de Nord, monument istoric emblematic, ar fi trebuit realizat prin concurs de arhitectură și nu atribuit prin licitație”, anunță arhitecții.

Și Ordinul Arhitecților din România atrage atenția asupra “riscurilor asociate utilizării contractelor de tip “Design&Build” pentru proiecte publice de mare anvergură, precum modernizarea gării principale a unei capitale”

Aceste proiecte sunt infrastructuri strategice cu un impact urban, social și economic semnificativ, iar abordarea lor trebuie să prioritizeze calitatea proiectării și integrarea urbană, nu doar optimizarea costurilor de execuție ( ..) Facem apel către factorii de decizie să prioritizeze calitatea, sustenabilitatea și integrarea urbană în marile investiții publice, evitând soluțiile care pun exclusiv accent pe costul de execuție în detrimentul valorii arhitecturale și impactului pe termen lung”, se arată în luarea de poziție a OAR.

Asta după ce Compania Națâionașă de Căi Ferate CFRR SA a anunțat, printr-un comunicat, că “oferta depusă de asocierea de firme românești SC GDO MOV IMPEX SRL – SC OMEGA CERT SISTEM SRL, în valoare de 419.854.213,32 lei (fără TVA), a fost desemnată câștigătoare, contractul de achiziție publică urmând a fi încheiat și semnat de ambele părți la finalul perioadei legale de contestații”.

CFR Infrastructură a semnat, anul trecut, contractul pentru “Modernizarea/consolidarea/ reabilitarea stației CF Gara de Nord București” pentru prima faza aproiectului

În vara anului 2024, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, anunța că, la acea dată, contractul pentru modernizare se afla în etapa de proiectare și estima că la finalul anului să înceapă lucrările. Durata contractului este de 116 luni, din care: 55 de luni proiectare și execuție lucrări, respectiv 9 luni proiectare și 46 luni execuție lucrări. La solicitarea publicației Economica.net, CFR Infrastructură a furnizat randări pentru cum va arăta Gara de Nord.

FOTO | Cum ar putea arăta Gara de Nord și, mai ales, cine va moderniza cea mai mare stație feroviară din țară. Arhitecții bucureșteni cer să fie adusă în zilele noastre
Sursa imaginii: economica.net apud CFR Infrastructură.

Etapa I a programului de modernizare a Gării de Nord include reabilitarea spațiilor existente în cele trei corpuri ale clădirii, unde se desfășoară activitatea feroviară și unde sunt asigurate servicii destinate publicului călător și activități comerciale:

  • Corp A (clădiri B-dul Dinicu Golescu),
  • Corp B Central central, coloane, casele de bilete clasa I)
  • Corp C (casele de bilete clasa a II-a, Calea Griviței).

Principalele lucrări vizează modernizarea, consolidarea și reabilitarea clădirilor din Gara de Nord

Proiectul cuprinde: reabilitarea construcțiilor monument cu valoare istorică, crearea unor spații verzi centrale, cu zona de așteptare pentru publicul de tranzit, regenerarea zonei aferente stației de călători Gara de Nord pe principiile de smart city/creative city/ green city. Modernizarea spațiilor destinate publicului călător, inclusiv facilități pentru persoanele cu dizabilități. Asigurarea elementelor de siguranță și confort pentru călători-balustrade, rampe pentru persoane cu dizabilități, lifturi, sisteme de control acces. Sisteme noi de ventilație, încălzire. Modernizarea sistemului de iluminat și a instalațiilor electrice, sanitare, termice, etc. Modernizarea sistemului de informare a publicului călător și a echipamentului de telecomunicații.

FOTO | Cum ar putea arăta Gara de Nord și, mai ales, cine va moderniza cea mai mare stație feroviară din țară. Arhitecții bucureșteni cer să fie adusă în zilele noastre
Sursa imaginii: economica.net apud CFR Infrastructură.

Prin implementarea acestui important program, stația de cale ferată București Nord (inclusiv clădirile aferente acesteia) va fi modernizată în conformitate cu parametrii tehnici prevăzuți de standardele și legislația europeană în vigoare”, au anunțat reprezentanții CFR Infrastructură.

FOTO | Cum ar putea arăta Gara de Nord și, mai ales, cine va moderniza cea mai mare stație feroviară din țară. Arhitecții bucureșteni cer să fie adusă în zilele noastre
Sursa imaginii: economica.net apud CFR Infrastructură.

„OAR București militează pentru o arhitectură contemporană europeană în Gara de Nord”

Filiala Teritorială București a Ordinului Arhitecților din România apreciază eforturile de modernizare a Gării de Nord din București și aducerea ei la standarde internaționale. În ceea ce privește proiectul de arhitectură destinat gării, OAR București a susținut concursul de soluții ca fiind cea mai bună metodă de asigurare a calității. În acest sens, OAR București a făcut demersuri active încă de acum 3 ani, când, alături de Primăria Municipiului București, Primăria Sectorului 1, Ministerul Transportului, a realizat o serie de dezbateri profesionale și un grup de lucru pentru organizarea unui astfel de concurs:

OAR București trage un semnal de alarmă asupra faptului că proiectul de arhitectură pentru modernizare a Gării de Nord, monument istoric emblematic, ar fi trebuit realizat prin concurs de arhitectură și nu atribuit prin licitație.

