FOTO | Autobuzul de Noapte din Vechiul București. Circula pe linia 8, venea din 10 în 10 minute negreșit și Geo Bogza spunea că parcă e controlat de „fantome”

03 iul. 2024
2407 afișări
FOTO | Autobuzul de Noapte din Vechiul București. Circula pe linia 8, venea din 10 în 10 minute negreșit și Geo Bogza spunea că parcă e controlat de „fantome”
FOTO | Autobuzul de Noapte din Vechiul București. Circula pe linia 8 ,venea din 10 în 10 minute negreșit și Geo Bogza spunea că parcă e controlat de „fantome”. Sursa foto: Facebook / ARCEN

Autobuzele de noapte au o istorie destul de îndelungată în București, iar azi sunt nu mai puțin de 24 de linii STB care parcurg străzile Capitalei până-n zori, însă în interbelic situația era diferită. Pe atunci, în București exista o singură linie de noapte, cea a autobuzului 8, care circula între Calea Dudești și strada Buzești noapte de noapte, negreșit, indiferent de anotimp și condiții, din zece în zece minute, ca un „serviciu regulat de fantome”, după cum l-a numit scriitorul Geo Bogza.

Acum, noapte de noapte, la Piața Unirii se adună o dată la câteva minute adevărate pâlcuri de autobuze, care pleacă din centrul Bucureștiului spre aproape toate părțile din București. Evident, treaba n-a stat așa de când s-a pomenit autobuzul în Capitală, însă despre autobuze de noapte la noi în oraș se vorbește încă din perioada interbelică, pe când orașul era străbătut de un singur autobuz, cel de pe linia 8.

Autobuzul 8, singurul autobuz de noapte din Bucureștiul interbelic, descris prin ochii lui Geo Bogza

Scriitorul Geo Bogza a descris parcursul liniei 8 prin oraș, pe traseul dintre Calea Dudești și strada Buzești, noapte de noapte, negreșit, indiferent de vreme, anotimp, sau de câte mașini umblau pe străzile Bucureștiului, acesta spunând că e „supranatural” ca indiferent de cât de „adâncă” era noaptea, autobuzele să străbată orașul din 10 în 10 minute, de parcă erau coordonate de „fantome”.

„În această liniște și neclintire a nopții totale, începea rolul adevărat și întreaga frumusețe a cursei de noapte. Sosia un moment când însăși viața de noapte a orașului era învinsă de oboseală și întuneric. Atunci, numai mașina opt continua să circule, pe străzile lui, până în zorii zilei, orice fel de timp ar fi fost. Nopți când ploua toată noaptea, fără întrerupere, nopți superbe de primăvară, sau nopți de toamnă, pline de o ceață atât de deasă, încât automobilele circulau parcă pipăindu-se unul pe altul, în beznă, toate aceste nopți erau străbătute, de la un capăt la altul, de cursa regulată a autobuselor opt. Era ceva supranatural aproape ca, oricât de adâncă ar fi fost noaptea și oricât de pustii străzile, oricât de tare ar fi plouat, la 3 dimineaţa, din zece în zece minute, o mașină să traverseze orașul, ca un serviciu regulat de fantome.”, astfel a descris Geo Bogza linia 8 de noapte, conform „Realitatea Ilustrată” din noiembrie 1936.

 

Cookies