Fostul capăt de linie „Aeroport Băneasa”, locul prin care au trecut toate generațiile de vehicule STB-ITB-RATB

24 ian. 2023
12636 Afișari
Fostul capăt de linie „Aeroport Băneasa”, locul prin care au trecut toate generațiile de vehicule STB-ITB-RATB
Fostul capăt de linie „Aeroport Băneasa”, locul prin care au trecut toate generațiile de vehicule STB-ITB-RATB. Colaj realizat de Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean.

Acum este doar o banală stație din București, dar cu mulți ani în urmă, fostul capăt de linie „Aeroport Băneasa” a fost martorul primei linii de troleibuz din Capitală. Terminalul a fost și martorul primelor autobuze Mercedes-Benz Citaro, intrate în circulație pe 3 iunie 2006, pe linia 131. Pe scurt, pe aici au trecut toate generațiile de vehicule din parcul STB-ITB-RATB.

Inițiativa pentru Muzeul Transportului Bucureștean (demersul Asociației „Metrou Ușor” pentru edificarea Muzeului Transportului) spune, prin intermediul unei postări pe Facebook, povestea fostului capăt de linie de troleibuze „Aeroport Băneasa”:

„#TrolleyTuesday întoarce la Aeroportul Băneasa! Hai să descoperim împreună cronologia fostului terminal”

Fostul capăt de linie „Aeroport Băneasa”. Prima linie de troleibuz din Capitală întorcea aici

Prima linie de troleibuz din București, linia 81, a fost inaugurată în noiembrie 1949, pe traseul Piața Victoriei – Șoseaua Kiseleff – Hipodrom. Pe 26 aprilie 1952, aceasta este extinsă cu 2 kilometri până la Aeroportul Băneasa. În anii care vor urma, aici va ajunge și linia 82.

Capătul de linie avea un peron restrâns, era dotat cu o copertină ovală din beton, ce era susținută de 4 piloni centrali. Totodată, terminalul avea și o clădire administrativă lungă, placată cu mozaic ceramic verde: aici adăpostea casa de bilete și utilitățile pentru lucrătorii ITB. Conform anumitor documente, imobilul ar fi fost construit în anul 1955.

Autobuzele întorceau aici cu mulți ani în urmă

Linia 81 nu este prima care ajunge aici. Autobuzele întorceau la Aeroportul Băneasa deja de mulți ani, transmite sursa citată.

La data de 25 august 1934, STB a preluat concesiunea liniei 1 de autobuz (Aeroportul Băneasa – Calea Rahovei – Pompa de Apa), și a prelungit-o câteva luni mai târziu pe Strada Nifon în Piața G-ral Joffre (Parcul Carol).

În vara anului 1935, linia 1 a devenit linia 31. La data de 20 octombrie 1936, în momentul în care STB a preluat operarea tuturor traseelor de „autobuse” din București, linia 31 funcționa pe traseul ParculCarol – Podul Senatului – Palatul Regal – Piața Victoriei – Șos. Kiseleff – ArculDeTriumf – Hipodrom – Aeroportul Băneasa.

Începând cu anul 1949, linia 31 a întors la CFR Constanța, iar începând cu anul 1958, a întors la Piața Scînteii. În anul 1981, linia 31 a devenit linia 131.

34 de ani au întors troleibuzele la Aeroportul Băneasa

34 de ani (1952-1986) au întors troleibuzele din București aici. Lucrările avansau la tronsonul Unirii – Pipera al Magistralei 2 de metrou, iar linia 82 a fost desființată în iunie 1986. Totodată, deși nu avea nicio legătură cu metroul, linia 81 a fost și ea desființată în iulie 1986.

Autobuzele 131 au înlocuit troleibuzele și traseul acestora a fost extins până la Aeroportul Băneasa – unde au întors vreme de 22 de ani (1986-2008).

Unele porțiuni din rețea vor mai rămâne câțiva ani pe stâlpi. Chiar dacă indicativul 81 revine efemer în anii ’90, acesta circulă pe un cu totul alt traseu, prin Calea Griviței – Bd. Expoziției, cu întoarcere la #PiațaPreseiLibere, în terminalul tramvaiului 41, iar troleibuzul nu va mai ajunge niciodată în Băneasa, povestesc reprezentanții Inițiativei pentru Muzeul Transportului Bucureștean.

Finalul vieții micuțului punct de întoarcere

Anii de după Revoluție au marcat o explozie a numărului de microbuze private – unele au întors aici.

În ceea ce privește RATB, după ce linia 131 a fost extinsă până la Complexul Comercial, pe 23 februarie 2008, doar linia 335 va mai staționa aici.

Ultimul autobuz al liniei 335 a părăsit capătul de linie „Aeroport Băneasa”, noaptea, la data de 18 iulie 2008, „marcând finalul vieții micuțului punct de întoarcere”.

Noul terminal din parcarea Complexului Comercial a preluat și funcția capătului de linie de la Aeroport și primit un exces de linii, iar astăzi configurația sa se dovedește insuficientă.

Continuarea poate fi citită AICI.

Totodată, Asociația „Metrou Ușor” a demarat o petiție pentru înființarea Muzeului Transportului Bucureștean. Aceasta poate fi semnată AICI.

Cookies