Concursul de soluții e modalitatea transparentă pentru realizarea unei proiect de asemenea anvergură”

Organizația profesională a arhitecților a atras atenția în mai multe rânduri că, în special pentru o realizare arhitecturală care să reprezinte una dintre cele mai importante porți de intrare în Capitala României, „numai concursul de arhitectură poate duce la îndeplinirea dezideratului simbolic, la atingerea obiectivelor de calitate arhitecturală, de bună funcționare și de racordare la cerințele internaționale contemporane.”

Mai mult, spun arhitecții bucureșteni, „aceasta este modalitatea transparentă și democratică pentru realizarea unei proiect de asemenea anvergură.

„Concursul de arhitectură poate să ducă la selectarea celor mai bune idei”

Arhitecții din București vin și cu câteva exemple de gări emblematice din Uniunea Europeană, realizate sau modernizate în ultimii ani, pentru care câștigătorii au fost desemnați prin concursuri de arhitectură.

Semnalăm tendința regională de modernizare a infrastructurii feroviare prin concursuri de arhitectură care respectă specificul cultural local, în același timp integrând cerințele moderne de mobilitate și sustenabilitate. Astfel, în ceea ce privește Gara de Nord, a existat o serie întreagă de eforturi ale mediului de proiectare și universitar în vederea realizării unor bune proiecte de modernizare a Gării de Nord. Atât diverse firme specializate, cât și mediul academic, prin Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu”, București, cu proiecte specializate, lucrări de cercetare, diplome. De asemenea, OAR București, în anul 2019, a realizat împreună cu instituțiile abilitate primele eforturi de concurs pentru acest obiectiv.

În acest context, OAR București își exprimă, din nou, disponibilitatea pentru a-și îndeplini misiunea publică și de a susține atât autoritățile publice, cât și investitorii privați pentru a realiza arhitectură de calitate pentru cetățenii Capitalei.

Exemple de gări emblematice din UE unde construirea, modernizare și/sau restaurare a fost realizată prin concurs de arhitectură:

  • Olanda – Gara Centrală din Amsterdam, 2003, arhitectură Benthem Crouwel Architects; GARA AMSTERDAM BIJLMER ARENA, OLANDA, 2007, arhitectură Mecanoo Architecten;

  • Franța – Gara de Nord din Paris, 2000-2016, arhitectură Jean-Marie Duthilleul; Gara Lyon Part-Dieu, 2014-2019, arhitectură Renzo Piano Building Workshop; 

  • Germania – Gara Hamburg Hauptbahnhof, 2012, arhitectură Meinhard von Gerkan și Gerkan, Marg und Partner (gmp); Gara Stuttgart Hauptbahnhof, 2024, arhitectură Ingenhoven Architects; 

  • Italia – Gara Termini din ROMA, 2000, arhitectură Paolo Desideri și Studio 4; 

  • Portugalia – GARA GARE DO ORIENTE, LISABONA, 1998, arhitectură Santiago Calatrava; 

Concursuri de arhitectură au fost organizate în ultimii ani, de asemenea, și pentru modernizarea extinderea și/sau restaurarea gărilor din Europa Centrală și de Est:

  • Ungaria – Gara Keleti din Budapesta, organizator MÁV (Căile Ferate Maghiare) și Ministerul Dezvoltării Naționale, 2019, arhitectura Finta Studio (condus de arhitectul József Finta); Gara Déli din Budapesta, organizator Comisia de Dezvoltare a Capitalei Budapesta, 2017, arhitectura KÖZTI Architects & Engineers (echipa condusă de László Kalmár);

  • Polonia – Gara Centrală din Varșovia (Warszawa Centralna), organizator PKP (Căile Ferate Poloneze) și Ministerul Infrastructurii, 2018, arhitectura JEMS Architekci; Gara Gdańsk, organizator PKP în colaborare cu Asociația Arhitecților Polonezi (SARP), 2016, arhitectura FORT Architects;

  • Cehia: Gara Principală din Praga (Praha hlavní nádraží) organizator Správa železnic (Administrația Feroviară Cehă), 2020, arhitectura Jakub Cigler Architekti în colaborare cu A8000; Gara Smíchov, Praga, organizator Primăria Praga în colaborare cu Institutul de Planificare și Dezvoltare, 2018, arhitectura A69 Architects;

  • Bulgaria – Gara Centrală din Sofia, organizator NKZI (Compania Națională de Infrastructură Feroviară), 2015, arhitectura Studio 17,5-G condus de arh. Petar Dikov; Gara Plovdiv – organizator Ministerul Transporturilor și NKZI, 2017 arhitectura A&A Architects

  • Slovacia: Gara Bratislava-Hlavná stanica, organizator ŽSR (Căile Ferate Slovace) în colaborare cu Asociația Slovacă a Arhitecților, 2021 – arhitectura Sdružení X (consorțiu format din arhitecți cehi și slovaci); Gara Košice, organizator ŽSR și Ministerul Transporturilor 2019, arhitectura Ateliér 8000 în colaborare cu ADR (Architekti Daniš Režný).

Poate vrei să citești și:

Cookies