FOTO | Bătrâne troleibuze ROCAR, fâșnețe prin anii ’90 ies de la naftalină, să se plimbe un pic ca-n tinerețe pe străzile din București

17 sept. 2024
3623 afișări
FOTO | Bătrâne troleibuze ROCAR, fâșnețe prin anii '90 ies de la naftalină, să se plimbe un pic ca-n tinerețe pe străzile din București
FOTO | Bătrâne troleibuze ROCAR, fâșnețe prin anii '90 ies de la naftalină, să se plimbe un pic ca-n tinerețe pe străzile din București | Sursă foto: Andrei Alex/ TPBI

În acest final de săptămână, în cadrul „Săptămânii Europene a Mobilității”, o mică bucată din istoria Capitalei va fi adusă în fața bucureștenilor: Bătrânele troleibuze ROCAR. Cele două vehicule de colecție vor fi expuse la intrarea în parcul Regele Mihai I (Herăstrău).

Troleibuze ROCAR din anii ’90, prezentate la „Săptămâna Europeană a Mobilității”

STB a decis să readucă la viață două troleibuze ROCAR, mijloace de transport ce au circula pe străzile din București la finalul anilor ’90, anunță TPBI. Acestea au fost recondiționare cu ajutorul Uzinei de Reparații Ateliere Centrale, iar în zilele de 21 și 22 septembrie vor fi prezentate în fața oamenilor.

Bătrânele troleibuze ROCAR vor putea fi admirate la intrarea în parcul Regele Mihai I (fost Herăstrău), în cadrul „Săptămânii Europene a Mobilității”.

Troleibuzele au fost realizate în anul 1998, pentru RATB. La momentul respectiv, Rocar de Simon și Rocar Autodromo 812 EA prezentau o mulțime de elemente de noutate.

Despre troleibuzele Rocar de Simon

Modelul „Rocar de Simon” a fost fabricat într-o serie destul de restrânsă de vehicule – 19 la număr. Acestea au circulat prin orașe precum București, Constanța sau Cluj-Napoca.

Din total de 19, doar unul a fost dotat cu motor de curent alternativ, fapt ce presupunea că acesta consuma mai puțin.  Vehiculul a fost fabricat la uzina Rocar în anul 1998, a fost repartizat depoului Bujoreni, unde a primit număr de inventar 7459. A străbătut străzile Capitalei până în 2013, circulând pe traseele liniilor: 61, 62, 69, 71, 91, 93 și 96.

Acest troleibuz a preluat elemente moderne ale caroseriei de la autobuzele produse de uzina Rocar din perioada respectivă. Utilizarea echipamentelor Kiepe Electric a asigurat demarajul fără trepte de tensiune, cu slăbirea continuă a câmpului prin motor și fără șocuri de curent. Totodată, troleibuzul a fost dotat din fabrică cu geamuri mai închise la culoare, pentru menținerea temperaturii interioară, transmite TPBI.

Troleibuzele Rocar de Simon
Troleibuzele Rocar de Simon | Sursă foto: Andrei Alex/ TPBI
Troleibuzele Rocar de Simon
Troleibuzele Rocar de Simon | Sursă foto: Andrei Ales/TPBI
Troleibuzele Rocar de Simon
Troleibuzele Rocar de Simon | Sursă foto: Marian Andrei/mobilitate.eu

Despre troleibuzele Rocar Autodromo 812 EA

Acesta a fost singurul troleibuz cu podea coborâtă complet ce a fost produs la Rocar București, în anul 1998. Modelul a venit și cu o premieră pentru finalul anilor ’90 în materie de transport public:

  • Vehiculul era dotat cu rampă specială pentru persoanele cu dizabilități.

În 2010, la 12 ani după ce a fost fabricat, Rocar Autodromo 812 EA a avut parte de o reparație completă. Aceasta a fost realizată la Uzina de Reparații Ateliere Centrale (URAC) din București. Vehiculul a avut numărul de parc 7460, fiind „cazat” la Depoul Bujoreni.

A plimbat bucureștenii prin oraș până în anul 2012, circulând pe traseele aferente liniilor: 61, 62, 69, 71, 91, 93 sau 96.

Interiorul troleibuzului urmărea o eficiență în urcarea și coborârea pasagerilor, deplasarea lor pe culoar, din față până în spate, iar butoanele de comandă pentru deschiderea ușilor amplasate la exterior confirmau cererea de urcare a călătorilor în stații. Totodată, în interiorul salonului călătorilor au fost montate butoane roșii de comandă a efectuării stațiilor, sporind astfel eficiența la oprirea în stații. La rândul lor, geamurile mari aveau rolul de a optimiza aerisirea corectă a vehiculului, transmite TPBI.

Troleibuzul Rocar Autodromo 812 EA
Troleibuzul Rocar Autodromo 812 EA | Sursă foto: Marian Andrei/mobilitate.eu
Troleibuzul Rocar Autodromo 812 EA
Troleibuzul Rocar Autodromo 812 EA | Sursă foto: Andrei Alex / TPBI
Troleibuzul Rocar Autodromo 812 EA
Troleibuzul Rocar Autodromo 812 EA | Sursă foto: Marian Andrei/mobilitate.eu

Vehiculele vor intra în patrimoniul STB

După ce vor fi prezentate bucureștenilor, cele două bătrâne vehicule Rocar, care i-au transportat pe cetățenii orașului, vor fi păstrate în patrimoniul STB. Acestea se vor alătura tramvaielor istorice ce sunt prezentate la Depoul Dudești din Capitală.

În acest fel, o parte din istoria importată a mijloacelor de transport public va putea fi cunoscută de oameni peste ani.

Te-ar mai putea interesa și:

Cookies