Cu o istorie de peste 50 de ani, tramvaiele Tatra T4R au parcurs milioane de kilometri prin București, o realizare care ar putea fi demnă de Cartea Recordurilor.
Introduse pentru prima dată în anii ’70, aceste tramvaie au devenit emblematice pentru transportul public din România.
Tramvaiele Tatra T4R sunt utilizate și în orașe precum Arad, Iași, Brăila și Galați, nu doar în Capitală, conform TPBI.
Între 1973 și 1975, Bucureștiul a primit un total de 130 de unități Tatra T4R, care au fost distribuite în principal, Depoului Militari.
Acest depou a fost temporar închis pentru lucrări de modernizare, însă tramvaiele au continuat să fie esențiale pentru rețeaua de transport public a orașului.
În 1998, a început un amplu proces de modernizare a tramvaielor T4R. Acest proces a inclus remodelarea a două tramvaie T4R pentru a crea un tramvai articulat cu șase osii. Noul model rezultat, denumit „Bucur 1”, a fost produs într-o serie limitată de doar 11 unități, de către Uzina de Reparații Ateliere Centrale (URAC) din București.
„Bucur 1” a reprezentat un pas important în modernizarea transportului public bucureștean, combinând tradiția cu inovația tehnologică.
Chiar și în prezent, tramvaiele Tatra T4R sunt un element familiar pe străzile Bucureștiului. Acestea sunt utilizate în mod regulat pe liniile 19 și 47 pe parcursul săptămânii, iar în weekend sunt operate în funcție de necesitățile de repartizare pe linii.
Aceste tramvaie continuă să servească locuitorilor orașului, demonstrând calitatea și rezistența lor de-a lungul timpului.